קריפטו

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם סיבכה את עצמה בצרות

למרות שהיא טוענת כבר שנים שהיא אינה פועלת בארה"ב, אלא רק מעניקה גישה לטכנולוגיה שלה לחברה אמריקאית, שיחות פנימיות של עובדי ביננס חושפות כי החברה פעלה במודע כדי להסתיר קשרים ענפים בין שתי החברות, באופן שמעורר אפשרות שמדובר בחברה לא ישרה לא פחות מהמתחרה שפשטה רגל בשנה שעברה
יאיר מור | 
ביננס (צילום pixabay)
ביננס, למי שחי בשנים האחרונות בלי מחשב, או לא קרא אף כתבת קריפטו באייס עד היום, היא בורסת הקריפטו הגדולה בעולם - ובהפרש עצום, במיוחד לאחר שהמתחרה העיקרית שלה, FTX, פשטה רגל בנובמבר האחרון. היא מנסה בכל כוחה להוכיח שהיא לא סתם חברה אופורטוניסטית כמו מיזמי קריפטו רבים, אלא חברה פיננסית אחראית שמתנהלת כמו בנק לכל דבר, ולכן אפשר לסמוך עליה בעיניים עצומות. 
אלא שלפי התכתבויות של עובדי החברה שהגיעו לידי העיתון וול-סטריט ג'ורנל, היא לא אומרת את כל האמת - ואפילו לא את חציה. 
ביננס הוקמה בסין ב-2017, והפכה תוך זמן קצר לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, תוך שהיא עוקפת כאלו וותיקות בהרבה, כמו קוינבייס האמריקאית. לקוחות רבים שלה - קרוב ל-20% מבעלי החשבונות - הגיעו מארה"ב, והיא היתה מודעת לעובדה שהרגולטורים במדינה לא אוהבים את סין ועוד יותר מזה לא אוהבים קריפטו. לכן, הציעו בכירים בה דרכים שונות לחמוק מנחת זרוען של הרשויות האמריקאיות.
 
ב-2019 הוקמה חברה נפרדת בשם BAM, שמפעילה בורסה בשם ביננס ארה"ב (Binance.US) - אך לפי הג'ורנל, מי שהקים אותה היה צַ'נְגְפֶּנְג גַ'אוֹ, מייסד ומנכ"ל ביננס העולמית. יותר מכך - הוא אף שלט בה לכאורה באמצעות תאגידי קש שנרשמו באיי קיימן ואיי הבתולה. 
לא רק שג'או שלט בביננס ארה"ב, אלא ששתי החברות חלקו עובדים, כספים ובעלות צולבת על חברות-בת למסחר בקריפטו. במקביל, עודדה ביננס העולמית לקוחות אמריקאים לא להשתמש בביננס ארה"ב, שחלק מהאפשרויות של ביננס לא היו זמינות בה בשל הסכנה הרגולטורית שהיוו, אלא בביננס העולמית, באמצעות תוכנות VPN שמזייפות את מיקום המשתמש ומצפינות את התקשורת שלו. 
לאחרונה הולכים הקשרים הללו ומתבהרים, לאור שורת חשיפות, תביעות וחקירות בארה"ב. כך, למשל, טקסס תבעה את ביננס על כך שכשלה באספקת מידע על בעלי השליטה בה, ג'או, ולכן לא קיבלה כלל רישיון לפעול במדינה; מחלקת המשפטים והנציבות לניירות ערך ובורסות (SEC) שתיהן חוקרות את הקשרים בין שתי הרשויות לפחות מאז 2020; וביום חמישי האחרון דרשו סנאטורים משתי המפלגות תשובות מהחברה לגבי הגבולות בין שתי הישויות. 
בחודש שעבר הודה סמנכ"ל האסטרטגיה של הבורסה, פטריק הילמן, כי היא מודעת לחקירות ומאמינה כי תיאלץ להתפשר עם הממשל - כלומר, לשלם קנס, אך אחריו תוכל לפעול בשוק החשוב בעולם באישור רשמי. 
דוברת ביננס מסרה כי "אנו מודים כי לא עמדנו כראוי בכללי הציות והבקרה", אך הוסיפה והדגישה כי הדבר היה "במהלך השנים המוקדמות הללו. כיום אנו חברה שונה למדי בכל הנוגע לציות". 
דוברת ביננס ארה"ב מסרה כי "ביננס ארה"ב נוסדה במיוחד על מנת להציע ללקוחות בארה"ב מוצרים ושירותים העומדים בכללים ובמגבלות האמריקאים". 
שתי הדוברות סירבו להגיב לגבי פרטים שונים שנחשפו על ידי הג'ורנל, כמו העובדה שלביננס העולמית היתה גישה לכל המידע של לקוחות ביננס ארה"ב לפחות עד אמצע 2021, ושתי חברות השקעה חיצוניות של ג'או היו מעורבות עמוקות בביננס ארה"ב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה