השוק

הפד משאיר את הריבית ללא שינוי; ימשיך לתמוך בשווקים

למרות השיפור בקצב הצמיחה והחשש מאינפלציה גבוהה הפד ימשיך לתמוך בכלכלה באמצעות ריבית נמוכה ואספקת נזילות לשווקים
ניצן כהן | 
דירות בארהב (צילום Freepik)
ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) החליטה אתמול (רביעי) להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה קרובה לאפס. בנימוקי ההחלטה כותבים חברי ועידת השוק הפתוח כי למרות שהכלכלה מתחילה להראות סימנים של התאוששות, הפד ימשיך לתמוך בה ויספק את הנזילות הנדרשת.
המשימה המרכזית שלקח על עצמו הפדרל ריזרב היא ההתמודדות עם שוק העבודה שספג מכה קשה בשנה שעברה עם פרוץ משבר הקורונה. המטרה הייתה לשמור על ריבית אפסית ולספק נזילות לשווקים בעיקר באמצעות רכישות אג"ח שישמרו את הריבית הקצרה ברמה אפסית.
כיום רוכש הפדרל ריזרב אגרות חוב (בעיקר ממשלתיות אבל גם קונצרניות) בהיקף כספי כולל של 120 מיליארד דולר ואם ניתן לגזור מהודעת הפד מסקנה לגבי היקף הרכישות אזי מדובר בהיקף רכישות אג"ח שישאר ברמה הנוכחית.
למרות הודעת הפד יש כיום חשש גדול מפני עליית מדרגה בכל הנוגע לאינפלציה. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב צפוי להציג הלילה את התוכנית המדויקת להזרמה של 1.8 טריליון דולר לכלכלה האמריקאית והדרך למימונה.
באופן עקרוני ודי מוסכם על הכל, העלאת מס על עשירים ובעלי השכר הגבוה מתקבלת על הדעת אולם החשש הגדול בשווקים הוא מפני העלאת מס על רווחי הון לשיעור גבוה מאוד של 50% (מס על רווחי הון לעשירים). החשש הגדול הוא מפני מצב בו העשירים כדי לחמוק מהמס הגבוה והכמעט בלתי סביר של 50% על רווחי הון, יממשו את רווחי השנה האחרונה ובכך יתחילו תהליך של מימוש רווחים שילחץ על שוק המניות ועשוי אף לגרום למיני מפולת – דבר שאף אחד לא רוצה.
הנחת העבודה היא כי אם המס על רווחי הון יעלה לשיעור הגבוה של 50% עשויים העשירים לתכנן את ההשקעות שלהם או באמצעות השקעות בנכסים קבועים כמו נדל"ן ושם פשוט לשבת על הכסף וליצור בועה במחירי הנכסים הללו, או לחילופין להוציא את הכסף מארה"ב ולשווקים כמו לונדון והאיחוד האירופי ושם הם יאיצוא את הפעילות הכלכלית על חשבון האצת הפעילות הכלכלית בארה"ב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה