דיגיטל וטק

איראן ניסתה לגייס ישראלים דרך הפייסבוק, כך פעלה השיטה

השב"כ הודיע היום כי חשף רשת איראנית לגיוס ישראלים דרך פרופיל פיקטיבי בפייסבוק. "שרה פופי" שוחחה עם ישראלים במטרה לאסוף מידע מודיעיני ואף לפגוע ביחסי ישראל-רוסיה
מערכת ice |  1
הפרופיל האיראני הפיקטיבי (צילום דוברות שב"כ)
שירות הביטחון הכללי הודיע היום (שני) כי חשף רשת גיוס והפעלה אירנית שפעלה במטרה לגייס אזרחים ישראלים, על מנת לאסוף מידע ולפגוע ביעדים שונים בארץ. על פי השב"כ השיטה היתה יצירת קשר דרך פרופיל פיקטיבי בפייסבוק, תחת השם "שרה פופי". אותו פרופיל יצר קשר עם ישראלים והציג את עצמו כבחורה יהודייה שיש לה קשרים ועסקים בישראל.
על פי הפרסום של השב"כ, בתוך זמן קצר הפרופיל הצליח לצבור אלפי חברים, רובם ישראלים. לאחר יצירת הקשר בצ'אט של הפייסבוק, ניסתה "שרה" להעביר אותם לשיחה בווטסאפ. השב"כ החליט לפרסם את העניין על מנת להגיע לכמה שיותר ישראלים שיצרו קשר ונפלו בפח של הפרופיל הפיקטיבי.

הפרופיל הפיקטיבי שהופעל (צילום דוברות שב"כ)
עם זאת, בשב"כ אומרים שעלו על הפרופיל בזמן מוקדם יחסית והפעילו פרופילים פיקטיביים משלהם שיצרו קשר עם "שרה" על מנת "לספק את הסחורה" ולהתחקות אחרי מפעילי הפרופיל ומקורותיו. על פי ההערכות, המפעיל או המפעילים פעלו משטח ישראל. בשב"כ אומרים כי קיימים כל העת ניסיונות כאלה של המודיעין האיראני לפתות ישראלים באמצעות פרופילים מזויפים - ולכן יש להיזהר מהם, בעיקר כאשר בעל הפרופיל מבקש לעבור לווטסאפ.
 
"פנייה באמצעות הרשתות החברתיות הינה שיטה מוכרת בשימוש ארגוני הטרור והמודיעין האיראני, לגיוס והפעלת ישראלים", הדגישו בשב"כ. "בחודשים האחרונים אף מזוהה עיסוק גובר של גורמים אלו ליצירת קשר עם ישראלים באמצעות הרשת, לעיתים באופן משוטה תוך שימוש בכיסוי ומצג שווא, לטובת גיוסם לאיסוף מודיעין ופעילות טרור".
עוד על פי הפרסום של השב"כ, המפעיל האיראני העביר מטבעות ביטקוין למופעלים, והסתתר מאחורי סיפור כיסוי מול אנשי השב"כ, בו סיפר שהוא רוצה לנקום באנשים שחייבים לו כסף, ביריבים אחרים שלו, ואף באופן כללי בלהט"בים.

הפרופיל הפיקטיבי שהופעל (צילום דוברות שב"כ)

עוד פעל הפרופיל, על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לפרסם תוכן נגד נשיא רוסיה פוטין, בתקווה לערער את יחסי ישראל-רוסיה. בנוסף, ניסה המפעיל האיראני לאסוף מודיעין ולפגוע בנציגי חברות עסקיות ודיפלומטים של מדינות ערביות הפועלים בישראל. לפי שב"כ, "פעילות זו חשפה שיטות פעולה איראניות לצד רצון לפגוע באישים ישראלים וביחסי החוץ של ישראל עם מדינות שונות".
 
"שירות הביטחון הכללי, בהתאם לייעודו עפ"י חוק, מוסיף לפעול מול מהלכים דומים נוספים של האיראנים וארגוני הטרור במרחב הקיברנטי", נמסר. "גורמי ביטחון קוראים לאזרחי ישראל לגלות ערנות וזהירות לאור האיום הנשקף מפני גורמי טרור שונים ברשתות החברתיות ולדווח על כל פניה חריגה למשטרת ישראל".
בעקבות חשיפת הפעילות האיראנית, מסר איגוד האינטרנט הישראלי: "ההמלצה הכי חשובה לציבור הרחב היא לנהל שיח ברשת אך ורק עם מי שפגשו בעולם הפיזי. זהו כלל קשה ליישום במציאות היומיומית אבל הוא זה שימנע פרשות מהסוג הזה - הדבר נכון גם לגבי הצטרפות לקבוצות שאת המנהלים שלהן לא פגשתם מעולם ואישורי חברות מפרופילים שאינם מוכרים לכם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רק פרייארים מחזיקים חשבון פייסבוק
    חחח 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא סובל את צוקרברג.
    סגור