השוק

בנק הפועלים מזהיר: הימים הקרובים יהיו משמעותיים לדירוג האשראי של ישראל

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר שהימים הקרובים יהיו משמעותיים להחלטות של חברות דירוג האשראי על ישראל למרות שסיכוי לכשל חוב הוא נמוך מאוד
ניצן כהן |  3
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר מהיום ללקוחות הבנק כי הימים הקרובים יהיו משמעותיים להחלטות של חברות דירוג האשראי על ישראל למרות שאירוע של כשל אשראי נמצא בסבירות נמוכה.
"הממשלה מתכננת להביא את החוק לביטול עילת הסבירות לאישור ביום שני, זאת תחת גל מחאה גדול שעשוי להתרחב גם לשיבושים בפעילות הכלכלית של המשק. משא ומתן לריכוך הצעת החוק צפוי להתקיים עד לרגע האחרון. חברות הדירוג צפויות לבחון את האירוע, באופן ביקורתי, חלקן מודאגות מעצם החקיקה ואופי המדינה ומוסדותיה, וחלקן יותר מהקיטוב ותגובת הציבור לצעדים אלו. מכל מקום להתפתחויות בימים הקרובים צפויה להיות השפעה גדולה על ההחלטות. מנגד גם חברות הדירוג רואות לנגד עיניהן משק עם נתונים טובים, וסיכון נמוך מאוד לאירוע אשראי בטווח של השנים הקרובות" אומר בהר.
 
באשר לעליות של הימים האחרונים בבורסה אומר בהר כי "קשה להסביר את זה, אבל דווקא בעין הסערה הפוליטית של השבוע האחרון, כשמפלס החששות בשיא, לא ראינו תגובה שלילית של השווקים. מדדי המניות רשמו עליות שערים חדות, והשקל יוסף מול סל המטבעות בקרוב ל-1%.
"הייסוף הושפע כנראה גם מעליות השערים בשוקי המניות בעולם, שמגדילות את החשיפה של המשקיעים המוסדיים למט"ח, ומאלצות אותן למכור מט"ח. המשקיעים הגדילו את החשיפה למט"ח (מכלל הנכסים) לרמה של 18.3%, ויתכן שעל אף העלייה באי-וודאות הם לא חשים בנוח עם המשך הגדלת החשיפה הזו. בראייה אופטימית ייתכן שהשווקים רואים את הסיכוי לפשרה דווקא בשיא המתיחות" .
בהר מוסיף כי "הציפיות לאינפלציה ירדו והן מעוגנות ביעד. לטווח של שנה עומדות הציפיות על רמה של כ- 2.8%, ומעט נמוך מזה לטווחים ארוכים יותר. לאחר שתי הפתעות כלפי מטה במדד המחירים לצרכן, ומגמה דומה שנצפתה גם בעולם, השווקים והחזאים הפחיתו את הציפיות לאינפלציה. אנו הפחתנו את התחזית לרמה של 2.6%.
"ירידת האינפלציה בישראל ובעולם בולטת בתחום הסחורות, ובינתיים פחות בשירותים. ככל שהריבית תיוותר ברמה המרסנת הנוכחית, סביר להניח שנראה גם את מחירי השירותים מתמתנים, ובעיקר את מחירי שכר-הדירה. שוק העבודה הדוק והוא עדיין מהווה גורם סיכון. התנודתיות בשער החליפין של השקל גדלה וגם היא גורם סיכון, אם כי זה די סימטרי, ולא ניתן לפסול גם ייסוף, בתרחיש של פשרה בעניין החקיקה והמשך עליות שערים בשוקי ההון.
"השווקים לא מגלמים עוד העלאות ריבית, אך בנק ישראל כמו הפד וה- ECB, רחוק מלהרגיש בטוח מספיק שהאינפלציה לקראת ירידה לתחום היעד, והפחתות הריבית תדחנה לשנה הבאה.
"בהתייחס לציפיות לאינפלציה רמת הריבית הריאלית קצרת הטווח במשק הגיעה לרמה של כ- 2%, שהיא מרסנת ביחס לעבר. רמה זו מספיקה בכדי לעצור את עליית הריבית, אך לאור ניסיון לא טוב שצברו בנקים מרכזיים בעולם עם הפחתות ריבית מוקדמות מידי, הם מעדיפים כעת לטעות בכיוון השני, ולהותיר את הריבית גבוהה לאורך זמן, תוך וידוא שהאינפלציה בשליטה. אנו מעריכים כי במהלך 2024 נראה ירידה נוספת ברמת הציפיות לאינפלציה, כלומר הריבית הריאלית תטפס מעל ל- 2%, והפחתות ריבית יתחילו לעמוד על הפרק" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אתם פסיכופתים
    טירוף 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המקומות שבהם מצייתים לגוף לא נבחר הם החשוכים, רמת ההנדסה שאתם מנסים לעשות פה היא עלובה ומסוכנת ברמות בלתי נתפסות. אם אדם אחד בגופי הביטחון יעבור על החוק, ולא יציית לממונה עליו מיליונים (והפעם באמת) יצאו לרחובות
    סגור
  • 2.
    אבל כל זה לא מעניין
    Yuki 07/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיקר ביבי המלך , כל העולם ואשתו קונספירציה ורק ביבי חשוב וצודק
    סגור
  • 1.
    תורידו את הדירוג.
    א 07/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביביסטים ישלמו יותר. לנו יש כספים בחו"ל וביטוחים
    סגור