השוק

תחזיקו חזק, מחירי הנדל"ן עומדים לטוס; תשומות הבניה עלו ב-3.6%

תשומות הבניה למגורים עלו בחודש יולי ב-0.3%; ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי תשומות הבניה ב-4% ומתחילת השנה ב-3.6%
ניצן כהן |  7
בניה (צילום פלאש 90/ גיל יערי)
אחד האינדיקטורים המשמעותיים כשמנסים לחזות את מחירי הנדל"ן כמה חודשים קדימה ואולי אף שנה קדימה צריך להסתכל על מחירי תשומות הבניה שעליית מחירים שלהם, תקבל ביטוי במחירי הנדל"ן תוך מספר חודשים.
הנתון החשוב ביותר בתחום הזה הוא מדד תשומות הבניה שעלה בחודש יולי ב-0.3%. מתחילת השנה עלה מדד מחירי התשומות בענף ב-3.6% וב-12 החודשים האחרונים עלה מדד תשומות הבניה ב-4%.
שני נתונים שיש לשים אליהם לב כשאנחנו מסתכלים קדימה והם: המחירים של דירות שנרכשו מקבלנים וטרם שולם כל המחיר ואז הוא צמוד למחירי מדד תשומות הבניה - וזה כאמור, עלה בשיעור חד מתחילת השנה.
הנתון הנוסף הוא מחירי הדירות שטרם התחילו לבנות אותן או רק התחילו ולא שווק כל הפרויקט. המחירים של דירות אלה צפוי לעלות לפחות בעליית מחירי התשומות אבל שימו לב. המודלים הכלכליים המקובלים מראים שכשיש עליית מחירים שנגרמים בשל עליית מחירי התשומות, הקבלנים כבר מנצלים את ההזדמנות ומושכים את המחיר עוד קצת למעלה וזה כדי להשאיר להם שולי ביטחון אם מחירי התשומות ימשיכו לעלות ולא ניתן יהיה לגלגל את הכל על הלקוח הסופי.
בהוזלת מחירים הסיפור הוא דומה: המחירים יורדים, אם כי לא במלוא ירידת מחירי התשומות. מאחר ואנחנו לא נמצאים בסיפור הזה צריך להבין ולהבין טוב: שכרגע, מה שמושך את מחירי הדירות כלפי מעלה, בטח בטווח הקצר אלה מחירי התשומות. כלומר, מחיר המלט שעולה, מחיר החצץ, החול, הבלוקים וכן הלאה. 
עכשיו ננסה להבין את המלכוד בו נמצאים הקבלנים: אם הם יקדימו רכישות של תשומות בניה ובפועל יקבעו את המחירים הם צריכים לדאוג למקומות אחסון, להיות חשופים לגניבות וכן הלאה. במידה והם לא מקדימים רכישות אז הם חוסכים את סיכוני הגניבות אבל חשופים להמשך עליית מחירים.
ואם חשבתם שהכל נמצא במחיר הקרקע, אז זהו שלא. רכיב הקרקע הוא משמעותי מאוד בישראל, אבל גם מחיר הבירוקרטיה ובטח עלות הבניה בפועל. אז לפני הנתונים שמתפרסמים היום, לא צפויות ירידות מחירים גם לא בחודשים הקרובים.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    בסופו של יום , למי שאין ישלם הכי הרבה
    מ 08/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הביזניס של הנדלן עומד על מי שאין בידיו לרכוש דירה , זה כל התאוריה .. המדינה חייבת להוריד את טירוף המחירים ולעשות פיקוח אחרת לא תהיה לנו יותר כאן מדינה
    סגור
  • לצערי זה כלל היקום - תמיד (ל"ת)
    שובי דובי 09/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    המדד ירד
    מומחה 08/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדד תשומות הבנייה ירד עד דצמבר באחוז וחצי.
    סגור
  • 3.
    בדיחה
    יוסי 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכל עומד על שקר.
    סגור
  • 2.
    גיליתם את אמריקה
    ויקו 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ברור שמחירי הדירות יעלו עוד הרבה
    סגור
  • 1.
    אין חדש תחת השמש
    בן 08/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מחירי הדירות בארץ עולים למעלה מ15 שנה בצורה קיצונית לא להאמין שהם ממשיכים לעלות למרות שהמחירים ממזמן בשמיים עכשיו אני מאמין שלעולם ימשיכו לעלות עד בואו משיח הנבואה כתבה הגפן תתן את פריה והיוקר יאמיר הכל בידי ממשלות זה בידיים שלהם הממשלה החדשה יותר גרועה מהקודמת ואני ממש לא תומך בביבי
    סגור
  • תודה רבה, נתת את התשובה לבד
    חיים 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ממשלת שמאל זבלה
    סגור