דיגיטל וטק

האם גוגל וגייטס עומדים להתחרות בחברת החשמל?

חברה שמאחוריה עומדים מייסד מיקרוסופט וענקית הרשת מבטיחה לבנות בשנים הקרובות המוני תחנות חשמל ברחבי העולם שיחליפו את כל הקיימות בעזרת טכנולוגיה לא מזהמת
יאיר מור |  6
חברת חשמל (צילום pixabay)
חברת החשמל, מאחורייך: מייסד מיקרוסופט בייל גייטס, גוגל ומספר קרנות הון סיכון פרטיות השקיעו לאחרונה כ-1.8 מיליארד דולר בחברה שמתיימרת להחליף את כל תחנות החשמל בעולם בשנים הקרובות בכאלו שיספקו את כל תצרוכת החשמל העולמית ללא זיהום כלל, כך לפי כתבה שפורסמה בסוף השבוע בעיתון בוסטון גלוב.
 
לחברה הזו קוראים Commonwealth Fusion Systems, והיא הוקמה על ידי מדענים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס סמוך לעיר קיימברידג' שבמדינה. המדענים שהקימו אותה טוענים כי הצליחו להוכיח את היתכנותה של הפקת חשמל בטכנולוגיה בשם היתוך גרעיני. מדובר בטכנולוגיה שנחקרת לכל הפחות מאז שנות ה-50, אז בנו מדענים סובייטים מכונה ניסיונית שתחמם פלזמה לטמפרטורה של מעל 100 מיליון מעלות צלזיוס כדי לגרום לאטומים להתפרק ולפלוט אנרגיה רבה.
עם זאת, מאז תחילת המחקר בנושא ועד כה לא הצליח אף אחד להוכיח את יעילותה של הטכנולוגיה: כל הניסיונות לייצר אנרגיית היתוך דרשו השקעה של כמויות אנרגיה עצומות, שהפכו את השימוש בה ללא כדאי. ב-2005 אישרה צרפת הקמה של כור כזה, והוא אמור היה להיפתח בשנה שעברה ולהפיק פי 10 אנרגיה מכפי שהושקעה בו, אך כרגע נראה שלא ייפתח לפני 2026, אם בכלל.
בשנה האחרונה הושגו מספר התקדמויות בתחום: בחודש מאי הצליחו מדענים סינים לבצע תהליך היתוך למשך 101 שניות, ובסתיו האחרון טענו אנשי MIT כי הצליחו להוכיח היתכנות של יצירת כור היתוך מחומרים זולים יחסית שמחוללים את השדות המגנטיים העוצמתיים הדרושים לתהליך. עם זאת, כפי שמציין אחד מעמיתיהם, ההוכחה תיאורטית בלבד, ולא בוצע כל ניסוי שידגים אותה.
כל זה לא הפריע לגוגל, גייטס ואנשי הון סיכון להשקיע יותר משני מיליארד דולר בחברה, שכעת נמצאת בשלבים ראשונים של בניית כור היתוך בשטח של 190,000 מ"ר, שלפי החברה ייצר עד 2025 יותר אנרגיה מכפי שמושקעת בו, ועד 2030 הם מקווים שהוא יוכיח את היתכנות הטכנולוגיה והם יוכלו להתחיל לבנות 10,000 תחנות חשמל מבוססות כורי היתוך בהספק של 200 מגה-ואט כל אחת, שיחליפו את רוב תחנות החשמל בעולם.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אני
    אני 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יאללה למה לא. חברת חשמל גם ככה מזמברת איתנו עם החשבונות
    סגור
  • 3.
    אהה... מיד החשמל זורם
    אלכסיי 01/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היתוך גרעיני... שמעתי על כך כשעוד הייתי בלימודי התואר הראשון לפיזיקה... 1988... שמח שהרבה השתמה מאז... ??
    סגור
  • 2.
    רוב החשמל מיוצר ע"י יצרנים פרטיים ומתקנים סולארים.
    מיקי 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה לא מודע שחברת החשמל מוכרת את תחנות הכוח שלה? התחרות היא לא מול חברת החשמל...
    סגור
  • 1.
    פרוייקט ITER בדרום צרפת
    חיים ישראל 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נבנה לפי החלטה מ 1985 . יתחיל לעבוד ב 2025 . 40 שנה . נכון שזה פרויקט ציבור והכל הולך לאט , והמימון לפרויקט של גייטס פרטי ומרםשר קבלת החלטות יותר מהירה , אבל לטעון שתוך 5 שנים יעמידו אחד כזה פועל כשמתחילים מאפס ? יומרני עד שרלטני .
    סגור
  • אולי יתחיל לפעול ב2025
    אאא 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרך אגב, אפשר לרדת על פרויקטים ציבוריים שהם הולכים יותר לאט, מצד שני יש להם את היתרון שהם גם לא ננטשים במהירות. לא בטוח שפרויקט פרטי היה מהיר יותר, יכול להיות שהוא פשוט היה ננטש. בקשר למי שהגיב שזה כסף פרטי שלהם. יש פה הרבה יחסי ציבור, בפועל צריך לקרוא את ההסכם ההשקעה המלא והחסוי. יכול להיות שחוץ מכותרות אין פה הרבה. אני מניח שההשקעה מבוצעת בחלקים וניתנת לעצירה, כך שגוגל לא באמת מסכנת סכום כל כך גדול
    סגור
  • זה הכסף הפרטי שלהם
    שמיל 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את מי הם משרלטנים בדיוק?
    סגור