מדדים ומחקרים

האנטישמיות בשיאה; לקראת יום השואה הבינ''ל - נתונים חסרי תקדים

משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות חושף דו"ח המציג את היקפי פשעי השנאה נגד יהודים ברחבי העולם. בין הנתונים: זינוק של 738% באוסטרליה ו-800% בקנדה. עלייה ניכרת גם ברשתות החברתיות. השר עמיחי שיקלי: "שנאה אובססיבית כלפי מדינת ישראל"

מערכת ice | 
אנטישמיות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
יום השואה הבינלאומי שיצוין מחר (שבת) מתקיים על רקע המלחמה בעזה וגל האנטישמיות המאמיר ברחבי העולם. משרד התפוצות בשיתוף ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית פרסמו דו"ח מצב הסוקר את האנטישמיות בשנה החולפת. הדו"ח מתייחס למגמות העיקריות של האנטישמיות בעולם עם דגש על התקופה לאחר הטבח של ה-7 באוקטובר, עם דגש על הקמפוסים, רשתות חברתיות והזירה הפלסטינית.
הדו''ח מציג עלייה חדה של 33% בכמות האירועים האנטישמיים האלימים, לרבות 6 מקרי רצח. כמעט 50% מהאירועים נרשמו בארה''ב – 48% מהאירועים בוצעו אחרי ה-7 באוקטובר. בנוסף, נרשמה עלייה מטרידה של 1,200% בכמות הפוסטים שהכילו תכנים אנטישמיים הקוראים לאלימות כנגד יהודים בארץ ובעולם. מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל נרשמה עלייה של מאות אחוזים בהיקף האנטישמיות בעולם: עלייה של 512% בבריטניה, 738% באוסטרליה, 400% בצרפת, 320% בגרמניה, והעלייה החדה ביותר בקנדה – 800%.

(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עוד לפני המלחמה, שנת 2023 החלה עם עלייה מתונה באירועי האנטישמיות שנרשמו, בסדר גודל של עד כ-10%, בהשוואה לשנת 2022. מגמה זו נשמרה לאורך תשעת חודשי השנה הראשונים (ינואר-ספטמבר). אולם, בחודשים אוקטובר עד דצמבר, ניתן להצביע על פי שישה יותר אירועים אנטישמיים, בהשוואה לכמות האירועים שנרשמו בחודשים ינואר עד ספטמבר. בהתבוננות שנתית כוללת, הסתיימה שנת 2023 עם עלייה של כ-235% באירועי האנטישמיות, בהשוואה לשנת 2022, כאשר 45% מכלל האירועים שנוטרו ב-2023 התרחשו בארה"ב, ו-39% התרחשו באירופה.
נוסף על כך, בשנה החולפת נרשמה עלייה חדה של 33% בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים, בהשוואה לשנת 2022, לרבות 6 יהודים שנרצחו בארה"ב, במצרים ובתוניסיה, כאשר 48% מתוכם התרחשו על רקע מלחמת 'חרבות ברזל', ו-46% מתוכם אירעו בארה"ב. "העם היהודי לא חווה מאז שנות השלושים של המאה הקודמת עוצמות כאלה של שנאה", אמר עמיחי שיקלי, שר התפוצות והמאבק באנטישמיות.
 
"אז הייתה זו תורת הגזע הנאצית, שסללה את הדרך לקטסטרופה, והיום זוהי השנאה האובססיבית כלפי מדינת ישראל. דמוניזציה, דה-לגיטימציה וסטנדרטים כפולים, שלושת ה-D שהגדיר נתן שרנסקי, הם הביטוי לשנאה הישנה-חדשה, התובעת לשלול מהעם היהודי את זכותו להגדרה עצמית ולהציג את הציונות, מהמופלאות והצודקות שבתנועות הלאומיות בעת החדשה, כ'מפעל קולוניאליסטי וגזעני'".
 
יעקב חגואל, יו''ר ההסתדרות הציונית העולמית חיזק את דבריו. "ב-7 באוקטובר פרצה מלחמה נגד העם היהודי כולו", אמר חגואל, "האנטישמיות הרימה ראש בצורה דרמטית כשהיא באה לידי ביטוי בכל האופנים האפשריים, מהמרחב הווירטואלי ועד למרחב הציבורי והאישי... נמשיך עם התמיכה והערבות ההדדית, נחזק את הזהות היהודית ויחד ננצח".
ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית רחלי ברץ ריקס הוסיפה: "הנתונים מחדדים שהנושא אינו עומד בראש סדרי העדיפויות העולמי. העלייה החדה שהגיעה בעקבות אירועי הטבח של ה-7 באוקטובר מציגה את הצורך המיידי בגיבוש תכנית עבודה לאומית בהובלתה של מדינת ישראל על כלל מוסדותיה: למניעת הכחשת שואה, החמרת האכיפה על אירועי אנטישמית והטמעת תכניות חינוך ייחודיות וייעודיות לנושא ההסברה ומניעת אנטישמיות בבתי ספר, אוניברסיטאות ומכללות ברחבי העולם".
 
הפלטפורמות החברתיות הן זירה המאפשרת הפצה והטמעה של רעיונות אנטישמיים, אשר משפיעים על דעת הקהל ומעצבים אותה ואת התודעה העולמית. במסגרת זו, נרשמה עלייה של 1,200% בפוסטים שכללו תכנים אנטישמיים, אשר קראו לאלימות כנגד יהודים, ישראלים וציונים. מרבית השיח האנטישמי ברשת הוא מסוג אנטישמיות חדשה (74.1%), המכוון כנגד מדינת ישראל, העוסק ביתר שאת בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומקורו בעיקר בחוגים פלסטיניים, פרו-פלסטיניים ופרוגרסיביים.
זאת ועוד, נרשמה עלייה משמעותית בשיח אנטישמי שכלל "הכחשה ועיוות שואה". הרוב המכריע מהתכנים שפורסמו בחודשים נובמבר-דצמבר הופיעו ברשת X (68%), ולאחריה, בפער יחסית ניכר בטיקטוק, פייסבוק, טלגרם ואינסטגרם. בהקשר זה, מחקר מצא שגלישה של לפחות 30 דקות ביום בחלק מהפלטפורמות אלו מגדילה את הסיכוי שהגולש יחזיק בעמדות אנטישמיות.

יהודי ברוקלין (צילום: אמיר לוי/פלאש 90)
ההמלצות המרכזיות של הדו"ח נוגעות למעבר ממגננה למתקפה כנגד מחוללי אנטישמיות מרכזיים, שכוללת הגשת תביעות כנגד פשעי מלחמה של ארגון הטרור חמאס, וידוא שראשי הארגון לא יוכלו לנוע בחופשיות בעולם, וגביית מחיר ממדינות המארחות את ראשיו או תומכות בו. חשיפת מנגנוןPay For Slay המעניק תשלום למחבלים, לרבות מחבלי הנוח'בה, עבור רצח יהודים.
הפעלת לחץ על גורמים התומכים כספית ודיפלומטית ברש'''פ, באונר''א, בארגוני זכויות אדם ובארגונים הומניטריים, על מנת שיקפיאו את המימון הניתן ויתנו את המשכו. לגבי אנטישמיות בקמפוסים המליצו על חשיפת קמפוסים שאינם בטוחים לסטודנטים יהודים ומרצים המפלים לרעה יהודים או תמיכה בארגוני הטרור חמאס, יצירת מרחב הרתעתי לגביית מחיר ממחוללי אנטישמיות מרכזיים הכולל סטודנטים, אנשי סגל והנהלה.
 
בנוסף, הדו"ח ממליץ לחשוף הטיות מכוונות ופגיעה בלגיטימציה של רשתות ופלטפורמות בינה מלאכותית המקדמות אינדוקטרינציה פוליטית אנטישמית, הצרת צעדיהן וקריאה למדינות ידידותיות לפעול באופן דומה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה