בחירות 2022

לא המצב הביטחוני: הנושא שהכי משפיע על הצבעת הישראלים

יוקר המחייה או המצב ברצועת עזה? המפלגה כולה או זהות העומד בראשה? סקר חדש חושף את הנושאים החשובים ביותר לבוחר הישראלי שיכריעו את מערכת הבחירות 
מערכת ice | 
קלפי (צילום Istock)

הבחירות לכנסת ה-25 הולכות ומתקרבות, ונראה כי המסרים, הקמפיינים ועוד ממה שלמדנו להכיר ב-4 סביבי בחירות בתוך כ-3 שנים – עדין לפנינו. סקר חדש שמפרסם היום המכון הישראלי לדמוקרטיה, מבקש לבדוק מהם הסוגיות שבאמת מעניינות את הבוחר הישראלי, בדרך להכרעה


מהנתונים עולה כי עמדות המפלגה בנושא יוקר המחייה והכלכלה, הן כיום הגורם הראשון (44%) בהחלטת הציבור הרחב עבור איזו מפלגה להצביע. במקום השני בחשיבות זהות העומד בראש המפלגה בשיעורים נמוכים בהרבה (24%). שיעור נמוך בחרו בעמדות המפלגה בנושאי חוץ וביטחון כסיבה המרכזית להחלטתם לאיזו מפלגה להצביע (11%). פילוח המרואיינים היהודים לפי הגדרה דתית, מעלה כי בקרב החרדים והדתיים, במקום הראשון מדורגות עמדות המפלגה בנושא דת ומדינה (חרדים: 52%; דתיים: 33%).
 

בחירות רשמתיות 

על אף שכולנו דיקלמנו בשיעורי האזרחות כי שיטת הבחירות בישראל היא ארצית, רשימתית, ויחסית, ולמדנו להכיר היטב בשנה האחרונה את ההשפעה המכרעת שעשויה להיות לכל ח"כ בודד במצב הפוליטי הנוכחי, עדין רבים מייחסים חשיבות מרבית לזהות המנהיג.

39% מהציבור ציינו כי רק או בעיקר זהות המנהיג משפיעה על החלטתם לאיזו מפלגה להצביע, 36% השיבו כי השפעת זהות המנהיג ורשימת המועמדים היא שווה ורק 13% ציינו כי רק או בעיקר רשימת המועמדים היא שמשפיעה עליהם. בקרב הציבור היהודי, זהות המנהיג מרכזית יותר מבציבור הערבי (43% לעומת 22%).


פילוח תשובות המרואיינים היהודים לפי מחנה פוליטי מעלה כי בימין זהות העומד בראש המפלגה היא המרכזית יותר (48%), בעוד שבמרכז ובשמאל התשובה הנפוצה היא כי המנהיג ורשימת המועמדים חשובים באותה המידה (42%).

פריימריז או בחירה על ידי המנהיג?
לפי הממצאים, השיטה המועדפת היא פריימריז פתוחים (32.5%). במקום השני, נמצאות השיטות של פריימריז בקרב חברי מרכז המפלגה ופריימריז בקרב חברי ועידת המפלגה (25%). תמיכה מועטה בהרבה נמצאה לבחירת מועמדי המפלגה על ידי המנהיג (11%) או על ידי ועדה מסדרת של המפלגה (7%). יש לציין כי שיעור גבוה מאוד, כרבע מהמרואיינים, ציינו שאינם יודעים.

מדד הקול הישראלי יולי 2022 נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 25-27/7/2022, רואיינו 600 איש ואשה בשפה העברית ו-150 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת בטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם. לקובץ הנתונים המלא ראו-

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה