כסף וצרכנות

המוצר המסוכן בישראל ייעלם מהחנויות? זה הנזק שייגרם לעסקים

בוועדה לביטחון פנים בדיון על הצעת החוק להסדרת כלים הדומים לכלי ירייה נחשף כי נרשמה עלייה של 195% מתחילת שנת 2018 בתפיסות 'איירסופט' מוסבים
מערכת ice | 
יצוא מוצרים (צילום pixabay)
ועדת ביטחון הפנים של הכנסת בראשות ח"כ בן ארי, דנה היום (שלישי) בהצעת החוק הממשלתית כלי הירייה, המבקשת להסדיר את השימוש בכלים הדומים לכלי ירייה ושניתן להסב אותם לכלי ירייה.  יו"ר הוועדה, בן ארי,  אמרה בפתח הדיון כי "מדובר בחוק חשוב וחלק מהמלחמה של המשטרה והממשלה בפשיעה הערבית. המטרה היא לקדם את זה במהירות לקריאה שנייה ושלישית כי אנחנו במלחמה אמיתית. קראתי את המכתב של איגוד המסחר ובעלי המועדונים ואני מבינה את הרגישות והפגיעה בעסקים".  
אחד הכלים המרכזיים שהחוק בא להסדיר את שימושו הוא ה'איירסופט' (AIRSOFT) הדומה לכלי נשק ושניתן לבצע באמצעותו ירי כדוריות פלסטיק על ידי הפעלת לחץ אוויר, חשמל או גז. יודגש כי כיום ה'איירסופט' אינו עונה להגדרת "כלי ירייה" ועד כה, ההוראות שנגעו לדמויי כלי ירייה היו במסגרת צו היבוא והיצוא שבאחריות שרת הכלכלה והתעשייה. בשלהי 2021 אישרה ועדת הכלכלה צו שאסר באופן גורף על יבוא עד לסוף השנה הנוכחית לאחר שהתברר כי אלה, לדברי המשרד לביטחון הפנים והמשטרה, הוסבו ונעשה בהם שימוש לביצוע פיגועי טרור ואירועי רצח פליליים. על פי הצעת החוק  רכישה, אחסנה, הובלה, ייצור, ייבוא, ייצוא וסחר בדמויי כלי ירייה שכאלה יהיו טעונים רישיון של המשרד לביטחון הפנים, והחזקתם תותר רק במועדוני קליעה מורשים. מנגד יבואני ובעלי מועדוני ה'איירסופט' מחו שכלים אילו משמשים לספורט ופנאי, כי החוק יחסל את עסקיהם וסעיפים בו מטילים עליהם אחריות פלילית רחבה בין היתר על אזרחים המחזיקים בכלים אלה. 
 
מנתונים שהציגה מאיה גולדשלג, ראש אגף מחקר פשיעה, במשרד לביטחון פנים  עולה כי בשנת 2021 נתפסו 1820 כלי ירייה. מתוך סה"כ נשקים בלתי חוקיים שנתפשים 25% הם רובים שמורכבים, מוסבים או מאולתרים. בתפיסות כלי 'איירסופט' בחשד לשימוש לא חוקי יש עלייה של 173% מתחילת שנת 2018, כאשר בשנה זו נתפסו 57 כלי 'איירסופט' מוסבים ואילו בשנת 2021 נתפסו  168  'איירסופט' מוסבים (עלייה של 195%). לטענתה בין הסיבות לעלייה היא הבדלי העלות, 100 אלף שקל לרובה 16M ועלות 'איירוסופט' מוסב כ 45 אלף שקל בשוק הפלילי. היא הוסיפה "אנחנו יודעים שיש לחץ בשוק הפלילי מהצעדים שעשתה הכנסת לצמצום היבוא של הכלים הללו וזה מבורך". 
עו"ד רועי הראל, יועמ"ש המשרד לביטחון פנים אמר בדיון כי הממשלה ראתה נכון להעביר את האחריות למשרד לביטחון פנים וניסינו למזער את הפגיעה בענף. אנחנו סבורים שכחלק מההסדרה אין להוציא את הכלים הללו מהמועדונים, בפועל הכלים הללו זולגים גם מהברחות וגם כאלה מגיעים מיבוא. עם זאת, הליך הרישוי בנושא הזה יהיה שונה מהסדרת רישוי של כלי ירייה רגילים. חברו למשרד ישראל אבישר, ראש אגף כלי ירייה הוסיף: "המטרה הראשית היא מניעת זליגה לגורמי פח"ע וטרור ופשיעה. היום יש עשרות אלפי כלים כאלה באחזקה פרטית והשוק פרוץ לחלוטין ולכן יש רציונל להסדיר זאת בחוק. עם זאת כל התפעול, ההסדרה  והפיקוח של נושא היבוא יישאר עדיין במשרד הכלכלה ויהיה תיאום ופיקוח משותפים של כל הגורמים".
עידן כץ, יועמ"ש משטרת ישראל, תאר את המעגל שעושים כלים אלה וטען שיש זליגה גדולה שלהם מהמועדונים, למחרטות בשטחים ואלה חוזרים ככלי נשק לשימוש ארגוני פשיעה וטרור. רפ"ק רפי סיסו, זיהוי פלילי, במשטרה הסביר כי הנשקים הללו מגיעים למעבדה לאחר הסבה ונעשים בהם כל מיני תוספות שמזמינים דרך איביי ( ebay) כמו קני נשק וחלקים נוספים. פקד פבל גיברץ, קצין מעבדת נשק במשטרה הציג בפני הוועדה רובי ואקדחי 'איירסופט' והסביר את האופן בה כלים אלה מוסבים והחלקים שנרכשים. נאוה זקן ממשרד הכלכלה אמרה  בדיון כי ה'איירוסופט' הזה אינו צעצוע  וגם לא יכול להיות מוגדר כצעצוע מסוכן. הכלים הללו הם זהים לאמתיים ואין לנו ידע כיצד לטפל בנושא הזה. עצרנו את הייבוא ומסתמן שהצעד הזה עובד כי יש פחות כלים וחלקים המגיעים לישראל. 
ח"כ סימון דוידסון ציין כי יש למעלה מ-2000 ספורטאים באיגוד הקליעה בישראל והביע חשש כי ההגדרה מועדון קליעה יכולה לפגוע בכל ענף הספורט וביקש לתת את הדעת ולשמור על הענף הזה". יו"ר הוועדה, בן ארי, אמרה בתגובה צריך לשמור על הענף הזה אבל מצד שני לא מדובר ברובה צעצוע אנחנו נמצאים במלחמה בכל מה שקשור לפשיעה והנתונים מזעזעים. 
נציגי יבואני ומשווקי כלי 'איירסופט' - דניאל גרובר: "נראה לי שלא מבינים את התחום עד הסוף. יש כאן המון אזרחים והמון עסקים שהחוק הזה הולך לגדוע את כל  עסקיהם ואת התחום הזה. החוק הזה מאד מחמיר. עמנואל לאיליאב: אתם הולכים לרסק אותנו עם החוק הזה, מי יפצה אותנו על הנזקים? גיא יצחקי:" לאחר עשרים שנה שביקשנו להסדיר את העניין הזה ציפינו שחלק מהבקשות שלנו יתקבלו ויתחשבו בנו. אך שום דבר ממה שהעברנו למשרד לא התקבל". גם חיים עוז, איגוד לשכות המסחר הצטרף לטענות ואמר כי "היבואנים ובעלי המועדונים המוסדרים, בעלי הרישיונות, הם עסקים מפוקחים הם לא המקור לכלים למוסבים. מועדון שסרח שיסגרו אותו ואין להאשים את כולם. "כדי לקיים עסק בצורה סדירה הוא חייב וודאות עסקית. בהצעת החוק יש דברים טובים אבל עם זאת יש מספר סעיפים בנוסח שיחסל את הענף הזה" הזהיר.
יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון ואמרה יש לטפל בלקונה בסעיפי הצעת החוק על מנת שאוכלוסייה נורמטיבית לא תהפוך לעוברת על החוק ובקשה להגיע להסכמות עד לדיון הבא על סעיפי החוק. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה