פרויקטים

פינוי בינוי גם בפריפריה: א.ל הנדסה מרחיבה את גבולות ההתחדשות העירונית

ההתחממות נוספת בחזית הדרומית והחשש מרעידות אדמה בגזרה הצפונית, מבהירים את הצורך הבוער בהגברת פעילות ההתחדשות העירונית באזורי הפריפריה. חברת א.ל הנדסה הרימה את הכפפה, והיא מקדמת ומלווה מתחמי פינוי-בינוי גם מחוץ לאזורי הביקוש: "הפרויקטים שלנו יסמנו את הגעת התחום לכל חלקי הארץ"

פרויקט פינוי בינוי שמלווה חברת א.ל הנדסה (צילום חן דהן א.ל הנדסה)
בישראל מבקשים לחזור לשגרה אחרי מבצע "מגן וחץ", במהלכו נורו למעלה מ-1,100 רקטות מרצועת עזה. למערכה בדרום מצטרפות גם הסכנות מצפון כשמעבר לחשש להתלקחות צבאית, תרחיש של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה עומד גם הוא על הפרק – ומחייב היערכות מקיפה ומיידית. הדברים מקבלים משנה תוקף כשמביאים בחשבון את נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: כ-96 אלף יחידות דיור בפריפריה לא עומדות בתקן רעידות אדמה, כשליש מתוכן ביישובים בעלי סיכון מוגבר השוכנים על השבר הסורי האפריקני.
על החשיבות של התחדשות עירונית שתציע שיקום ומיגון להמוני בתים ישנים בפריפריה, עושה רושם שאין חולק, אלא שנכון להיום היא מתורגמת באופן חלקי בלבד לפעילות בשטח. המשמעות: אף שתחום ההתחדשות העירונית עשה בשנה האחרונה כברת דרך מרשימה, כמות הפרויקטים שיצאו לפועל בפריפריה נמוכה, נמוכה מדי.
על פי דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית המסכם את הפעילות ב-2022, כ-68% מיחידות הדיור שאושרו בשנה החולפת הן במחוזות תל־אביב והמרכז. לעומת זאת, במחוז צפון אושרו 4 תוכניות בלבד ורק 16 תוכניות זכו לאור ירוק במחוז דרום.
משימה לאומית
אחד מגופי הנדל"ן אשר נטל על עצמו את האתגר להביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם אל מחוץ לקו חדרה-גדרה, הוא א.ל הנדסה. החברה מספקת שירותי פיקוח בנייה, ומובילה את תחום ליווי בעלי הדירות במתחמי פינוי-בינוי. הרזומה של א.ל הנדסה כולל עשרות פרויקטים ואלפי יחידות דיור בשלבים שונים של תכנון, ביצוע ואכלוס (לרבות 6 מתחמים פינוי-בינוי הנמצאים בימים אלו בעבודות ובשלבים מתקדמים) – ולא פחות חשוב: בפריסה ארצית רחבה, מלב אזורי הביקוש ועד לפריפריה.
"גם בצפון ובדרום משוועים להתחדשות עירונית אינטנסיבית", קובע בשיחה עם אתר ice המהנדס ליאור זייטלר, מבעלי א.ל הנדסה. "אני רואה מבנים רבים, מתפוררים ורעועים, שחשופים לאיומי טילים ורעידות אדמה, וכבר לא ראויים למגורים. מיגון וחידוש הבניינים הללו זו משימה לאומית, המחייבת התגייסות של כלל הגורמים הפועלים בתחום ובראשם הממשלה".

המהנדס ליאור זייטלר, מבעלי חברת א.ל הנדסה (צילום דרור סיתהכל, באדיבות מגדילים)
דבריו של זייטלר משתקפים גם בשטח. בנוף הגליל מלווה א.ל הנדסה פינוי-בינוי רחב היקף במתחם התירוש. הפרויקט, שאושר להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, כבר ממתג עצמו כפורץ דרך בכל אזור הצפון. את מקומם של כ-120 יחידות דיור שהוקמו לפני עשרות שנים, יחליף מתחם מודרני הכולל כ-780 יחידות דיור, ועתיד למזג בין מגורים, מסחר ומשרדים, מבני ציבור ושטחים ירוקים. "זה פרויקט שיהווה ציון דרך לא רק בנוף הגליל, אלא גם יסמן את הגעת ההתחדשות העירונית לכל חלקי הארץ", מצהיר זייטלר. "אנחנו נהיה שם עבור בעלי הדירות בכל שלבי התהליך".
קריית ביאליק השוכנת על שבר יגור, הסתעפות של השבר הסורי-אפריקני, היא עוד מוקד פעילות של א.ל הנדסה, המלווה את בעלי הדירות בפרויקט פינוי-בינוי שישנה את פניה של שכונת צור שלום הוותיקה. במסגרת המיזם, במקום למעלה מ-1,000 יחידות דיור קיימות שנמצאות במצב ירוד, יוקמו אלפי יחידות דיור חדשות. "קריית ביאליק עולה על מפת התחדשות העירונית" אומר זייטלר. "גם לתושבי העיר הזו מגיע לחיות בביטחון, בדירות איכותיות, חדשות וממוגנות".
גם בדרום המורגשת הנוכחות של החברה. בבאר שבע, מלווה א.ל הנדסה את בעלי הדירות, במתחם טוביהו הצבי, שישודרג מקצה לקצה ויטמיע עירוב שימושים. בתוכנית: הריסת כ-400 יחידות דיור במבני שיכון שהוקמו בשנות ה-50 וה-60, לטובת מתחם ובו יותר מ-2,500 יחידות דיור במגדלים ובבנייה מרקמית.

פרויקט הפינוי-בינוי במתחם טוביהו הצבי בבאר שבע (הדמיה מילוסלבסקי אדריכלים)
אופק לבעלי הדירות
את החשיבות הטמונה בהתחדשות העירונית הקדים זייטלר לזהות עוד לפני יותר מעשור, ומאז הוא מלווה את התחום מקרוב. "ההתחדשות העירונית היא דינמית ועברה אבולוציה עם השנים", הוא מסביר. "זה התחיל בעיקר בפרויקטים נקודתיים של תמ"א 38 במסלול של חיזוק ועיבוי, ובהדרגה פנה התחום למסלול של הריסה ובנייה מחדש. המגמה כיום בקרב מרבית השחקנים היא לכיוון של פינוי-בינוי – המייצר מעטפת מלאה. הפרויקטים המתחמיים מורכבים יותר כמעט בכל היבט, ולכן גם דורשים היכרות עמוקה עם התחום וניסיון מוכח – וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".
החברה, בהובלתם של זייטלר והמהנדס איליה נמירובסקי, בנתה לעצמה מוניטין בזכות יכולותיה לספק מעטפת הנדסית-אדריכלית מלאה, ולהציע אופק חדש לדיירים. "אנחנו כאן להגנה על האינטרסים של בעלי הדירות", מדגיש זייטלר. "תפקידנו הוא לספק פיקוח ובקרה רציפים, ולהוות להם כתובת. זה אומר שאנחנו שם בשבילם עוד מהשלב הטרום חוזי, דרך עריכת המפרט הטכני, קידום הליכי התכנון והרישוי, והוצאת היתר הבנייה. כמובן שאנו לצידם גם עם פינוי הבניינים לטובת ביצוע העבודות, ובחזרה לדירות החדשות, תקופת הבדק והאכלוס הסופי".
"כאשר בעלי הדירות יודעים שיש מי ששומר עליהם, הביטחון שלהם בפרויקט מתחזק", מחדד זייטלר. "אנחנו מוודאים שהפרויקט מתנהל בהתאם ללוחות הזמנים ושהתמורות שהובטחו לבעלי הדירות מיושמות גם ברמה הפרקטית. השורה התחתונה היא אחת: מפקח בנייה מטעם הדיירים הוא כוח עזר קריטי ביצירת פרויקט מוצלח".  
בשנים הקרובות, סבור המהנדס זייטלר, תהפוך ההתחדשות העירונית לנדבך מרכזי עוד יותר בנוף הבנייה בישראל. "התחדשות עירונית היא כורח המציאות", הוא מסכם. "התחום הזה מסוגל לספק פתרונות ברי יישום למשבר הדיור ולסייע בהפחתת הסיכונים הטמונים ברעש אדמה ובירי טילים. אם בעבר ההתחדשות העירונית התנהלה בשוליים, ב-2023 היא כבר בגדר קונצנזוס. אני מאמין שההתחדשות העירונית עוד רחוקה מפיצוי הפוטנציאל. בעשור הקרוב זה יהיה התחום המוביל".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)