בחירות 2022

היועמ"שית הכריעה: למרות הבחירות גנץ יוכל למנות רמטכ"ל

היועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי תאפשר לשר הביטחון למנות רמטכ"ל על אף היותו שר בממשלת מעבר: "העובדה שהתפקיד כולל סמכויות ביצוע רבות, ללא סמכויות שיש להפעיל ישירות מול הדרג המדיני יש בהם כדי להפחית את החשש מפני השפעתם של שיקולים פוליטיים על המינוי"

מערכת ice | 
בני גנץ (צילום יונתן סינדל פלאש 90)

לאחר הסערה שעוררה בקשתו של שר הביטחון בני גנץ למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, קריאות של חברי האופוזיציה להאריך את כהונתו של אביב כוכבי, לצד אמירות שנויות במחלוקת של חלק מחברי הליכוד, ואמירתו של ח"כ יואב קיש לפיה "אם היועמ"שית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר - המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה", גליה בהרב- מיארה הכריעה בסוגיה. 


"הגם שהמשך הליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל בתקופת בחירות כרוך בקשיים משפטיים משמעותיים, הרי שבנסיבות העניין הקונקרטיות, ובפרט נוכח האמור בחוות הדעת המקצועיות-ביטחוניות הסודיות שהובאו בפניה, הנוגעות לאתגרים ביטחוניים ייחודיים חריגים העומדים כעת בפני צה"ל, ולאחר שבחנה את מכלול נסיבות העניין עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה, הגיעה לכלל מסקנה כי קשיים אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית". נמסר בהודעה לתקשורת.


לפי הודעת היועמ"שית לגנץ, מחוות דעת מקצועיות שהוצגו לה עולה כי שנת 2023 צפויה להיות תחילתה של "תקופה אסטרטגית חדשה, הדורשת היערכות והתמודדות עם אתגרים ביטחוניים ייחודיים וחריגים", ועל כן קיימת חשיבות רבה שהרמטכ"ל החדש יכנס בהקדם לתפקידו. 

במכתב ששלחה לשר הביטחון התייחסה בהרהב מיארה גם לביקורת שהושמעה לאחרונה נגד המהלך, וציינה כי "הליך מינוי הרמטכ"ל בעת הזו מעורר מתח בין שתי מערכות של שיקולים: האחת, החשיבות שביישום ההחלטה העקרונית של ממשלת ישראל לפיה משך כהונת רמטכ"ל לא יעלה על 4 שנים; השנייה – התומכת בהארכת כהונתו של הרמטכ"ל המכהן – מבוססת על דרישת האיפוק והריסון בתקופת הבחירות, כפי שנקבעה ויושמה במשך השנים בפסיקת ביהמ"ש העליון".


לדבריה, "מדובר במינוי מקצועי, שהמועמדים לו הם חלק מקבוצה מצומצמת של אלופים המכהנים במטכ"ל (שניים מהם סגני רמטכ"ל בעבר ובהווה); והעובדה שתפקיד הרמטכ"ל כולל סמכויות ביצוע רבות, ללא סמכויות שיש להפעיל ישירות מול הדרג המדיני הממנה את הרמטכ"ל. זאת, בשונה, למשל, מתפקיד המפכ"ל, העומד בראש גוף האמון על אכיפת החוק. היבטים אלה, יש בהם כדי להפחית את החשש מפני השפעתם של שיקולים פוליטיים על המינוי".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה