השוק

הכסף הסעודי בדרך לישראל? ההשקעה המפתיעה של ג'ארד קושנר

קרנו של איש העסקים וחתנו של נשיא ארה"ב לשעבר צפויה לרכוש רבע ממניות סוכנויות הפניקס, לאחר שקרן העושר של ערב הסעודית השקיעה בה שני מיליארד דולר בשנה שעברה. ההערכה: יורש העצר של הממלכה אישר את המהלך 

מערכת ice |  1
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
ג'ארד קושנר, מי שכיהן כיועץ בכיר בבית הלבן, צפוי להיכנס כשותף בסוכנויות הביטוח של חברת הפניקס הישראלית. איש העסקים וחתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שאף לקבל את השליטה בחברה כולה, אלא שעתה מתפרסם כי קרן ההשקעות שבראשה הוא עומד, אפיניטי פרטנרס (Affinity Partners) עתידה לרכוש 25% מהפניקס סוכנויות. ההערכה היא כי שווי החברה בעסקה ינוע בין 900 מיליון דולר למיליארד דולר.
ככל שמהלך זה יצא לפועל, מדובר בהשקעה הראשונה בישראל מצד אפיניטי פרטנרס. על פי כלכליסט, קרנו של קושנר, שנחשב לדמות מפתח ביוזמת "הסכמי אברהם" הצליחה לגייס כשלושה מיליארד דולר ממדינות המפרץ. העיתון הניו-יורקי "וול סטריט ג'ורנל" פרסם עוד במאי אשתקד כי קרן העושר של ערב הסעודית השקיעה באפיניטי שני מיליארד דולר.
על פי פרסומים זרים, קושנר ניצל את הקשרים שנוצרו בתקופתו כיועצו הבכיר של טראמפ בבית הלבן במזרח התיכון ובמדינות המפרץ. קושנר ידוע ביחסיו הקרובים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שליט הממלכה בפועל, שמכהן גם כיושב ראש קרן העושר של המדינה.

יחסים קרובים עם בכירי מדינות המפרץ. ג'ארד קושנר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בשבוע שעבר שמה של חברת הפניקס עלה לכותרת בעקבות הצהרתה של החברה כי תפסיק את שיתוף הפעולה עם סוכנות פרופיט. לפי דיווחים, יורש העצר הסעודי אישר את ההשקעה באפיניטי פרטנרס וכן את האפשרות מצדה להשקיע בחברות ישראליות. בהנחה שהמו"מ יושלם בהצלחה, מדובר בהשקעה הראשונה של כסף סעודי בישראל. אלא שאפיניטי מתמודדת על הרכישה מול קרנות השקעה פרטיות בינלאומיות זרות, ביניהן בלקסטון וווסרצ'לייט האמריקאיות (האחרונה משמשת כבעלת השליטה בחברת בזק) ווויטרוביאן פרנטנרס האירופית. אף על פי כן, לפי שעה מסתמן שאפיניטי תזכה בעסקה. את ההליך מוביל אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס, אשר מחזיקה 80% ממניותיה של הפניקס סוכניות וצפויה למכור את מניותיה באופן ישיר.
על פי העיתון הניו-יורקי בכירים בערב הסעודית הסכימו בשיחות שנערכו עם קושנר ואנשיו להשקיע בישראל. דיווחים נוספים מתייחסים לכך שגורמים המעורים בתוכניתה של קרן אפיניטי ציינו כי ייתכן שהממלכה תפתח את שעריה עבור אנשי עסקים מישראל. מקורות בתקשורת הזרה מתייחסים לכך שבן סלמאן אמר ליועציו ולדיפלומטים, כי הוא מקווה שהישראלים יקחו חלק בפיתוח העיר העתידית ניאום, שסעודיה בונה במיצרי טיראן, פרויקט שעל פי ההערכות עלותו עומדת על 500 מיליארד דולר.
​קושנר היה שותף בנרמול יחסי ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, ואמנם, סעודיה שאינה חלק ב"הסכמי אברהם", הידקה את יחסיה עם ישראל בשנים האחרונות. במסגרת המהלך קרן אפיניטי בחנה במהלך החודשים הראשונים להקמתה יותר מאלף חברות אפשריות להשקעה בעולם, עם שש בלבד מתוכן נחתמו הסכמים על סך כולל של 700 מיליון דולר, ביניהן חברת מוזאיק (Mosaic) האמריקאית עמה נחתם הסכם על סך 200 מיליון דולר.
 
עבור בעלות השליטה בהפניקס, קרנות ההשקעה האמריקאיות סנטרברדיג' וגלאטין, מדובר במעין תחליף למכירת השליטה בהפניקס עצמה. שתי הקרנות, שהחזיקו בכשליש ממניות הפניקס, חתמו בדצמבר האחרון על מזכר כוונות מול ממשלת אבו דאבי וקרן ADQ שבבעלות הנסיכות, למכירת מרבית ההחזקות שברשותן תמורת 2.3 מיליארד שקל. אלא שמזכר ההבנות בוטל בחודש שעבר בעקבות קשיי רגולציה.
המהלך צפוי להניב דיבידנדים משמעותיים לבעלי המניות. לפי דיווחים, אפיניטי ניהלה מגעים לרכישת הפניקס כולה לפני המכירה לאמירויות, אך אלה עלו בתוהו. הסכם נוסף שנחתם עם חברת התוכנה פאפאיה גלובל הוקפא לאחרונה. סוכנויות הביטוח של הפניקס וסוכנויות אחרות בקבוצה הציגו לאחרונה עלייה בהיקף הפעילות לצד הליכי התייעלות והאצה טכנולוגית. הפניקס סוכנויות נחשבת החברה הרווחית ביותר בפעילות הפניקס, ובמחצית הראשונה של 2023 הניבה רווחים משמעותיים עבור הפניקס כולה: הכנסות של 200 מיליון שקל ורווח של 73 מיליון.
מלבד הפניקס אחזקות שמחזיקה ב-80% ממניות הפניקס סוכנויות, בעלי השליטה הנוספים הם איציק עוז, שמכהן כיו"ר הפעיל של החברה, וכן משה ששון. תחומי העשייה של הפניקס סוכנויות כוללים תיווך בתחומי הביטוח הכללי והפנסיוני, ביטוח חיים, פתרונות טכנולוגיים-פיננסיים ושירותי הפצעה. הכנסותיה הכלליות במחצית הראשונה של 2023 עמדו על 407 מיליון שקל עם רווח נקי של 155 מיליון שגלגלו לקופתן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מאיפה הבאת את זה שהנכל מחזיק 80 אחוז מהפניקס???
    מבין עניין 08/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באתר הבורסה רשום שהציבור מחזיק 60 אחוז אז!!!!!!
    סגור