diversity day 2021

מייצרים גיוון בתעסוקה: פחות סיסמאות, יותר מעשים

הזינוק בחדירת האינטרנט לציבור החרדי בעקבות הריחוק החברתי בתקופת הקורונה, מהווה הזדמנות פז לשינוי כיוון באחוזי התעסוקה במגזר. במקום לעסוק בקלישאות על שונות תרבותית, זה הזמן ליצור גיוון אמיתי בתעסוקה

מוטי פלדשטיין | 
מוטי פלדשטיין מנכ ל קרן קמח (צילום קרן קמח)
בצל ההצלחה של מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה, הסרת מרבית ההגבלות וחזרת המשק הישראלי לפעילות שגרתית בשורה ארוכה של תחומים וענפים, יצוין היום (21 במאי) ברחבי העולם "יום הגיוון הבינלאומי". קל מאוד ליפול לקלישאות שנלוות למסרים של היום הזה ולדבר על ה"עושר שבגיוון" ועל "שיתוף פעולה בין תרבויות שונות", כשדווקא משבר הקורונה עשוי לספק הזדמנות פרקטית למימוש הגיוון בתעסוקה ויצירת היכרות חוצת מגזרים דרך מקומות העבודה.
שילוב החרדים בתעסוקה, הוא נושא שנמצא שנים רבות על סדר יומה של הממשלה. מאמצים רבים נעשו לאורך השנים תוך גיבוש מגוון פתרונות - אך התוצאות רחוקות מלהשביע רצון. אחוז הגברים החרדים המשתתפים בשוק העבודה עבר בקושי את ה-50% כשהנתון סטטי כמעט, כבר כמה וכמה שנים.
היעד: צמצום הפערים הדיגיטליים
אחד האתגרים הגדולים בתחום עידוד תעסוקת חרדים, הוא כשל בחיבור של מבקשי עבודה מהחברה החרדית למציאות הדיגיטלית ולעולמות המחשוב. על אף מאמצי תיווך גדולים שנעשים על ידי גורמים שונים כמו משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, קרן קמ"ח (קידום מקצועי חרדי) וגופים נוספים, עדיין קיים פער משמעותי באוריינות הדיגיטלית בין הישראלי הממוצע מהציבור הכללי לבין חרדי בן גילו.
גם בתקופה האחרונה ולמרות כל המאמצים, צמצום הפערים נראה בלתי ניתן להשגה - אלא שמשבר הקורונה שטלטל השנה את כל המוסכמות החברתיות שהתרגלו לחיות על פיהן, עשוי לטרוף את הקלפים, ולהוות מנוף הזדמנות נדיר וחד-פעמי לשינוי ממצב. כורח המציאות ושבועות ארוכים של סגרים, כפו כניסה של אמצעים דיגיטליים מתאומים גם לציבור החרדי. סקרים מקצועיים שפורסמו במהלך השנה החולפת, הצביעו על זינוק במספר החיבורים ובשימוש באינטרנט בערים החרדיות.
חיבור לאינטרנט כשר "לצרכי פרנסה" הוא לא דבר חדש לציבור החרדי, אך ההבנה כי החיים בעידן הנוכחי מחייבים היכרות עם עולמות הדיגיטל והרשת, היא מציאות חדשה והזדמנות ברוכה לשילוב  החרדים בתעסוקה ובכלכלה הישראלית. "מרכז כיוון" – מרכז ההכוון התעסוקתי הגדול לחרדים שאנו מפעילים יחד עם עיריית ירושלים ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הפעיל במהלך הקורונה סדרת וובינרים עם למעלה מ-12,000 צפיות והאזנות.
כפי שכבר ניתן לראות בשטח, צמצום הפערים הדיגיטליים מקל - ויקל עוד - בראש ובראשונה על מעסיקים רבים שחוששים מהעסקת חרדים על רקע חוסר היכרות עם יישומי מחשב והימנעות משימוש באינטרנט. הכנה נכונה של חרדים וחרדיות שמעוניינים להשתלב בשוק העבודה לקראת כניסה להכשרה מקצועית והיכרות עם מקצועות העתיד היא בגדר הכרח, כאשר הכרות טובה של עולמות הדיגיטל תקל  ותיצור שוויון הזדמנויות אמיתי שלא מבוסס על העדפה כפויה של מגזר זה או אחר, כי אם על יכולות וכישורים של העובדים עצמם.
הגיוון התעסוקתי צריך להתבצע מתוך ערך מוסף ורווח ערכי או כלכלי לשני הצדדים. מחקרים רבים שנעשו לאורך השנים האחרונות הראו כי העסקת עובדים מאוכלוסיות שונות מביאה תוצאות טובות לארגון, מכניסה יצירתיות לצוות העבודה ומסייעת ליצירת גמישות ופתיחות לשינויים. כעת כשחברות רבות מנסות למצוא את הדרך הנכונה להתמודד עם עידן של חוסר-ודאות - גמישות וגיוון בהון האנושי של הארגון היא הדרך הבטוחה לכך.  
גיוס עובדים מיומנים מקרב הציבור החרדי, שעושה צעדים מהירים לקראת חיבור לעולם העבודה המודרני, עשויים להיות הזדמנות נאותה לכך. גם המעסיקים צריכים להבין את החשיבות של שילוב חרדים בתעסוקה בשביל יציבות המשק הישראלי כולו ובוודאי בשביל הערך המוסף והרווח המיידי שיווצר לארגון הספציפי.
בסופו של תהליך, גיוון תעסוקתי מוביל גם להיעלמותם של דעות קדומות וסטראוטיפים. חיבור בין עובדים מהציבור החרדי לעובדים מכלל החברה הישראלית, יוביל להיכרות טובה בין המגזרים, יפחית את המתח שנוצר בעקבות ההסתה כלפי הציבור החרדי בתקופת הקורונה ויגלה את המציאות האמיתית והמכנה המשותף הרחב.
*הכותב הוא מנכ"ל קרן קמ"ח – קידום מקצועי חרדי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה