פרויקטים

עושים התחדשות עירונית בבניין שלכם? שימו לב לנושא החניות – המדריך המלא

המתקנים הרובוטיים מייצרים פתרונות חניה מגוונים ומסוגלים לעשות את ההבדל בין מימוש פרויקט התחדשות עירונית לגניזתו – ולכן חשוב לבחור במוצר הנכון ובחברה שתספק מעטפת שירות מקיפה. למה מומלץ לשים לב והיכן אסור להתפשר? מערכת ice ופרקומט עושים לכם סדר עם המדריך לבחירת חניון רובוטי

צילום נועם שורץ, פדרו
מתקני החניה הרובוטיים הינם נדבך קריטי ברבים ממיזמי ההתחדשות העירונית בישראל. בין אם במסגרת של תמ"א 38 ובין אם בפינוי-בינוי – האפשרות של החניונים הרובוטיים לייצר פתרונות חניה גם באזורים צפופים ועמוסים, עושה את ההבדל בין מימוש מוצלח של פרויקט לבין גניזתו המוחלטת.
ככל שהנחיצות של החניונים הרובוטיים גוברת, כך עולה גם מספר החברות המבקשות להשתלב בתחום המתפתח ולהציע מגוון רחב של מתקנים. איך בוחרים במתקן רובוטי בפרויקט התחדשות עירונית? למה מומלץ לשים לב והיכן אסור להתפשר? מערכת ice וחברת פרקומט (Parkomat) – חברה ציבורית ישראלית המתמחה בתכנון, פיתוח, אספקה, הרכבה ושירות של מתקני חניה רובוטיים ומכניים – עושים לכם סדר, ומפזרים את סימני השאלה.
תקן בטיחות מחמיר
בישראל ניתן למצוא כיום חניונים רובוטיים של יצרנים שונים – כשמדינת המקור בה יוצר המתקן, משחקת תפקיד מרכזי. "יש חשיבות רבה לבחירת חניון רובוטי התואם לצרכים, לתקנים ולאקלים הישראלי", מדגיש אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות בפרקומט. "מתקנים שמיוצרים במערב אירופה לדוגמה, מחויבים לתקן האירופאי המחמיר EN14010. הידיעה שמתקן חניה עומד בדרישות תקן אירופאי, מבטיחה שהמתקן עבר בדיקות מקיפות, ברף בלתי מתפשר.
"לעומת זאת", מחדד חפץ, "במתקני חניה ממזרח אסיה למשל, אשר תוכננו במקור לפי תקנים אחרים שהינם פחות מחייבים ופחות בטיחותיים, נדרש לעיתים לבצע שינויים והתאמות כדי שיעמדו בדרישות התקן הישראלי והאירופאי. מדובר, אגב, גם על חניונים רובוטיים שכבר הותקנו בפרויקטים. לצערנו הרב, בשנים האחרונות, לא מעט יבואנים ניסו להכניס לישראל חניונים רובוטיים בחשיבה שזה 'כסף קל', מבלי שלקחו בחשבון את המורכבות של ההתקנה ושל מתן השירות למתקן לאורך השנים. המשמעות: ברחבי הארץ מפוזרים מתקנים רבים, חלקם תקולים וחלקם כלל לא פעילים, שאף חברה רצינית לא מוכנה לקחת עליהם חסות".


חניון רובוטי. "חברות נכנסו ויצאו מהשוק, והשאירו אחריהן עשרות בניינים ללא פתרון חניה" (צילום נועם שורץ)
מיומנות וניסיון
מתקני חניה רובוטיים הם לא תחום חדש. כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, חברות מובילות כגון SOTEFIN השוויצרית, ייצרו והתקינו חניונים רובוטיים וסיפקו מענה למצוקת החניה במספר מדינות באירופה ובאסיה. "לישראל הגיעו החניונים הרובוטיים באיחור אופנתי, ורק לפני כעשור השוק פה באמת התחיל להתעורר. עד אז, יזמים פשוט לא הכירו את הנושא הזה לעומק", מרחיב חפץ. "ההיטמעות של התחום בארץ לא הייתה פשוטה. תוך כדי תנועה, חברות נכנסו ויצאו מהשוק, והשאירו אחריהן עשרות בניינים ללא פתרון חניה".
"לכן, כשמבקשים לשלב חניון רובוטי בפרויקט, חשוב שאת התהליך תוביל חברה עם ניסיון קודם מוכח ומיומנות. מדובר לפחות ב-10 שנות פעילות ו-20 מתקנים פעילים", מוסיף חפץ. "כדאי להקפיד ולוודא שהחברה שמוכרת את מתקן החניה, היא גם זו שמספקת את התחזוקה והשירות בהמשך הדרך – וזאת מכיוון שהידע הטכני הנדרש למתן שירות יעיל ואיכותי מחייב צוות מומחים מקצועיים שמכיר את החניונים היטב והתקין אותם בפועל. שירות הולם מצריך גם מוקד מבצעי מאויש שמסוגל לספק מענה בזמן אמת, ומגובה בטכנאים מקצועיים".

איכות הבינוי במרתף
"בהתקנת החניון הרובוטי ומסירתו לשימוש הדיירים לא מסתיימת האחריות", קובע חפץ. "אורך חיים של מתקן רובוטי ואמינותו, תלויים באיכות ההתקנה כמובן, אך גם באופן בו יטופל ויתוחזק החניון בהמשך הדרך. רצוי לברר מי הקבלן שבונה את מרתף מתקן החניה, היות ויש לאיכות המרתף קשר ישיר לאופן בו יתפקד החניון הרובוטי. קיימים שורה של פרמטרים שחובה לבדוק במרתף, ביניהם: איכות הבניה והדיוק במידות, איטום מפני חדירת מים ופתרונות ניקוז ואיוורור. אפשר בהחלט לומר שככל שמרתף החניה בנוי ברמה גבוהה יותר, כך ניתן יהיה לבצע התקנה איכותית של החניון הרובוטי. באופן הזה הרכיבים והמכלולים של המתקן ישרדו לאורך שנים ארוכות".
"בזמן מסירת החניון לדיירים, חשוב שהם יפנימו שהמתקן הוא שלהם ושהמרתף הוא שלהם – ושלא יחששו לשאול שאלות ולקבל תשובות", מפרט חפץ. "במידה והסוגיות טרם נפתרו, לא להסס גם לערב בעל מקצוע שיבדוק האם עלולות לצוץ בעיות בהמשך. כשלים, תמיד עדיף לתפוס בזמן, לפני שמצטברים הנזקים"

חניון רובוטי. "מתקן איכותי מחייב מאחוריו גם יצרן איכותי, העומד בכל התקנים המחמירים" (צילום באדיבות פרקומט)
פיקוח, בקרה, תחזוקה
מרתף חניה ומתקן רובוטי מחייבים בקרה ותחזוקה שוטפת, וחפץ מדגיש כי "ההנחה לפיה 'אם זה עובד, לא לגעת', היא פתח לצרות. במרתף חניה קיימות מערכות מאוד רגישות  – ללא תחזוקה ופיקוח רציפים, עלול להיגרם נזק למתקן החניה. למשל, אם לא מתחזקים את המשאבות או את מערכת המתזים, המרתף עלול להיות מוצף במים ולהוביל לתוצאה הרסנית. בהקשר הזה, כדאי גם לוודא שקיים הסכם שירות ותחזוקה עם חברת השירות למתקן החניה, וגם שיש חברת ניהול מקצועית שיודעת לטפל בבניינים עם מתקני חניה רובוטיים".
דגש הברזל המגולוון
חלק ממתקני החניה הרובוטיים מתהדרים בברזל צבוע, אחרים דווקא בברזל מגולוון. מה בדיוק ההבדל, ואיזה מהם עדיף? "תפקיד הצבע והגילוון בברזל זהה: להגן מפני קורוזיה (חלודה)", מסביר חפץ. "עם זאת, יש שוני בין ברזל צבוע לברזל שמטופל בגילוון. רק בשביל לפשט את העניין, גילוון חם הוא טיפול מורכב של טבילת הברזל באמבטיית חומצה ואחריה באמבטיית אבץ בטמפרטורה של מאות מעלות – כתוצאה מכך, שכבת הברזל החיצונית מתאחה יחד עם שכבת האבץ העבה. חברות שעובדות בהתאם לדרישות התקן, מספקות מתקן שעומד בתקן גילוון ISO1461 – ומבטיח עמידות גבוהה ביותר לקורוזיה בברזל, במתקני חניה רובוטים".
"לעומת זאת", ממשיך חפץ, "ברזל צבוע הוא חלש יותר ורגיש יותר מברזל מגולוון. אם ברזל צבוע חוטף מכה, יש סיכוי גבוה שמהפגיעה תתחיל להתפשט חלודה מתחת לצבע. בגילוון חם, הסיכוי לכך נמוך הרבה יותר. המלצתנו היא חד משמעית, הציוד הקריטי בחניון רובוטי חייב להיות מגולוון ברמה גבוהה".

אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות פרקומט. בחוד החנית של מהפכת מתקני החניה הרובטיים (צילום באדיבות פרקומט)

טעינת רכבים חשמליים
בזמן שבכבישים כמות הרכבים החשמליים עולה בהדרגה, הרי שגם ברמת החניונים נדרש להציע עמדות טעינה. "צריך להבין, לא כל מתקני החניה הרובוטיים בארץ מאפשרים טעינת רכבים חשמליים, רחוק מכך", מבהיר גיורא נוה, מנכ"ל פרקומט. "במתקני החניה עליהם אנחנו אמונים, נדרשנו לפיצוח מורכב, שיספק מענה תקני ובטיחותי. באמצעות עבודה מאומצת והשקעה בפיתוח, הבאנו בשורה לשוק: אנו מציעים ומתקינים כבר בפועל פתרון חלוצי שמאפשר ללקוחותינו לחבר את רכבם לטעינה במתקנים הרובוטיים שלנו".
על השאלה, האם ניתן יהיה להטעין מכוניות גם במתקנים שהותקנו עוד לפני שתחום הרכבים החשמליים תפס תאוצה? משיב נוה בחיוב. "המוצר שפיתחנו, מתאים לחניונים הרובוטיים השונים, כולל מדורות קודמים – ומספק פתרון איכותי, לשוק הישראלי בוודאי, ולצידו גם לשוק האירופאי ולשוק האמריקאי".
אמינות, זמינות ומקצועיות
פרקומט ניצבת בחוד החנית של מהפכת החניונים הרובוטיים בישראל ובעולם: עם למעלה מ-80 מתקנים שכבר מסרה לשימוש, ועוד עשרות רבות של פרויקטים בשלבים שונים של ביצוע – כולל כאלו בהם היא צפויה לשדרג או להחליף מתקני חניה לא פעילים שהורכבו באמצעות חברות מתחרות, במתקנים חדשים שיסופקו על ידה.
בקיץ האחרון, הונפקה פרקומט ומניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב, כשבין הגופים שבחרו להשקיע בה, שמות כמו מור בית השקעות, קנדה-ישראל, אאורה ואחרים. החברה אף זכתה לאחרונה במכרז של אחוזות החוף בתל אביב-יפו להקמת חניון רובוטי ציבורי ראשון מסוגו בישראל, שיכלול כ- 224 חניות.
"תחום מתקני החניה בישראל עדיין בהתפתחות, ואנו עובדים על מגוון חידושים שישפרו את חווית המשתמש והשירות", מסכם נוה. "המסר שלנו לכל מי שנדרש לחניון רובוטי בפרויקט התחדשות עירונית הוא ברור: מתקן איכותי מחייב מאחוריו גם יצרן איכותי העומד בכל התקנים המחמירים, ובנוסף גם נציגות איכותית בישראל, המסוגלת לספק מעטפת שירות רחבה ומבוססת. בכל מה שנוגע לוותק, אמינות, זמינות ומקצועיות – אסור לעגל פינות. המציאות מלמדת שחברות שלא יכלו לעמוד בכל ההיבטים החשובים הללו, לא המשיכו להתקיים. מהסיבה הזו בדיוק חשוב מאוד לבחור נכון".
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן