פרויקטים

חלוצת ההתחדשות העירונית: "כניסת נשים לתחום הפכה את השיח לפחות אגרסיבי"

עם כ-15 שנות ניסיון וקידום עשרות מיזמי תמ"א 38 ופינוי-בינוי, עו"ד רויטל יוריסט היא מהדמויות המשפיעות והמזוהות עם ההתחדשות העירונית בישראל. בראיון ל-ice, היא מספרת על הפרויקט הראשון שלוויתה, האג'נדה לייצג דיירים בלבד ותחושת הסיפוק: "אני חיה את החלום"

עו"ד רויטל יוריסט (צילום באדיבות משרד יוריסט-עפרוני)
את טבילת האש הראשונה שלה בתחום ההתחדשות העירונית זוכרת עו"ד רויטל יוריסט היטב. "זה היה בשנת 2007 כשכל הנושא של תמ"א 38 עוד היה בחיתוליו", היא משחזרת בראיון לאתר ice לכבוד יום האישה הבינלאומי. "פנו אלי דיירים בבניין ותיק ברחוב לייב יפה בהרצליה, וביקשו שאייצג אותם באינטראקציה מול החברה היזמית 'אשדר' בפרויקט במסלול של חיזוק ועיבוי. למרות שלא ממש הכרתי את התחום, לקחתי על עצמי את המשימה".
"זה היה אתגר מורכב", ממשיכה עו"ד יוריסט, "שדרש ממני ללמוד את התחום לעומק ולייצר פתרונות תוך כדי תנועה. בעבודה מאומצת ובשיתוף פעולה הדוק, הושגה הסכמת בעלי הדירות לפרויקט, נחתם חוזה מול היזם והעבודות יצאו לדרך. היום הבניין המחודש הוא עדות מוחשית לפרויקט תמ"א יעיל וענייני. זה גם היה המיזם שפתח לי את הדלת לתחום, ובעקבותיו הגיעו מיד שלושה מיזמים נוספים בקריית אונו".
רגישות, סבלנות, שקיפות
15 שנה חלפו, ומי שהייתה אז חלוצה בכל מה שנוגע להתחדשות העירונית, היא היום מהנשים המשפיעות בתחום. יחד עם שותפה המקצועי, עו"ד ינקי עפרוני, מלווה משרד הבוטיק שפתחו השניים ב-2010, אלפי דיירים ושורה ארוכה של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 ופינוי-בינוי.
"הפרויקט הראשון בהרצליה הביא אותי לתובנה אחת ברורה", מציינת עו"ד יוריסט. "הבנתי שאני רוצה להיות רק בצד של בעלי הדירות, לייצג אותם לכל אורך התהליך ולשמור שזכויותיהם לא יפגעו. אני שם עבורם ויודעת שהם סומכים עלי. האג'נדה הזו באה לידי ביטוי בפעילות של המשרד שלנו, שמלווה במוצהר אך ורק בעלי דירות, ונמנע מראש מסיטואציות בעייתיות של ניגודי עניינים".
בתחום בו מרבית השחקנים הם גברים, פעילותה של עו"ד יוריסט היא לא רק משב רוח מרענן, אלא גם סייעה לא פעם להפשיר את החשדנות בין הגורמים השונים. "האם קרה שמישהו זרק לי הערה שוביניסטית או הרים גבה על כך שאני בתחום? חד משמעית לא", מדגישה עו"ד יוריסט. "ועדיין, אני סבורה שכניסת נשים לתחום ההתחדשות העירונית, ולא משנה באיזו פונקציה, הפכה את השיח לפחות אגרסיבי. אני אשמח לראות עוד נשים משתלבות בנוף התחדשות העירונית –  זאת כמובן במידה והן מצוידות בארגז כלים הראוי ובתכונות הנדרשות".
לא במקרה מתעכבת עו"ד יוריסט על סל התכונות. "לייצג בעלי דירות זו לא עבודה שמתאימה לכל אחד", היא מבהירה. "למי אין תשוקה להכיר אנשים חדשים ויש פתיל קצר – שלא ייכנס לנישה הזו. פה עורכי הדין מחויבים לאינטליגנציה רגשית גבוהה, זמינות וסבלנות. הם נדרשים לקיים דיאלוג מכבד ובגובה העיניים, להתנהל בשקיפות ולהבין שהם משמשים כתובת לכל בעיה. המוטו שלי הוא תמיד לומר לדיירים את האמת: לא למכור חלומות, אלא להציג את העובדות והנתונים. זו הדרך לבנות אמון ולחזק את ביטחונם במיזם ובמי שמוביל אותו. בכל הפרויקטים שליוויתי, נחתמו הסכמים עם כל בעלי הדירות וטרם הגעתי למפקחת על הבתים המשותפים בגין דיירים סרבנים – וזה נתון שמדבר בעד עצמו".

פרויקט התחדשות עירונית. "לייצג בעלי דירות זו לא עבודה שמתאימה לכל אחד" (צילום Magma Images)
התאמות, תמרונים, ויתורים
עו"ד יוריסט (47), אם חד הורית לשניים המתגוררת בהרצליה, היא דוגמה לשילוב מוצלח בין משפחה לקריירה. "כדי להיות חלק מהמקצוע שלי צריך לדעת לעשות התאמות, לתמרן בלוחות זמנים צפופים ולהיות נכונים גם לוויתורים", היא מפרטת את המתכון. "נתח נכבד מהעבודה הוא באסיפות ובכנסי דיירים הנערכים בשעות הערב והלילה, ולכן בשנים הראשונות ההורים שלי נכנסו לתמונה והיו בייביסיטר. היום כשהילדים שלי גדלו, הם כבר מבינים שהעבודה של אמא היא לא תמיד בשעות שגרתיות".
מראשית המילניום יוריסט היא עורכת דין. הסיפתח היה כשכירה, כשבשנת 2005 פתחה משרד עצמאי. מ-2010 היא כאמור חלק בלתי נפרד ממשרד עורכי הדין יוריסט-עפרוני. "החברות ביני ובין ינקי הולכת שנים אחורה, עוד לתקופה שינקי עסק בתחום החקירות", מספרת עו"ד יוריסט. "להגיד אז שחשבנו שנקים יחד משרד בתחום ההתחדשות העירונית, יהיה רחוק מהאמת. אחרי שאני נכנסתי לתחום וינקי הוסמך כעו"ד, ראינו כאן הזדמנות לאחד כוחות. בפרספקטיבה של למעלה מעשר שנות פעילות, ההחלטה הזו בהחלט מוכיחה את עצמה".
משרד יוריסט-עפרוני מלווה היום עשרות פרויקטים, בערים בלב מוקדי הביקוש וביישובים מרוחקים יותר. "אחד המיזמים המשמעותיים בו אנו מעורבים הוא פינוי-בינוי בקריית שמונה, שמקודם בשיתוף העירייה המקומית", מרחיבה עו"ד יוריסט. "זה פרויקט בנפח גבוה, שמסמל שגם העיר הזו זכאית להתחדשות".
"חשוב להבין", ממשיכה עו"ד יוריסט, "בישראל התחדשות עירונית היא צו השעה. ברחבי הארץ פזורים המוני מבנים ישנים שכבר לא ראויים למגורים, נמצאים בסכנת קריסה ומחויבים בשיקום מיידי – וזה עוד לפני שבכלל הזכרתי איומים דוגמת רעידות אדמה וטילים. את היישובים השוכנים על השבר הסורי-אפריקאי ועתידים לשלם את המחיר הכבד ביותר בתרחיש של רעש אדמה, אסור להזניח. כדי להביא התחדשות עירונית גם לפריפריה, המדינה חייבת להכניס את היד לכיס – אין פתרונות קסם".
בימים האחרונים, כאשר חלופת התמ"א של שרת הפנים, איילת שקד, תופסת את כותרות מדורי הנדל"ן, מבקשת עו"ד יוריסט שלא לזנוח את התוכנית המקורית. "גם היום תמ"א 38 רלוונטית ונחוצה", היא קובעת, "אני תומכת בקידום פרויקטים גם של חיזוק ועיבוי – שהם אולי פחות כלכליים ליזמים ולבעלי הדירות, אבל מספקים את התמורה הטובה ביותר בזמן הקצר ביותר. השורה התחתונה ברורה: כשמבנים ותיקים רבים כל כך משווקים למיגון וחידוש – תמ"א מספקת את הפתרון הזמין ביותר".
שנת מבחן
במבט קדימה, מגדירה עו"ד יוריסט את 2022 כשנה קריטית עבור תחום ההתחדשות העירונית. "חוק ההסדרים הכולל פרק ייעודי להתחדשות עירונית עבר בכנסת בשעה טובה, ועכשיו הגיע הזמן להסרת חסמים נוספים בתחום, בעיקר אלו הקשורים בהליכי הרישוי והתכנון", אומרת עו"ד יוריסט. יש אמנם קונצנזוס באשר לנחיצות של מיזמי פינוי-בינוי, אבל לא ייתכן שייקח מספר דו ספרתי של שנים לממש אותם בפועל. אם לא נדע ב-2022 לייעל את הביורוקרטיה ולהגדיל את כוח האדם בוועדות ובאגפי העיריות, קשה יהיה לבצע את קפיצת המדרגה המתבקשת".
בהיבט האישי, רואה עו"ד יוריסט בתפקידה שליחות. "אני חיה את החלום – לא כל אחד יכול לומר את זה על המקצוע שלו", היא מסכמת. "נחשפתי לתחום מרתק: לסייע לבעלי דירות ולהיות חלק מההתפתחות של התחדשות עירונית בישראל, על אף המהמורות מסביב, זו בפירוש הנאה גדולה עבורי".