השוק

במשרד התחבורה מבטיחים: "צפוי שינוי משמעותי ביכולת הנמלים לקלוט אניות"

שבוע לאחר הפנייה של נשיא איגוד לשכות המסחר במשרד התחבורה בתגובה ל-ice על הפקק בנמלים. משרד התחבורה: "הנחינו לתגבר את הנמלים מתוך חשש לעלייה במחירי הסחורות"
אביחי דלאל | 
מירי רגב (צילום אוליבייר פיטוסי פלאש 90)
אחרי שבשבוע שעבר, נשיא איגוד לשכות המסחר שלח מכתב לשרת התחבורה מירי רגב בדרישה שתעזור לנמל אשדוד, במשרד התחבורה מתייחסים וטוענים כי מדובר בבעיה כלל עולמית שעתידה להיפטר בקרוב.
כזכור, לאחר משבר הקורונה בנמל אשדוד נוצרה בעיה תפעולית, הרבה מהאניות נתקעו בנמל ומחכות לפריקה. בשבוע שעבר, יורם זבה, מנכ"ל לשכת הספנות, אל עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, מפורטים הנזקים העצומים הנגרמים למדינת ישראל: המתנת שיא של 75 אניות טרם פריקה, הוצאות שגדלות כתוצאה משהיית האניות בנמלים ואי פינוי מכולות ריקות, ועלייה ניכרת של מחירי הסחורות, כגון עץ וברזל.
כאמור, עו"ד אוריאל לין התייחס למכתב ואמר: "זה עולה כסף רב למדינה. זה מייקר מאוד את המחיר לצרכנים". ושלח מכתב דרישה לשרת התחבורה: "לאחר הרבה מאוד התלבטויות, עיכובים, דיונים וגיבוש הסכמים בין גורמי התפעול בנמל אשדוד ובין ההסתדרות וועדי העובדים, ובמעורבות מנהל הספנות במשרד התחבורה – שוב תסבוכת חדשה. היו סיכומים, הוחלט על תוספת כוח אדם ברמה הקרובה ל-100 איש, וכיום כל זה נעצר בוויכוחים מחודשים בין נציג ההסתדרות הכללית וועדי העובדים להנהלת הנמל. נמל אשדוד הוא מונופול בבעלות מדינה המחויב במתן שירותים יעילים לכלל הציבור. אם לא ניתן להגיע להסכם לפתרון בעיית תוספת כוח האדם, נדרשת מעורבותך האישית וכן שימוש בסמכויות הנתונות לך כדי להבטיח את השירותים החיוניים באספקת סחורות וקווי האספקה של המדינה. מסיבה זו אני קורא לך ליטול מעורבות אישית בנושא זה ולהשתמש בסמכויותייך, בהיעדר הסכמה נאותה".
אחרי הידיעה על הפנייה של נשיא איגוד לשכות המסחר, במשרד התחבורה הגיבו והסבירו כי לא מדובר במצב מיוחד: "העומסים בנמל אשדוד, אינם שונים מעומסים בנמלים רבים בעולם, בהם נמלי מערב אירופה ונמלי החוף המערבי בארצות הברית. רבות ממדינות העולם מצויות כיום במשבר עמוק כתוצאה ממגפת הקורונה, עסקים קרסו ורבים אחרים טרם התאוששו מהשפעות המגפה. עסקים אלה אינם מושכים את הסחורות שהזמינו, כך שסחורות אלה אינן מפנות את מקומן למטענים החדשים ההולכים ומצטברים. במקביל, הגידול בצריכת מוצרים באינטרנט, שעיקרם מיובא מחו"ל, הביא לגידול חסר תקדים בסחר הימי וחסימה של נמלים בכל רחבי העולם. גם בנמל אשדוד ובמסופי המטענים העורפיים, מצטברים מטענים רבים שאינם נמשכים על ידי היבואנים ויוצרים 'פקק' בשטחי האחסנה בנמלים".
לאחר מכן במשרד  סיפרו על ההנחייה החדשה: "יצוין כי משרד התחבורה הנחה לתגבר את נמל אשדוד ב- 50 עובדים חיצוניים נוספים, במטרה להתגבר על העומסים בנמלים שנוצרו בין השאר בעקבות מבצע 'שומר החומות', במטרה לפתור את התורים בנמל אשדוד הקיימים ברבות במדינות העולם כתוצאה ממגפת הקורונה ובעקבות רכש מוגבר של מטען כללי על ידי יבואנים בארץ מחשש לעלייה במחירי הסחורות".
עוד הוסיפו במשרד התחבורה: "באמצעות חברת נמלי ישראל, שוקד בשנים האחרונות על הקמתם של שני נמלי ים חדשים בחיפה (נמל המפרץ) ובאשדוד (נמל הדרום), בהשקעה של מיליארדי שקלים שיתנו מענה לגידול בנפח הפעילות של הנמלים, לצד שדרוגם של הנמלים הקיימים. עם הפעלתם של הנמלים החדשים הצפויה בסוף השנה (2021), תתווספנה תשתיות חיוניות לסחר הישראלי ותיווצר תחרות בענף הנמלים שתביא להתייעלות ושיפור משמעותי של השרות לצרכני הנמלים. במסגרת זאת, צפוי שינוי משמעותי ביכולת הנמלים לקלוט באופן מהיר ויעיל את כל סוגי האניות הפוקדות את נמלים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה