כסף וצרכנות

שוק הקריפטו צולל: מה הסיבה לצניחה הגדולה?

שוק הקריפטו איבד היום יותר מ-8% מערכו הכולל, וכמה מהמטבעות צנחו בשיעורים דו-ספרתיים, לאחר ששני אירועים שקרו בימים האחרונים הציתו דאגה רבה מצד משקיעים
יאיר מור |  2
קריפטו (צילום pexels)
שוויו הכולל של שוק הקריפטו, על אלפי המטבעות ומאות הבורסות הקיימים בו, צלל ב-24 השעות האחרונות (נכון לשעה ארבע וחצי אחר הצהריים לפי שעון ישראל) בשיעור חד של 8.5% - מ-2.37 טריליון דולר ל-2.17 טריליון דולר. רוב הירידה אירעה בין השעות תשע בערב לאחת לפנות בוקר לפי שעוננו. כך לפי נתוני אתר CoinGecko.
שני אירועים עשויים היו לתרום לנפילה הזו.
הראשון, והפחות משמעותי ככל הנראה, היה הודעה של שרת הכלכלה והאנרגיה של קוסובו, דוקטור אַרְטַאנֶה ריזְבַנוֹלי, על כך שהמדינה אוסרת כל כריית קריפטו בשטחה. "כל סוכנויות אכיפת החוק יעצרו את הפקת הפעילות הזו, בשיתוף פעולה עם מוסדות רלוונטיים אחרים, שיזהו את המקומות בהם מתקיימת הפקת מטבעות קריפטו", הצהירה ריזבנולי.
הסיבה: המדינה הקטנה חווה לאחרונה מצוקה הולכת וגוברת בתחום האנרגיה, בשל החורף ועליית מחירי הנפט העולמית. רק ביום שלישי עלו מחירי הנפט באירופה ב-30% בעקבות אספקה נמוכה מהצפוי מרוסיה וחשש ממחסור באנרגיה ביבשת הקרה בחודשים הקרים הקרובים. כרגע מייבאת קוסובו 40% מהאנרגיה שלה, ו-90% מהאנרגיה המקומית מבוססת על פחם מזהם במיוחד, שקוסובו היא העתודה העולמית החמישית בגודלה שלו.
בעקבות כך, כבר בחודש שעבר הוכרז מצב חירום למשך 60 יום, הכולל הפסקות חשמל יזומות והפניה מאסיבית של תקציבים לרכישת אנרגיה. מצב החירום והאיסור על כרייה צפויים ככל הנראה לפגוע בתעשיית הקריפטו, שרבים בה ניצלו את מחירי החשמל הנמוכים במדינה. כורה אחד סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא משלם בקוסובו 170 אירו (כ-600 שקל) בחודש על חשמל וכורה מטבעות קריפטו בשווי 2,400 אירו (כ-8,450 שקל) – רווח של יותר מפי עשרה.
אמנם, קוסובו היא מדינה קטנטנה, ולפי נתוני אוניברסיטת קיימברידג' נכון לחודש אוגוסט האחרון היא היוותה מאית אחוז בלבד מכריית הביטקוין העולמית – אך הצעד של המדינה נראה כתחילתו של גל צעדים כאלו מצד מדינות נוספות. זאת לאחר שבנובמבר הודיעה קזחסטן, שהפכה לאחד ממרכזי כריית הקריפטו המרכזיים אחרי האיסור על כרייה בסין, על צעד דומה בעקבות מצוקת חשמל שגרמו העלייה בפעילות הכרייה במדינה והסתיו הקשה שעבר עליה.
האירוע השני, וככל הנראה המשמעותי יותר, בדרך לקריסה הנוכחית בשוק הקריפטו היתה חשיפה של חלקים נוספים מוועידת השוק הפתוח הפדרלית של הבנק הפדרלי בחודש שעבר. מהדברים שנאמרו בוועידה ונחשפו אתמול עולה כי הבנק הפדרלי של ארה"ב מחויב להפחתת מאזן ההוצאות ולהעלאת הריבית, ככל הנראה החל מחודש מרץ.
הדבר עורר גל של פדיון השקעות, ולפי השערות הוא גם הסיבה המרכזית לכך שאילי הון רבים, ביניהם אילון מאסק, ג'ף בזוס ומארק צוקרברג, מכרו לאחרונה רבות מאחזקותיהם. גם בשוק הקריפטו מיהרו, לפי השערות אנליסטים, משקיעים רבים לפדות את ההשקעות שלהם לפני הנפילות שאולי יגיעו – ואגב כך גרמו לאותן נפילות שמהן חששו.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קזחסטן, זאת הסיבה. (ל"ת)
    י=================== 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כתבה טובה. (ל"ת)
    עדי 01/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור