השוק

הצחקתם את פוטין: כלכלת רוסיה מתחזקת - למרות הסנקציות

הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה יצרו מצב הזוי שבו דווקא הן אלה הגורמות לעליית הערך של המטבע הרוסי, פוטין מרוצה, אך לא בטוח שיש לו סיבה טובה לכך
מערכת ice |  5
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה, vecteezy)
חרף הסנקציות הכלכליות והמלחמה באוקראינה הרובל הרוסי ממשיך להתחזק. רק הבוקר (חמישי) המטבע רשם עליית ערך של יותר 1.3%, טיפס לשווי של 52.3 דולר ורשם את המדד הטוב ביותר שלו מזה שמונה שנים. עם נפילתו הראשונית של הרובל וארבעה ימים לאחר הפלישה לאוקראינה, הקפיץ הבנק הרוסי את הריבית ל- 20% לעומת 9.5%. צעד שהוכיח את עצמו, מאז, ערך הרובל צמח עד כדי כך שהבנק הוריד את הריבית שלוש פעמים שהתייצבה על 11% בסוף מאי.
מבחינת הקרמלין הזינוק המדהים של הרובל בחודשים האחרונים ומגמת העלייה שלא צפויה להיעצר, הם ההוכחה לכך שהסנקציות המערביות הינן חסרות משמעות ולא משפיעות על הרוסים. "הרעיון היה ברור: לרסק את הכלכלה הרוסית באלימות", אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר במהלך נאום שנשא בכנס הכלכלי הבינלאומי השנתי של סנט פטרבורג. "לא הצליחו. ברור שזה לא קרה" אמר פוטין בגאווה.
להתחזקות הרובל מספר סיבות. המלחמה באוקראינה הגבירה את הביקוש לגז ונפט, וכשהביקוש גבוה המחיר עולה. כזכור רוסיה היא אחת מיצואניות האנרגיה הגדולות בעולם. כל אלה גרמו להזרמת כסף רב לרוסים, כך שנוצר מצב אבסורדי - האיחוד האירופי למשל שולח כעת יותר כסף לרוסיה ברכישות נפט, גז ופחם מאשר שלח לאוקראינה סיוע.  גורם נוסף שנקטו הרוסים הוא פיקוח ההון, כלומר הגבלת פעילות מטבע החוץ. בנוסף לכך גם העובדה הפשוטה שיכולת הייבוא הרוסית הוגבלה כחלק מרשימת הסנקציות תרמה לעליית ערך הרובל משום שהכלכלה הרוסית מוציאה משמעותית פחות מכספה בקניית סחורות מיובאות, כלומר הכסף נשאר בתוך רוסיה.
יש לציין שהתחזקות הרובל לא מעידה בהכרח על שיפור איכות החיים של הרוסים. כזכור רוסיה הושעתה ממערכת הבנקאות הבינלאומית SWIFT, המשמעות הישירה היא שהרוסים חסומים למסחר בינלאומי. "אל תטעו, זו תוצאה של יבוא מתרסק. מה הטעם בבניית עתודות מט"ח, אם אינך יכול לסחור בו? רוסיה לא יכולה לעשות את זה". מצנן מקס הס, הפרשן הכלכלי ברשת CNBC, "אנחנו צריכים לבחון את הבעיות הבסיסיות בכלכלה הרוסית", הוסיף הס. "גם אם הרובל מציג ערך גבוה, תהיה לכך השפעה הרסנית על הכלכלה ועל איכות החיים".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    פוטין המלך !
    שי 01/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לרוסיה יש מלא נפט וגז טבעי היא משתינה על ארה"ב ואירופה בקשת , כל הכבוד פוטין !
    סגור
  • 3.
    סתם שטויות
    רון גרוס 09/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסך הכל זה תיקון סטנדרטי שקורה תמיד כשנייר ערך או מטבע יורד בכמות גדולה של אחוזים. המטבע יפסיק לעלות וימשיך לדשדש בערך הנמוך והמעפן שלו
    סגור
  • 2.
    זאת פיקציה שקשורה בעיקר למשחק עם שיעור הריבית ברוסיה
    שר האוצר 06/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו סתם חזות פקטיבית רק למראית עין כי פוטין חייב לספק מצגת חיובית לכאורה לגבי כך שהמערב לא מצליח לפגוע בכלכלה הרוסית. בפועל זאת סתם בועה כלכלית שיכולה להתפוצץ כל רגע. רוסיה במצב קשה ומסובך מבחינה כלכלית מול העולם ועומדת להגיע בכל רגע נתון לחדלות פרעון וקריסה כלכלית כאוטית. לדעתי, רק סין עוד יכולה לתמוך בהם איכשהו כדי שלא יתמוטטו סופית. השאלה היא אם אחרי הכל ולמרות שהיא הודיעה על תמיכה בפוטין, זה יהיה כדאי לסין לתמוך ברוסיה? התשובה לשאלה כזאת לא ברורה בכלל.
    סגור
  • 1.
    תפול קללה על רוסיה
    תימני 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להרוס את רוסיה פיזית כמו שהם הורסים את אוקרינה. להפגיז את רוסיה בתוך שטחה ושם לנהל קרבות.
    סגור
  • אתה הולך לשים את אבן הראש פינה?
    זאזא 07/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך וצריך וצריך וצריך. תוריד את החצאית ותלך להלחם למען העם האוקראיני במקום לצקצק מה צריך ומה לא
    סגור