diversity day 2021

"דווקא עכשיו הקרקע בשלה לגיוון וחיבור בין אוכלוסיות שונות"

נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן, מספר הפעילויות להטמעת ערכים של שותפות ושוויון, מדגיש את חשיבות הגיוון בשוק התעסוקה ומקפיד לשדר אופטימיות: "למרות הפערים, ובמיוחד על רקע האירועים הקשים שכולנו חווים לאחרונה, למרבית האנשים נמאס לריב – זה המכנה המשותף ואותו צריך לנצל"

אור בוקר | 
נעם לאוטמן יו ר קרן לאוטמן (צילום ענבל מרמרי)
יום הגיוון הבינלאומי מהווה הזדמנות מצוינת להפניית תשומת הלב לפעילות הענפה של קרן לאוטמן, שנוסדה ב-2008 וחרטה על דגלה קידום ערכים של שותפות ושוויון. שיתופי הפעולה והמיזמים הרבים בהם מעורבת הקרן מהווים קרקע פורייה ליצירת גיוון תעסוקתי, כמו גם לחיזוק, פיתוח והרחבה של תשתיות חינוכיות - כאשר החוט המקשר הוא בשאיפה לייצר בראש ובראשונה אקלים לשיח וקירוב לבבות.
"יש כל מיני תאריכים בעלי משמעות בכל מה שקשור לגיוון ואחדות, אבל אנחנו עובדים כל השנה ולא חיים מיום ייחודי זה או אחר", אומר יו"ר הקרן, נעם לאוטמן. "חשוב לנו לקדם באופן שוטף ורציף את הערכים שחשובים לנו לטובת החברה הישראלית כולה. אנחנו רואים בגיוון כלי, כזה שהוא ערך אבל גם אמצעי. בסופו של דבר המטרה היא לגבש במדינת ישראל חברה משותפת ומכילה, שחיה יחדיו עם כל השונות והמגוון". 
"אין בכלל ספק", מדגיש לאוטמן, "החשיבות של מציאת החיובי, המשותף והמאחד נדרשת היום יותר מתמיד. ברור לכולם שבמיוחד בעת הזו עלינו למצוא את הנתיב לכך שכל אזרי ישראל ירגישו שיש מקום גם לזהויות ולדעות שונות – רק כך ניתן לייצר גם בקרבם שייכות לחברה הישראלית.
"אני סבור כי החזון הזה יהפוך למציאות רק אם ניתקל בגיוון הזה בכל מקום – מהילדות שלנו, עבור במסגרות של תעסוקה ולימודים וכלה במרחב הציבורי. ככל שנתרגל וניגע בסביבה מגוונת, כך גם יהיה לנו קל ונוח יותר לקבל את האחר ולסלול דרך למציאת הטוב, המאחד המשותף".
כאמור, אחד התחומים החשובים בהם גיוון ושיוון הזדמנויות נדרשים במיוחד, נוגע לשוק התעסוקה המקומי. "זה המקום הראשון בו ניתן לפגוש גיוון מלא. בהקשר זה, הקרן שלנו תומכת ומעורבת בשתי עמותות ותיקות – קו אימפקט וקו משווה, המקדמות תעסוקה בקרב החברה הערבית. בנוסף יש לנו שותפות עם המכון החרדי למחקרי מדיניות, המקדם שילוב חרדים בכלכלה הישראלית", מרחיב לאוטמן. "אנו רואים את האפקט בשטח, כשאלפי אנשים מצאו עבודה דרך הפעילות המבורכת של הגופים הללו. צריך להבין: לא מספיק שבעל הבית אומר שהוא רוצה לגייס יותר עובדים מהמגזר הערבי או מקרב הקהילה האתיופית, כל המערכת צריכה לעבוד בשביל זה - מהכשרות מותאמות ועד שיתופי פעולה עם גופים חיצוניים כמו הפורום לגיוון בתעסוקה, שעושים מיון וסינון עבור מועמדים המגיעים מרקע ומתרבות קצת אחרת. היום כבר יש הרבה ידע מקצועי שמבוסס על מחקר וניסיון, כך שהמעסיק לא צריך להמציא את הגלגל".
גיוון עמוק וטוב  
נעם לאוטמן הוא יו"ר דלתא גליל תעשיות, המוכרת בין היתר בזכות מותג ההלבשה התחתונה Delta. לאחר פטירת אביו, דב לאוטמן ז"ל, לפני כשבע שנים, החל לשמש בתפקיד יו"ר קרן לאוטמן, כשלצידו המנכ"לית המקצועית והשותפה יעל נאמן. הקרן המשפחתית, המציינת 13 שנים להיווסדה, עוסקת בקידום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, וכן בקידום השותפות והשוויון בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית.
אחת מגאוותיו של לאוטמן נוגעת לאות הגיוון בתעסוקה על שם דב לאוטמן, שמעניקה הקרן מדי שנה בשיתוף עם ארגון מעלה – עסקים מנהיגים אחריות חברתית, והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה. האות מוענק על פעילות לקידום עשייה ויוזמות המייצרות תשתית, הזדמנויות, הכשרות וכלים להשתלבות של אוכלוסיות מגוונות בשוק התעסוקה ובכלכלה הישראלית - ואף כי מדובר באות לשם כבוד ולא בפרס כספי, היקף הגופים המגיש מועמדות גדל משנה לשנה.
"אנחנו רואים עלייה לא רק במספר החברות והארגונים שמגישים מועמדות לקבלת האות, אלא בעיקר בפעילות רחבה ומעמיקה יותר", מתגאה לאוטמן. "בקול הקורא שלנו הדגשנו לא רק את הרצון לגיוון, אלא גם את חשיבות האינטראקציה. לשם הדוגמה, המשמעות היא שלא רק החרדים יעבדו בבני ברק וערבים בנצרת, אלא שהמגזרים השונים יבואו במגע ויכירו אחד את השני – שתהיה אינטראקציה. האינטרס הלאומי הוא עבודה אינטגרטיבית. אני זוכר שבאחת מוועדות השיפוט בדיונים לקראת הענקת האות, הצביע חרדי למועמד ערבי וערבי למועמד חרדי. זה מראה לא רק על שיקולים מקצועיים, אלא על רצון חוצה מגזרים להוקיר את מי שפועל להפוך את החברה בישראל לחברה טובה יותר".
במבט קדימה, מה היעדים שמציבה הקרן להמשך הדרך?
"התקופה האחרונה הייתה סוערת מאוד עבור כל מי שפועל לשוויון ושותפות, והקרן שלנו היא לא יוצאת מן הכלל. שנתיים של בחירות לא עושות טוב לאף אחד, ורק מובילות לליבוי מתח, כעס, קיטוב ושנאה. מצד שני, אני מאמין שמלמטה יש גם קולות אחרים. הפוליטיקאים והתקשורת יוצרים פערים, אבל בשטח למרבית האנשים כבר נמאס לריב - זה המכנה המשותף ואותו צריך לנצל. אני מאמין שדווקא עכשיו הקרקע בשלה לדחוף יותר לגיוון וחיבור בין אוכלוסיות שונות כדי למצוא את הדרך המשותפת לחיות פה ביחד. כמובן שאנחנו בקרן פועלים על מנת לעזור זה לקרות, ומקווים שבקרוב נוכל לראות בשטח ניצנים אמיתיים של שינוי".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה