השוק

הגירעון באוגוסט ירד ל-8% תוצר; ההכנסות ממסים עלו ב-22%

הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין כמעט והוכפלו בחודש אוגוסט בהשוואה לאוגוסט אשתקד; הכנסות המדינה ממיסוי שוק ההון הסתכמו ב-400 מיליון שקל, עלייה של 40% ביחס לגבייה אשתקד
ניצן כהן | 
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן סינדל, pexels)
המדיניות של עצימת העיניים נוכח ההתפרצות של וריאנט הדלתא נותנת את אותותיה במישור הכלכלי. הגירעון בתקציב המדינה ירד בחודש אוגוסט ל-8% תוצר לעומת 9.2% תוצר בחודש יולי. עיקר הגירעון, לפי משרד האוצר, נובע מתוכניות הסיוע הכלכלי למערכת הבריאות ומערכת החינוך בשל התחלואה הגוברת.
בסך הכל הסתכם הגירעון התקציבי של הממשלה בחודש אוגוסט ב-1.1 מיליארד שקל כשמתחילת השנה הסתכם הגירעון ב-45.5 מיליארד שקל לעומת 88.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
נזכיר כי בשנה שעברה המדיניות שננקטה על ידי הממשלה הקודמת הייתה מדיניות של ריחוק חברתי וסגרים מה שחייב את הממשלה לפצות את האזרחים שנשארו בבית וזה היה הגורם המרכזי לעלייה הדרמטית בסעיף ההוצאות כשבמקביל סעיף ההכנסות נפגע מכך שאנשים פשוט ישבו בבית ולא עבדו.
המדיניות של ממשלת האחדות היא של עצימת עיניים אל מול גל התחלואה ופתיחה של כלל הענפים הכלכליים למרות ההידבקות בווריאנט הדלתא. מנגד, משקיעה ממשלת האחדות במערכת הבריאות שזה דבר מצוין כשמתעלמים מהמחירים הגבוהים שמשלמת החברה הישראלית במונחי חיי אדם.
סעיף ההכנסות המרכזי של המדינה (ולמעשה היחיד בחודש אוגוסט) דווקא היה מרשים והצביע על הכנסות ממסים של 32.8 מיליארד שקל כשבשיעורי מס אחידים ובמונחים ריאליים מדובר בעלייה של 22% ביחס לגבייה באוגוסט 2020. מתחילת השנה הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-250.4 מיליארד שקל לעומת כ-200  מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
פילוח הכנסות המדינה ממסים מגלה כי הגביה מעצמאים וחברות הסתכמה באוגוסט ב-7.2  מיליארד שקל לעומת 5.5 מיליארד שקל באוגוסט אשתקד. הגביה מניכויים (מס הכנסה משכירים, ניכויים משוק ההון וניכויי מס אחרים) הסתכמה ב-10.5 מיליארד שקל לעומת 8.1 מיליארד שקל באוגוסט שעבר. 
הניכויים משוק ההון הסתכמו ב-400 מיליון שקל עלייה של 40% לעומת הגביה באוגוסט אשתקד. 
נתון מעניין עולה מגביית המסים משוק הנדל"ן כששם הסתכמה הגביה ב-2.1 מיליארד שקל לעומת 1.1 מיליארד שקל באוגוסט אשתקד. הגבייה ממס שבח זינקה ב-71% לעומת אוגוסט אשתקד והגבייה ממס רכישה זינקה ביותר מ-90%.
נושא הצריכה הפרטית הוא מהותי לצמיחה הכלכלית וניתן למדוד אותו בעיקר מתשלומי המע"מ. באוגוסט האחרון הסתכמה גביית המע"מ נטו ב-9.9 מיליארד שקל לעומת 8.5 מיליארד שקל באוגוסט אשתקד.
ניתן לראות כי הכלכלה הישראלית חזרה לתפקוד כמעט מלא למרות המשחק ב"רולטה רוסית" בכל הנוגע לסכנת ההידבקות בווריאנט הדלתא ואכן המצב הכלכלי משתפר לכל אורכו. השאלה הגדולה תהיה איך תתפקד הכלכלה ככל ששיעור ההידבקות בקורונה יגדל (ככל שיגדל) והאנשים יסתופפו מבחירה בבתיהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה