השוק

האם הבחירות לרשויות המקומיות יעירו את שוק הנדל"ן? השחקנים בשוק מדברים

הרשויות המקומיות חולשות על אחד השווקים המשמעותיים - שוק הנדל"ן; קשה להתרומם מעל המשבר בו נמצא הענף כרגע אבל אם אנחנו מסתכלים לאמת בפנים, כולנו מבינים - שוק הנדל"ן הולך למקום אחד והשאלה היא מתי זה יקרה
ניצן כהן | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, freepik)
קשה להתרומם מעל המשבר שבו נמצא שוק הנדל"ן כרגע אבל אם אנחנו מסתכלים ממעוף הציפור על הדברים הרי שכולנו מבינים ששוק הנדל"ן הולך למקום אחד. מה המקום הזה? לאורך זמן וללא רפורמות משמעותיות ומרחיקות לכת, אנחנו מדברים על שוק שתוך לא עוד הרבה זמן, הביקושים בו יחזרו להיות גבוהים מההיצעים ואת המשמעות כולם מבינים.
נגיד בנק ישראל אמר השבוע בראיון ל-ice שכדי לפתור את הבעיה של שוק הנדל"ן או יותר נכון הבעיה שתגיע מהר מכפי שאנחנו חושבים (ביקושים גבוהים מההיצע) הרי שצריך רפורמה משמעותית בענף ולא בכדי לא היה סבב בחירות לרשויות המקומיות שלא עסק בדרך כזו או אחרת בתחום הנדל"ן.
אירית הופר, מבעלי חברת אינהאוס "במודיעין שחוותה תנופת צמיחה בשנים האחרונות, חיים ביבס שנבחר שוב כראש העיר שם לו למטרה להוריד את מחירי הדיור בעיר, בין היתר באמצעות קידום פרויקטים. בפועל, לא הייתה כל פעולה משמעותית בשנים האחרונות. מאז מכרזי מרכז העיר ומכרז שכונת מורשת בשלהי 2017-2019 לא פורסמו מכרזי בינוי משמעותיים כך שמלאי הדירות בעיר הצטמצם משמעותית וגרם לכך שהמחירים נסקו.
"כל עוד אין תנופה משמעותית של בנייה, המחירים ישארו גבוהים, וזה תקף לכל חלקי הארץ. לפני מספר חודשים אושרה תוכנית מקיפה לעיר כאשר הסנונית הראשונה - שכונת המעיינות, אשר  יוקמו בה כ-5000 דירות תצא לשיווק רק בעוד כשנתיים ובמציאות בה יש וואקום של היצע זה ממש לא מספק. בכדי להוריד את מחירי הדיור צריך לנקוט בצעדים מהירים ושיווק מאסיבי וכרגע מודיעין לא שם לכן אני צופה שבשנים הקרובות מחירי הדיור בעיר ימשיכו לעלות".
אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית אומר כי "ראשי הערים, בין אם נשארו או התחלפו חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את תנאי המגורים של התושבים, דבר המהווה אלמנט קריטי באיכות החיים.
"התחדשות עירונית היא לא רק דירות בטוחות ומשודרגות, היא שינוי של המרקם השכונתי ושל העיר כולה, היא תורמת לשיפור התשתיות, להרחבת שטחים ירוקים וכן למסחר ולתעשיה בכל עיר בה היא מתקדמת בצורה יעילה. בארבעת החודשים האחרונים בהם ישראל מצויה במלחמה ונתונה לסוגיות ביטחוניות מאתגרות, גם הליכי התיכנון בועדות אינם מקודמים ובמקרים רבים נעצרו לחלוטין".
גיל קטה, המנכ"ל והבעלים של חברת שנושאת את שמו מציין "תהליך התחדשות עירונית מצריך תכנון ארוך טווח שיכול להיווצר כשיש שלטון מקומי יציב ששם דגש על המרחב האורבני".
הופר מסכמת ומאמינה כי ראשי הערים החדשים והוותיקים, סוף סוף יטפלו בעקב אכילס של השלטון המקומי - היעילות. "חדשות לבקרים אנחנו שומעים על התחלות בנייה ותוכניות שאושרו, אבל אין קובעי מדיניות ואין מנגנון שיזרז תהליכים ויפשט בירוקרטיה. תהליך רישוי של פרויקט רגיל לוקח בממוצע שנה וחצי עד לקבלת היתר ופרויקטים של התחדשות עירונית מגיעים גם לעשור של תכנונים וועדות. הסחבת מורגשת בכל צעד. צריך להפנים שזמן שווה כסף לכולם. כל חודש עיכוב בהוצאת היתר בנייה מגדיל את עלויות המימון של היזם ובסוף בא לידי ביטוי במחיר הסופי לצרכן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה