כסף וצרכנות

"שואפים ש־LAYA תהיה חלק בלתי נפרד מכל טיול ישראלי לחו"ל"

 LAYA מבית אלטשולר שחם היא אפליקציית תשלומים שפונה למעשה למטייל הישראלי. המייסדים, אור גולדשטיין ויותם רייפ-דשא, מספרים בריאיון אישי על חוויה מתסכלת בטיול לחו"ל שהפך לסטארט-אפ שמאתגר את הענקיות הבינלאומיות
ענת סימן טוב | 
יותם רייפ דשא ואור גולדשטיין מייסדי LAYLA (צילום עידן שירן)
בשיחה גלויה מייסדי LAYA מבית אלטשולר שחם, אור גולדשטיין ויותם רייפ-דשא  מספרים איך מוותר על תואר שני בלונדון הפך לחזון משותף, למה הכאב של המטייל הישראלי הוא הזדמנות עסקית אמיתית, ואיך LAYA מצליחה לא רק לחסוך כסף – אלא גם לשנות את הדרך שבה אנחנו חושבים על תשלומים בחו"ל.
מה שהתחיל בשיחה קלילה בין שני חברים חזרו במהירות לאחד המיזמים הצרכניים הענפים בתחום הפינטק: אפליקציית LAYA , מבית אלטשולר שחם, מציעה פתרון טכנולוגי לניהול תשלומים והגיעו בחו"ל – בלי עמלות נסתרות, בלי הפתעות בשערי ההמרה, ועם. ממשק ייעודי לניהול קבוצות מטיילים.
 
מה זה בעצם LAYA?
יותם: "LAYA מבית אלטשולר שחם היא אפליקציית תשלומים במט"ח שמאפשרת לישראלים לשלם בחו"ל בצורה חכמה, פשוטה ושקופה. הרעיון נולד מתוך חוויה אישית- טיול עם חברים שבו נתקלנו שוב ושוב באותם אתגרים: מישהו משלם בשם כולם,  צריך לעקוב אחר ההוצאות, לזכור מי חייב כמה ולמי, ותמיד יש איזו אי הנוחות סביב הכסף. באותו רגע הבנתי שזה תרחיש שחוזר על עצמו כמעט בכל נסיעה, ושאפשר לייצר לזה פתרון טכנולוגי אמיתי".
אור: "באותה תקופה בכלל התכוננתי  להתחיל תואר שני בלונדון. יותם סיפר לי על הרעיון בשיחה חברית וזה ממש תפס אותי. אחרי יומיים התקשרתי אליו ואמרתי "שכח מלונדון, אני איתך. ויתרתי על הלימודים ונכנסנו יחד לסטארט־אפ".
יותם: "היום LAYA מציעה כרטיס נטען מבית מאסטרקארד, שאפשר לשלם איתו דרך Google Pay או Apple Pay, וגם להזמין כרטיס פיזי עד הבית בעלות משלוח סמלית. את הכרטיס ניתן לטעון מראש בתשעה מטבעות שונים- דולר, אירו, ליש"ט, באט תאילנדי, פסו מקסיקני, ין יפני ועוד, והכול לפי שערי המרה רציפים, ללא עמלות נסתרות."
אור: "המשתמש רואה הכול- כל תשלום מוצג עם פירוט ברור, כולל כמה עלה במטבע היעד וכמה זה יוצא בשקלים. יש גם אפשרות למשוך מזומן מכספומטים ברחבי העולם, בלי עמלות מצדנו. והתוספת החדשה שלנו היא מחשבון המרה בזמן אמת: הוא מראה בדיוק כמה תחסכי בהמרה, או אם אין חיסכון בכלל, כדי לאפשר למשתמשים שלנו לקבל החלטות מושכלות ולתכנן נכון את ההוצאות."
איך לוקחים רעיון כזה והופכים אותו למוצר אמיתי?
יותם: "בהתחלה פשוט ניסינו לבדוק אם יש פה משהו שאפשר לבנות ממנו חיים. פתחנו חשבון בנק משותף, השקענו כסף מהבית וחקרנו את התחום מכל כיוון- עשינו מחקר שוק וכתבנו תוכנית עסקית. המטרה שלנו הייתה לבנות מוצר פשוט ואינטואיטיבי, כזה שלא צריך לקרוא מדריך כדי להבין איך להשתמש בו".
אור: "התחלנו עם פוקוס על עולם התיירות. בנינו אבטיפוס של מערכת לניהול טיולים קבוצתיים, אבל מהר מאוד הבנו שהכאב האמיתי נמצא במקום אחר- בתשלומים. עניינים כמו מט"ח, עמלות, הפרשי שער- אלה הדברים שהכי מציקים למטייל הישראלי, והם גם הכי בסיסיים. משם הבנו איפה אנחנו באמת יכולים לייצר ערך".
אז איך בדיוק אתם חוסכים כסף למשתמשים שלכם?
אור: "כשמשלמים בחו"ל עם כרטיס אשראי רגיל במטבע עסקה שאינו קיים כשער יציג בבנק ישראל, מתבצעת המרה כפולה: קודם משקל לדולר, ואז מהדולר למטבע המקומי. זה יוצר הפרשי שער ועמלות סמויות שיכולות להגיע ל- 3-5% מכל עסקה. אצלנו זה עובד אחרת- המשתמש טוען מראש את הכרטיס במטבע היעד, לפי שערי המרה רציפים וישירים, ללא תוספות ובלי הפתעות. כל העסקה שקופה רואים בדיוק כמה שילמת, באיזה שער וכמה זה יוצא בשקלים".
יותם: "כשמסתכלים על התמונה הרחבה אז הפערים הם משמעותיים. מדובר בחיסכון שיכול להגיע למאות ואף אלפי שקלים, במיוחד בטיול משפחתי או קבוצתי. מעבר לחיסכון, יש תחושת שליטה- את יודעת בדיוק איפה הכסף שלך נמצא ועל מה הוצאת אותו".
ומה קורה כשמטיילים בקבוצה? זה גם חלק ממה שאתם פותרים, נכון?
יותם: "לגמרי. בהרבה מקרים מישהו אחד משלם על כולם ואז מתחיל הבלאגן- מי חייב למי, כמה ומתי. אתה מרגיש כמו 'גזבר', וזה גם מביך, גם מעיק וגם לא נוח. ב־LAYA יש ממשק ייעודי לקבוצות: פותחים קבוצה, רושמים הוצאות משותפות, אוספים כסף בקלות  ובסוף מחלקים את התשלום בין חברי הקבוצה בלחיצה אחת, בלי לטרטר את המלצר או להתחיל לחשב עם מחשבון".
ומי קהל היעד שלכם? רק צעירים?
אור: "אנחנו קשובים לצרכים של המטייל הישראלי, וזה מה שמוביל אותנו. נכון, בהתחלה רוב המשתמשים היו צעירים אחרי צבא או קבוצות חברים בטיולים, אבל היום הגיל הממוצע של משתמשי LAYA הוא 40. אנחנו רואים גם זוגות צעירים ומשפחות עם ילדים וגם מבוגרים עם LAYA. בעצם, כל מי שטס לחו"ל ורוצה לחסוך בעמלות הוא הקהל שלנו".
ולמה בעצם להעדיף אתכם על פני פתרונות בינלאומיים כמו Revolut?
אור: "אנחנו חברה ישראלית שנולדה מתוך היכרות עמוקה של הצרכים וההתנהלות של המטייל הישראלי. השירות שלנו בעברית, התמיכה מותאמת והמחירים ממוקדים להמרות שבין שקל למטבעות זרים. אנחנו גם מכירים את הרגולציה המקומית ויודעים לתת מענה אמיתי ומדויק. מעבר לזה, עומד מאחורינו גוף חזק ומבוסס, אלטשולר שחם, מה שנותן יציבות ואמינות".
יותם: "בסופו של דבר, מדובר גם באמון. כשמדובר בכסף שלך, אתה רוצה לדעת שיש לך עם מי לדבר, שמישהו עומד מאחורי השירות. וכשהמשתמשים שלנו  רואים את החיסכון בפועל, הם נשארים איתנו לאורך זמן".
מה החזון קדימה?
יותם: "אנחנו שואפים ש־LAYA תהיה חלק בלתי נפרד מכל טיול ישראלי לחו"ל,  שהאפליקציה שלנו תהיה הדבר הראשון שפותחים לפני טיסה".
אור: "הכוונה היא להפוך את LAYA לפלטפורמה שמרכזת את כל מה שצריך לניהול חכם של נסיעה, ולא רק תשלומים. בעתיד הקרוב נרחיב את הצעת הערך שלנו למטיילים עם מגוון רחב של שירותים כשהמטרה היא לחסוך למשתמשים לא רק כסף, אלא גם זמן והתעסקות".
 
ולסיום, מה הייתם אומרים למי שמתלבט אם לנסות אתכם?
אור: "אם אתם טסים לחו"ל, תורידו LAYA ותנסו. זה לגמרי בחינם, בלי דמי רישום או דמי כרטיס. תראו בעצמכם כמה אתה משלמים היום ותשוו למה שאתם משלמים דרכנו. ההבדל מדבר בעד עצמו".
יותם: "אין פה טריקים. הכול שקוף, פשוט ופרקטי. אנחנו  באמת עוזרים לחסוך כסף".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה