קריירה ולימודים

דרושה מהפכה אמיתית במערכת החינוך: כך עקפו התלמידים את צוותי ההוראה

על אף שכ-70% מבני הנוער נעזרים בכלים טכנולוגיים למשימות לימודיות, צוותי ההוראה  מתמודדים עם פער דיגיטלי ומעטים מהם מסוגלים לנהל שיח מקצועי עם תלמידיהם. אם משרד החינוך לא יעשה מאמץ כדי לגשר על הפער, המחיר ייגבה מהחברה כולה

אמתי כהנא |  1
לימודים ובינה מלאכותית (צילום shutterstock)
דור ה-Z כבר אינו "דור העתיד", אלא דור ההווה במלוא מובן המילה. הם חיים ונושמים את העולם הדיגיטלי כאילו מעולם לא חוו מציאות אחרת. בני הדור מתקשרים בשפת המדיה החברתית, יוצרים ומפיצים תוכן חדשני בפלטפורמות מתקדמות, ומנהלים את חיי החברה, הפנאי ואף את הלמידה באמצעות אפליקציות ובינה מלאכותית
על פי דו"ח בזק לשנת 2024, כ-70% מבני הנוער נעזרים בכלים טכנולוגיים מתקדמים (במיוחד AI) למשימות לימודיות יומיומיות, החל מסיוע בהכנת עבודות בית ועד להפקת תוכן מורכב ופתרון בעיות מתקדמות.
לעומתם, מרבית צוותי ההוראה עדיין מתמודדים בקושי עם הפעלת כלים טכנולוגיים בסיסיים, ומעטים מהם יכולים לנהל שיח מקצועי ומשמעותי בעולם הדיגיטלי עם תלמידיהם.
הפער הזה, שהוא לכאורה טכני בלבד, הופך בפועל לבעיה עמוקה ומשמעותית במישור החברתי והחינוכי ופוגע משמעותית ברלוונטיות של בתי הספר בעיני תלמידיהם. משרד החינוך אמנם זיהה את הצורך בשינוי ובינואר 2025 פרסם מסמך חדש שנועד להסדיר את השימוש בבינה מלאכותית בבתי הספר.
על פניו, מדובר בצעד ראוי לשבח, המסמך מציג גבולות ברורים, מגדיר שימושים מותרים ואסורים ומציע הכשרות למורים שיעזרו להם להתמודד עם אתגרי הטכנולוגיה. על אף זאת, בין ההצהרות המרשימות לבין המציאות בשטח, המרחק עדיין רב מדי.
ההכשרות שמוצעות כיום למורים הן שטחיות, קצרות וממוקדות בעיקר בהסברה ובאזהרה מפני סכנות השימוש בטכנולוגיות, ולא מעניקות כלים ממשיים להתמודדות עם עולם דיגיטלי מתקדם.
הכשרות קצרצרות של דקות ספורות אינן יכולות להכין את המורים להתמודדות עם תלמידים שמתנהלים בטבעיות מוחלטת עם טכנולוגיות מורכבות. במקום להעניק ביטחון וידע פרקטי למורים, מערכת החינוך ממשיכה להציע תוכניות דלות ושטחיות שמנציחות את המצב הקיים – בו המורים נותרים מנותקים מעולמם של התלמידים.
אולם הפער הזה עמוק בהרבה מרמה טכנית. ההשלכות שלו הן חברתיות, רגשיות וחינוכיות גם יחד. כאשר המורים אינם מצליחים לתקשר עם התלמידים בשפה הטכנולוגית שבה הם חיים, נוצרים פערי אמון מתרחבים ותחושות תסכול גוברות.
 התלמידים מתחילים לתפוס את המורים כדמויות מיושנות, שנצמדות לכללים ולמגבלות בלי להבין לעומק את המשמעות של אותם גבולות. מצב זה מוביל לניתוק רגשי בין התלמידים למורים, ולכך שהמערכת החינוכית מאבדת בעיניהם את הלגיטימיות שלה, והופכת מרעש רקע מטריד למכשול ממשי.
הפתרון איננו יכול להיות עוד מצגת, הרצאה קצרה או קורס וירטואלי חפוז. כדי שמערכת החינוך תישאר רלוונטית ומשמעותית, עליה לעבור מהפכה של ממש. המורים צריכים לקבל הכשרה עמוקה ומקיפה, הכוללת התנסות מעשית וארוכת טווח עם כלים טכנולוגיים מתקדמים, לצד ליווי מקצועי ומתמשך של מומחים בתחום. כך יוכלו המורים להפוך מדמויות מיושנות לשחקנים משמעותיים ומרכזיים במרחב הדיגיטלי של התלמידים.
בנוסף, יש חשיבות עצומה לפיתוח תפיסה הוליסטית אצל המורים ביחס לעולם הדיגיטלי. עליהם להבין לעומק לא רק את הסכנות הפוטנציאליות, אלא בעיקר את היתרונות וההזדמנויות שהטכנולוגיה מציעה.
הבנה זו צריכה לכלול גם העמקה פסיכולוגית בהבנת הצרכים הרגשיים והחברתיים של תלמידים, וניתוח של האופן שבו המסכים ממלאים צרכים אלו. רק כשהמורים יבינו באמת את מהות הקשר בין התלמידים למסכים ואת התפקיד המרכזי שהדיגיטל תופס בחיי היומיום של התלמידים, הם יוכלו להפוך לדמויות חינוכיות משפיעות ורלוונטיות.
כדי שתלמידים יראו במורים כתובת אמינה ורלוונטית במרחב הדיגיטלי, מערכת החינוך חייבת לסייע למורים לפתח שיח פתוח, חיובי ומעצים עם התלמידים סביב נושאים אלו. רק כך תוכל המערכת לבנות מחדש את האמון והלגיטימיות שלה, ולהפוך את המורים לגורמים חיוביים ומשמעותיים בחיי תלמידיהם.
המציאות כבר ברורה: התלמידים חיים במרחב הדיגיטלי באופן טבעי, ללא צורך באישור מערכת החינוך. אם מערכת החינוך לא תעשה מאמץ משמעותי ואמיתי כדי לגשר על הפער, היא תמצא עצמה מיושנת, לא רלוונטית ובלתי נגישה לתלמידיה והמחיר ייגבה מהחברה כולה. רק מהפכה אמיתית ועמוקה תאפשר למערכת החינוך להישאר משמעותית ולהמשיך למלא את תפקידה החשוב בעיצוב הדורות הבאים של מדינת ישראל.
כותב הטור הוא אמתי כהנא, מנהל תוכן במרכז למדיניות ובטיחות ברשת מבית "לוקחים אחריות". (צילום: באדיבות אמתי כהנא).
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    Artificial intellegance
    May Key 04/2025/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבינה המלאכותית כבודה במקומה מונח אך אליה וקוץ בה כיצד נער או נערה יבחינו יבינו ויאתרו שגיאות הגייה או שגיאות תחביריות בלשון ובשפה אם אינם קוראים ספרים ואינם כותבים כתיבה תמה בעט עיפרון מקלדת מחשב בתוכנת וורד או מבצעים מטלה בפאוור פוינט או באקסל? הרי-הבינה המלאכותית מלאה בשיגיונות שגיאות ופייק אזי-כיצד נער/ה בכיתות ביה"ס היסודי-יידע להבחין לאשורו בשגיאה מעין זו בבואו לכתוב מטלה בחינה או מטלת כיתה באמצעותה? הרי-הA.I הינו כלי-עזר נהדר ונפלא למי-שיודע היטב לא רק לתפעול אלא להשתמש בו נכוחה ונכונה ולשים לב היטב לנכתב בה ולטעויות האפשריות היכולות לצוץ בה הA.I. הוריד לכאורה את השימוש בהעתק הדבק"-כיוון שכותה המטלה חייב לקרוא היטב את המכתב להוציא את המוץ מן התבן לערוך לסדר לקצץ ולכתוב את עיקרי-דבריה וכתביה של הבינה המלאכותית בין שהיא בA.I. ובין שהיא בChat G.P.T.
    סגור