השוק

מהפכה בארנקים הדיגיטליים: יוכלו לשלם ריבית על פיקדונות

דיון סוער סביב התנגדות נציגי בנק ישראל לאפשר לחברות תשלום להתחרות בשוק הריביות על פיקדונות. יו"ר הוועדה למיזמים ציבוריים, ח"כ אוהד טל, החליט לבטל את הסעיף שאוסר על אפליקציות תשלומים לשלם ריבית על הפקדות
מערכת ice | 
ארנק דיגיטלי (צילום freepik)
הוועדה למיזמים ציבוריים, בראשות ח"כ אוהד טל, המשיכה היום (חמישי) בדיוניה בפרק ב' (הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום) בחוק ההסדרים.
הצעת החוק מבקשת להסדיר את המסגרת הרגולטורית לשירותי תשלום חוץ בנקאים, להוסיף את האפשרות של ייזום תשלום, ולקשור בין אפליקציות ה-P2P ובין חשבונות התשלום כך שיהיה ניתן להעביר כספים בין אפליקציות שונות, במטרה להגדיל את השוק, להוסיף תחרות, ולהוריד רגולציה לצרכן.
 
בסוגיה סביב מתן אפשרות לחברות העוסקות בשירותי תשלום להתחרות בשוק הריבית על הפיקדונות, הסביר אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, כי החוק מנסה לעודד את התחרות והחדשנות בשוק התשלומים ומעודד כניסת שחקנים חדשים עם רגולציה קלה.
"צריך לזכור כי השוק הזה הוא ריכוזי. לגבי ריבית על פיקדונות, זה סיפור על חסכונות של הציבור ולפתוח את כל השוק הזה לתחרות ולאפשר לציבור לקבל תשואה נאה על החסכונות שלו, זה תחום אחר לגמרי הדורש רגולציה אחרת. זה לא מקרי שברגולציה האירופאית לא משלמים ריבית על ארנקים. אם בכל זאת גוף רוצה לשלם ריבית הוא יכול לבקש רישיון - להפוך להיות בנק".

ח"כ אוהד טל (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית), אמר: "יש כאן התערבות בוטה בפעילות העסקית של החברות. הטענה המרכזית של בנק ישראל שזו לא מטרת החוק ואי אפשר לדון בזה. מי שמגדיר את מטרת החוק היא הכנסת. אנחנו מעוניינים להגביר את התחרות וגם לגלגל את הרווחים שממילא קיימים, לציבור".
עו"ד טידה שמיר, יועצת משפטית לבנק ישראל, טענה כי החוק בכללו עוסק בהגדרה של שירותי תשלום ולא במקרה לא מוזכר העיסוק בניהול פיקדון. "יש רצון לעודד תחרות ובצדק ויש הרבה הסתייגויות מהתנהלויות של הבנקים. לתת אשראי וגם לנהל פיקדונות זה בהגדרה בנק". עוד היא ציינה כי זה שיש כל מיני דרכים להבטיח את כספי הלקוחות, לא נותן מענה מספיק לסיכונים שיש לפעילות לקבלת פיקדונות ומתן אשראי כאחד.
עו"ד דרור שטרום, ממונה על ההגבלים לשעבר ומי שעמד בראש "הוועדה להגברת התחרותיות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים" הקרויה גם ועדת שטרום: "מתחלחל מחלק מהנימוקים שאני שומע כאן. המטרה של החוק היא עידוד התחרות לא רק בתחום התשלומים, חד משמעית! הנושא של תשלומים לא מנותק בתחרות בבנקאות. חברת תשלומים שתיתן ריבית על כסף שנמצא בחשבון השוטף של החברה ולהשוות את זה לבנק, זה דבר מגוחך ביותר מפני שאין אפשרות למינוף כי זה לא קיים כאן".
בתום דיון ארוך החליט יו"ר הוועדה למיזמים ציבוריים, ח"כ אוהד טל, לבטל את הסעיף שאוסר על ארנקים דיגיטליים לשלם ריבית על פיקדונות. ההחלטה התקבלה למרות התנגדות נציגי בנק ישראל.  יו"ר הוועדה, ח"כ טל: "החלטתי להוריד את סעיף הריביות מנוסח החוק ולאפשר לאזרחים לקבל ריבית על הכסף שנמצא בארנקים, אלא אם בנק ישראל יציג נוסח מאוזן ומספק לוועדה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה