השוק

מיקרוסופט בפיטורי ענק - זו הסיבה שמחר זה עלול להגיע למשרד שלכם

אחרי שהשלימה גל פיטורים ענק של כ-9,000 עובדים, סמנכ"ל הסחר של החברה חושף כמה החברה חסכה בשנה שעברה - כולם יודעים מה הסיבה, אבל מיקרוסופט מסרבת להודות
רוי שיינמן | 
מיקרוסופט (צילום Magma Images, vecteezy)
אחרי גל הפיטורים הגדול במיקרוסופט במסגרתו נפרדה החברה מכ-9,000 עובדים, בין היתר בשביל לחסוך בעלויות ולהחליף אותם בבינה מלאכותית, בכיר בחברה חושף כמה מיקרוסופט כבר חוסכת בזכות הטכנולוגיה. לפי סמנכ"ל הסחר של מיקרוסופט, ג'דסון אלתוף, החברה חסכה יותר מ-500 מיליון דולר ב-2024 רק בזכות השימוש בכלים מבוססי בינה מלאכותית במרכזי שירות הלקוחות שלה, אם כי החברה עצמה מסרבת להודות שלבינה המלאכותית יש קשר לפיטורים.
עבור מיקרוסופט שצפויה להכניס השנה כ-279 מיליארד דולר מדובר אומנם במספר שולי, אך זהו נתן שמתייחס לחיסכון של החברה רק במרכזי השירות, והוא לא כולל מחלקות אחרות, כך שמדובר באינדיקציה ראשונה לחיסכון הפוטנציאלי של החברה בעתיד. אלתוף הסביר שהבינה המלאכותית שיפרה דרמטית את היעילות בתחומי שירות הלקוחות, המכירות וההנדסה, עד כדי כך שהחברה הצליחה לוותר על חלק גדול מהעובדים. כך, במקביל לרווחיות שיא והכנסות שזינקו לכ-70 מיליארד דולר ברבעון האחרון, מיקרוסופט פיטרה השנה כבר כ-15 אלף עובדים בסך הכל.
העובדה שמיקרוסופט חוסכת סכומים גדולים הודות לטכנולוגיה ומיד לאחר מכן מבצעת פיטורים נרחבים מייצרת תחושה קשה עבור רבים מהעובדים לשעבר, שמרגישים כי הוחלפו על ידי תוכנה. בחלק מהמקרים אף נאמר לעובדים כי מדובר במהלך ארגוני נרחב שמטרתו "התייעלות", אך קשה להתעלם מכך שמה שנחסך הושג בין היתר באמצעות בינה מלאכותית.
המהלך של מיקרוסופט ממחיש תהליך רחב הרבה יותר שעובר על ענף ההייטק כולו - ובמיוחד על החברות הגדולות שמובילות את תחום הבינה המלאכותית. בשלב הראשון, הכלים החדשים משתלטים על תפקידים במוקדי שירות, שבהם ניתן להחליף בקלות יחסית את המענה האנושי בצ'אטבוטים כמו ChatGPT ו-Copilot. 

בהמשך, לפי ההערכות בשוק, גם תחומים אחרים כמו תכנות וכתיבת קוד ייפגעו. כלים כמו GitHub Copilot, שהוא שיתוף פעולה בין מיקרוסופט ל-OpenAI, מסוגלים כבר היום לכתוב, לבדוק ולשפר קוד באופן עצמאי, עם פיקוח מינימלי מצד מתכנתים אנושיים. במילים אחרות, גם משרות שפעם נחשבו לבלתי ניתנות להחלפה כבר עומדות על הכוונת.
מיקרוסופט הבהירה בתחילת השנה כי בכוונתה להשקיע לא פחות מ-80 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית במהלך 2025. החברה ממשיכה לגייס מהנדסים וחוקרי AI בכירים, אך מקצצת באזורים אחרים, בעיקר בקרב מנהלי ביניים ועובדים שאינם נדרשים לפיתוח הטכנולוגי עצמו.
הגישה הזאת, שמשקפת את המרוץ העולמי לגיוס הטאלנטים הבולטים ביותר בתחום הבינה המלאכותית, גורמת לכך שחברות כמו מיקרוסופט יעדיפו לשלם עשרות מיליוני דולרים לחוקרי AI מובילים, אך יפטרו עובדים "רגילים" בשכר נמוך בהרבה. זו לא רק שאלה כלכלית אלא גם מוסרית, שמציפה את הפער ההולך וגדל בין מי שנהנה מהמהפכה הטכנולוגית לבין מי שנפגע ממנה.
בעוד החברה מנתקת את הקשר בין גיוס טכנולוגי לפיטורי עובדים, רבים שואלים האם זהו מודל שמסמן את העתיד של שוק העבודה כולו, עתיד שבו עובדים מוחלפים על ידי בינה מלאכותית, גם כשאין מצוקה כלכלית אמיתית, אלא פשוט כי אפשר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה