תוכן שיווקי

ה-SEO (קידום אתרים) לא מת, אבל איתו הגיעה גם מהפכה

כל כמה שנים אתרים או בלוגרים קופצים ואומרים ש”קידום אתרים (SEO) מת!”. פעם זה בגלל פייסבוק, פעם זה בגלל הצעירים שמבלים את כל היום בטיקטוק במקום לחפש בגוגל, והיום הגיע תורו של ה-AI
תוכן מקודם |
Seo-Rush (צילום יחצ)
למי שמסתכל מהצד, הפעם הטענות נראה אמיתיות ומשכנעות, לא סתם קוריוז: הרשתות החברתיות אף פעם לא היו מנועי חיפוש, אבל הבוטים והצ'אטים של הבינה המלאכותית עוזרים לנו למצוא מידע כמעט על כל תחום שאנחנו מחפשים.
לא משנה אם מדובר בחיפוש בעל מקצוע מומלץ, תכנון מסלול לחופשה הבאה שלנו או מידע מקצועי, ה-AI תמיד ישמח לעזור לנו, לדלות מידע מהזיכרון שלו או לחפש ברשת בזמן אמת ולסכם עבורנו רק את מה שחשוב.
כמובן שגם גוגל לא איחרה להצטרף לחגיגה ושילבה את הבינה המלאכותית בשלל דרכים: בין היתר באמצעות Gemini שמתחרה ישירות ב-ChatGPT, "מצב AI" שמשלב בין בוט לחיפוש הקלאסי (AI Mode), וכמובן AI Overviews, שהם למעשה תקצירים ממוקדים מאתרים שונים לפי מה שחיפשנו.
אבל האם זו האמת? לפי הניסיון עם הלקוחות שלנו, המצב מורכב יותר, לא רק שחור ולבן.
החוזה הבלתי כתוב שבין מנועי החיפוש ובעלי האתרים
נתחיל מזווית הראיה הפסימית: אחת הטענות כנגד ה-AI והחשש הגדול ממותו של ה-SEO היא שבין מנועי חיפוש ובין אתרי אינטרנט היה חוזה בלתי כתוב: מנועי החיפוש יסרקו מידע מאתרי אינטרנט, ובתמורה אלו יספקו להם תנועה אורגנית (כלומר, לא ממודעות) דרך לחיצות על האתרים שנמצאים בתוצאות החיפוש.
אבל עם הבוטים המשוכללים של ה-AI החוזה הזה הופר: כמעט כל כלי ה-AI לא מעודדים קליקים, אלא מסתפקים בציון עובדות וצירוף הערות שוליים מאתרים שונים.
בדרך כלל המשתמש צריך ללחוץ לפחות פעמיים כדי להגיע לאתרים עצמם, וגם אז הדרך לשם לא תמיד בולטת.
ההפניות להערות שוליים מקובל שנים במאמרים אקדמאיים ולמעשה גם בויקיפדיה, אבל הוא פחות מרשים את מי שרואה את התוכן הכי טוב שלו נשאב בלי תמורה.
איך כל זה משפיע על אתרי אינטרנט?כרגע לא ברור אם ייחתם חוזה בלתי כתוב חדש למרות שיש כמה יוזמות לפתח פורמט של "חומת תשלום" למידע כסטנדרט. יש גם אתרים כמו Reddit שמקבלים עשרות מיליוני דולרים תמורת שפע קבוצות הדיון שהם מארחים (והמידע שם שווה זהב).
אבל עד שכל העניין הזה יוסדר (אם בכלל), אתרים רבים, חלקם גדולים, אכן נמצאים בבעיה ומאבדים קליקים, במיוחד מגוגל. מצד שני, הנתון הזה מראה רק חלק מהתמונה הגדולה, וכאן החדשות לא כל כך גרועות:
1.ChatGPT הוא מנוע ה-AI העצמאי הפופולארי ביותר, אבל גם ההשקה של מצבי חיפוש ייעודים לא גרמה לגוגל לאבד גולשים, זאת על סמך נתונים של SEMRush.
אם נסתכל בגרף, נוכל לראות שאחרי קפיצה בחיפוש בגוגל ו-ChatGPT אצל מי שהתנסה לראשונה עם ChatGPT בזמן 0, ישנה אומנם ירידה חדה בשימוש בגוגל, אבל לאחר מכן הירידה מתמתנת ולמעשה מספר החיפושים הממוצע ביום לעומת התקופה הראשונה (החלק השלילי בציר ה-X) מעט גבוה יותר!
ייתכן שהדבר נובע מכך שהגולשים עדיין לא סומכים לחלוטין על ChatGPT, ורוצים לבדוק מה גוגל יחזיר.
2. רוב השאילתות עדיין לא גורמות לאובדן לחיצות, גם מכיוון שתוצאות ה-AI לא תמיד מצליחות לענות על התשובה וגם מכיוון שיש גולשים שבכל זאת רוצים לחקור ולראות את המקור דרך לחיצה נוספת או מבט בתוצאות הקלאסיות (ולפעמיים יש הבדל עצום בין אתרים שמאוזכרים בכל אחד מהסוגים).
3. מזה כבר כמה שנים טובות שמקדמי אתרים מתמודדים עם תוצאות שבהן הקישורים פחות בולטים, ולכן חלק מהשינויים האלו לא באמת נפלו כרעם ביום בהיר. לכן החברות הוותיקות בתחום, כולל חברת קידום אתרים אורגני Seo-Rush, לא צריכות להמציא את הגלגל מחדש, אלא לשכלל את השיטות הקיימות ולשנות מעט את הדגשים.
התחום המתפתח הזה ידוע גם בשם GEO, Generative Engine Optimization (הכוונה במילה גנרטיבי במובן הזה היא מנוע שמייצר תשובה בעצמו ולא רק מציג סגורה של תוצאות).
אז איך עושים את זה?
מילות המפתח כאן היא "חשיפה" ו"זכירות". כלומר, איך לגרום למנועי ה-AI לחשוף את המותג שלנו בפני גולשים שמבקשים ממנו מידע, ובמיוחד מעוניינים לקבל שירותים או לקנות מוצרים.
מכיוון שמידע כזה נחשב לאמין יחסית וגם קל לבדוק אותו (לא מדובר באיזו נוסחה כימית...), יש סיכוי גבוה שהגולש יתעניין בנו ובשלב מסוים ירצה להיכנס לאתר. במיוחד אם זה אתר מסחרי שבדרך כלל הוא קהל היעד העיקרי של חברות קידום ושיווק באינטרנט.
זה לא בהכרח יהיה בשיחה הראשונית, אלא יכול לקרות בשיחת המשך, גוגל וכו', מה שאנחנו קוראים לו "שיווק מרובה ערוצים".
שילוב של GEO ו-SEO
קידום במנועי AI לא נועד להחליף את הקידום הקלאסי, אלא לשמש כעמוד תווך נוסף לצידו. ברשימה שהכנו תוכלו לראות שאין כמעט סתירה בין GEO לבין SEO. אם יש סתירה כזו, מדובר בעיקר בשיטות SEO שחלפו מן העולם...
אז איך עושים GEO ו-SEO ביחד?
1. תוכן:
במקום תוכן צר שממוקד למילת מפתח, יצירת תוכן מקיף שמכסה את הנושא מכל הבחינות וכולל גם שאלות נפוצות.
2. היררכיה וקישורים פנימיים: הקפדה על היררכיה נכונה של אתר עם קישורים פנימיים שנועדו להאריך את זמן השהייה של הגולש באתר ולעזור למנועים מכל הסוגים להבין את הקשר הלוגי בין העמודים.
3. לא רק טקסט: שילוב של מידע עשיר עוזר להעשיר תוצאות חיפוש מכל הסוגים והמינים.
לדוגמה:
  • תמונות יכולות להופיע בגוגל וגם לצד מוצרים במנועי AI.
  • חלקים בדף שמסומנים כמידע ספציפי כמו למשל שם כותב וכותרת של מאמר (מידע מובנה) יכול להופיע לצד תוצאה בגוגל או כהערת שוליים בתשובה פתוחה.
  • סרטוני וידאו יכולים לשמש כהמלצות ולהופיע כגוגל כתוצאה בולטת.

4. קישורים נכנסים חשובים מתמיד: קישורים הם כנראה עדיין אחת הדרכים העיקריות בהן אתרי אינטרנט זוכים לאמון ומגדילים את מדד ה-Trust. בניית קישורים היא אחת ההתמחויות של Seo-Rush ולא ראינו אתרים שקישורים לא תורמים להם.
חלק גדול ממנועי ה-AI יכולים לבצע "חיפוש עמוק ברשת", ולכן אם אתר מדורג היטב בגוגל, סביר להניח שהוא גם יופיע בראש רשימת התוצאות שה-AI מקבל. לעיתים ה-AI יכול גם לקפוץ בין קישורים ולא רק בין אתרים שהוא מקבל מתוצאות חיפוש או שומר ב"מועדפים" שלו.
5. אזכורים לצורך מיתוג: אזכורים מקושרים בעיקר עם מנועי AI, אבל נראה שהם חשובים גם למנועי חיפוש קלאסיים על מנת לקבל עוד מדד אמון לצד הקישורים.
נכון, זה לא תמיד קל ליצור מיתוג לעסק קטן או מוצר חדש בשוק, אבל יש לו מעט אפשרויות ל"שיווק גרילה" גם בלי להוציא עשרות או מאות אלפי שקלים. למשל:
  • כתיבת פוסטים ציבוריים בקהילות רלוונטיות
  • פרסום ממומן ממוקד
  • פרסום כתבות יחצנות או פוסטים אורחים, יכולה להשתלב גם עם בניית קישורים

6. השקעה בעמודי אודות - עמודים שכוללים מידע רלוונטי מאפשרים למנועי AI להציג מידע יחסית אובייקטיבי על מותגים, עסקים ואנשי מפתח (נסו לחפש את השם שלכם בגוגל ושימו לב מה הוא מחזיר). חשוב שהמידע הביוגרפי יהיה אחיד בין אתרים שונים או פרופילים ברשתות חברתיות מכיוון שזה משדר אמינות.
איך מודדים תוצאות בקמפיין GEO?
כל מה שכתבנו עד כאן נשמע טוב ויפה, אבל האם כבר אפשר למדוד הצלחה בתחום שכל הזמן מתפתח ומשנה את פניו? התשובה היא שכן.
יש כבר לא מעט כלים שפותחו על ידי חברות כמו ahrefs או SEMRush. ברוב הכלים האלו יש נתונים לגבי מספר החשיפות המוערך שכל מותג מקבל על סמך הרצה של שאילתות ארוכות במיוחד וגם בדיקה של שאילתות "רגילות" שמחזירות תוצאות AI Overview.
הנה למשל הגרסה האחרונה של Brand Radar מ-ahrefs: לגרסה האחרונה >>
עוד דרך למדוד הצלחה היא באמצעות בחינה של תנועה ממנועי AI ישירות באנליטיקס. בנוגע לתנועת AI שלא מגיעה מגוגל עצמה (Gemini), בדרך כלל היא תופרד באמצעות סוגים שונים של מקורות תנועה מפנים (Referral).
הבעיה כאן היא שגוגל עצמה לא מפרידה בין התנועה האורגנית מתוצאות ה- AI שלה לבין תוצאות אורגניות קלאסיות (גם לא ברמת גוגל-בוט).
כרגע אין שיטה רשמית להתגבר על כך, אבל כן יש פיצ'ר מעניין שדרכו אפשר לבצע "האק" קטן: כאשר גוגל מפנה לאתר מסוים מתוצאות ה-AI, היא מסמנת את הטקסט הרלוונטי (לא בהכרח השאילתה של הגולש), והטקסט הזה מופיע בכתובת דרכו היא מבצעת את ההפניה.
כך זה למשל נראה אם שואלים את גוגל על חברת קידום אתרים אורגני מומלצת, Seo-Rush >
באופן הזה אפשר ליצור ערוץ תנועה מותאם אישית ולהחסיר את המספרים מהתנועה האורגנית הכוללת.
הנה המדריך המעודכן של דנה דיטומאסו מחברת הדרכת האנליזה, Analytics Playbook. הוא דורש להתעסק עם כמה פונקציות Javascript, אבל אפשר ליישם אותו בפחות מרבע שעה (כל הפונקציות כבר רשומות בפיסות קוד).
ויש גם כבר סיפורי הצלחה
הנה למשל סיפורה של חברה שמייצרת מוצרים לתעשייה ומספקת גם פתרונות תוכנה (לא כתוב במפורש, אבל כנראה שבתחום מיזוג האוויר). סוכנות The Search Initiative הצליחה להגדיל את החשיפה בתוצאות ה-AI של גוגל ב-2300% באמצעות התמקדות בשאילתות ארוכות דרך כלים של ahrefs.
בתחילת הדרך הנוכחות של הלקוח ב-AI Overviews הייתה אפסית לעומת המתחרים, זאת למרות שמדובר בחברה מוכרת ועם ניסיון רב שנים.
על מנת לחזק את הלקוח בוצעו בין היתר הפעולות האלו:
  1. כתיבת מדריך סופר מדויק על בחירת יחידת מיזוג אוויר, כולל מיקומים שונים.
  2. שימוש ב"אנשים גם שואלים" כדי להוסיף לעמוד שאלות ותשובות.
  3. הוספה של נקודות עיקריות מהמאמר (אמ;לק) בתחילתו.
  4. בדיקה שקיימת אחידות במידע שכלי AI שונים מספקים בתגובה לשאילתה. על המותג.
  5. הקפדה על שימוש בכותרות פנימיות (H1,H2,H3...).

ב-The Search Initiative אומנם לא ציינו מה היה היחס בין החשיפות להקלקות, אבל הם הצליחו להגיע למספר לחיצות תלת ספרתי מכל מנועי ה-AI ביחד. 

אם יוצאים מנקודת הנחה שהקליקים האלו בדרך כלל מביאים להמרות גבוהות יותר, העבודה הזו כנראה בהחלט הייתה משתלמת ללקוח.
אז לא, SEO  לא נעלם לשום מקום וכנראה גם לא הולך להעלם בזמן הקרוב. הוא פשוט עובר שינוי מהותי, מתפתח ומתקדם עם הזמן. מי שרוצה להישאר רלוונטי, יהיה חייב לשבור את תקרת הזכוכית.
כבר לא מספיק להיות מקום ראשון בגוגל, אלא חייבים לתכנן איך לגרום לבינה המלאכותית להזכיר אותנו כשהגולש מחפש תשובה. ברגע שהמותג שלכם מופיע גם ב- AI וגם בחיפושים הקלאסיים, אתם מקבלים חשיפה כפולה ואמון הרבה יותר גדול.
ופה נכנסים לתמונה חברת קידום אתרים ,Seo-Rush אשר יודעים לקחת את מה שעובד ב-SEO המסורתי ולחבר אותו לעולם ה-GEO. המשמעות היא נראות משופרת, יותר קליקים ובסופו דבר יותר לקוחות והמרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה