השוק

מחירי הנפט בדרך לירידה? "הרגשות עלולים לצאת משליטה"

ראש מחלקת כלכלה ומחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר, נורברט ריקר, טוען בסקירתו השבועית: "הגיאופוליטיקה נוטה ליצור רעש ועליית מחירים זמנית של שבועות ולא חודשים". לדבריו, "שוק הנפט הנוכחי מציע בולמי זעזועים בסיסיים כמו אחסון נוח ויכולות ייצור רזרביות של סעודיה ובנות בריתה" 
מערכת ice | 
מחיר הנפט (צילום shutterstock)
על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה, ולמרות הסיטואציה הגיאופוליטית הסוערת במזרח התיכון, שוק הנפט נותר רגוע באופן מפתיע, עם ירידה של כמעט 5% במחירים השבוע. בסקירתו השבועית הבוקר (רביעי) נורברט ריקר, ראש מחלקת כלכלה ומחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר טוען כי המצב דומה לזה של הסתיו האחרון.
"ישנן מספר סיבות אפשריות להיפוך עתידי, כגון האטה בביקושים, הקלה בקיצוצי הייצור של ערב הסעודית, או התקררות הסנטימנט השורי הנוכחי לרמות נורמליות יותר", מסביר ריקר שמתייחס למחירים סביב 90 דולר לחבית. "השנים האחרונות לימדו אותנו שלא כדאי לזלזל בחוסנו של שוק האנרגיה, והגיאופוליטיקה נוטה ליצור רעש ועליית מחירים זמנית של שבועות ולא חודשים".
 
לדברי ריקר, בנסיבות הנוכחיות, קל ליצור תרחישים מדאיגים של משבר נפט קרב, אך למרות זאת, שוק הנפט נותר רגוע באופן מפתיע. הזינוק במחירי הנפט מתחילת השנה נובע גם מגורמים כמו התחזית הכלכלית החיובית יותר. ריקר מוסיף כי כרגע, המצב דומה למה שהיה בחודשים ספטמבר-אוקטובר האחרונים, כאשר אירועים גיאופוליטיים, ציפיות לפוליטיקת הנפט וסנטימנט שורי הובילו לעליית מחירים מעל 90 דולר לחבית.
פרמיית הסיכון הנוכחית עומדת כעת בטווח של 10-15 דולר לחבית, בהשפעת ציפיות ספקולטיביות בשוק ותלילות עקומת החוזים העתידיים. "למרות שהמצב הגיאופוליטי אולי לא ישתנה בקרוב, שוק הנפט נוטה לאבד עניין במהירות, מה שגורם לפרמיית הסיכון להתפוגג", מוסיף ריקר. "דפוס זה נצפה לא רק לאחרונה, אלא גם במקרים רבים של התלקחויות במזרח התיכון בעשורים האחרונים".
 
"כמו כן, שוק הנפט הנוכחי מציע בולמי זעזועים בסיסיים כמו אחסון נוח ויכולות ייצור רזרביות של סעודיה ובנות בריתה", מוסיף ריקר. "בנוסף, הדינמיקה הרגילה של השוק מפעילה כוח משיכה על מחירים גבוהים - היבוא הסיני יכול להתקרר, סעודיה יכולה להקל על קיצוצי אספקה, הייצוא הרוסי והוונצואלי עשוי לעלות, או שתפוקת פצלי השמן בארה"ב תוגבר".
ריקי מוסיף כי למרות התחזית שעשויה להתפרש כאופטימית, "הרגשות עלולים לצאת משליטה, וקיים סיכון למצב של פעולה צבאית מתפשטת שמשבשת את זרימת הנפט, אך ההסתברות לכך נראית נמוכה מאוד, כפי שנראה מההיסטוריה. השנים האחרונות לימדו שלא להוריד את הערכתנו לחוסנו של משק האנרגיה, שעמד בפני אתגרים רבים. הסנטימנט השורי הנוכחי בשוק יתהפך, כמו תמיד, מה שילחץ את המחירים כלפי מטה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה