השוק

המרוץ לרכישת דואר ישראל: מי יגיש הצעה מנצחת ב-12.9?

עשרות מתעניינים השתתפו בכנס משקיעים ראשון לקראת מכירת "דואר ישראל'. כנס משקיעים נוסף יתקיים ב-8.8.23, באירוע וירטואלי בשפה האנגלית בו צפויים להשתתף משקיעים בינלאומיים שמתעניינים ברכישת הדואר; המועד האחרון להגשת הפניות לרכישת החברה הוא ב-12 בספטמבר
מערכת ice |  1
דואר ישראל (צילום shutterstock)
רשות החברות הממשלתיות וחברת דואר ישראל, קיימו הבוקר (שלישי) כנס משקיעים ראשון למתעניינים ברכישת 100% מחברת הדואר מידי המדינה. הליך המכירה החל באופן רשמי ב-11 ביולי 2023, עם פרסום נוהל המכירה בעיתונים ובאתר רשות החברות, כאשר הקשר עם המתעניינים מנוהל על ידי בנק ההשקעות רוטשילד אנד קו. היום התקיים כנס המשקיעים הראשון. וב-8 באוגוסט יתקיים כנס נוסף, וירטואלי בשפה האנגלית, בו צפויים להשתתף גם משקיעים נוספים בחו"ל שהביעו עניין בשבועות האחרונים ברכישת החברה.
את הכנס פתחו השותפים המרכזיים להליך ההבראה וההפרטה של דואר ישראל, מרשות החברות, משרד האוצר ומשרד התקשורת, שבירכו על העבודה המשותפת והמקצועית של כלל הגורמים ממשרדי הממשלה, רשות החברות, מנהלי החברה וועד העובדים, בהבראה המוצלחת של החברה ובהכנתה לתהליך ההפרטה.
 
כזכור, על פי דיווחים שונים בתקשורת, המתעניינים ברכישה הינם רמי לוי, מוטי בן משה, וגם דוד פורר. אולם נכון לשעה זו, מי שכבר הבהיר ככל הנראה כי הוא מחוץ לעסקת הענק הוא מוטי בן משה. ל-ice נודע כי בעלי הריבוע הכחול לא מתכנן להיכנס להרפתקת הדואר וכי כרגע אין לו כוונה להיכנס לתחום הזה כלל. נציין שלמרות שרשות החברות מתמחרת את הדואר בלפחות מיליארד וחצי שקל, על פי הערכות בשוק, הסכום הסופי שייקבע יהיה נמוך יותר משמעותית.
מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: ״זוהי אבן דרך משמעותית בדרך להפרטת דואר ישראל, מהלך שיוביל לייעול ושיפור השירות ויתרום לרווחת המשק כולו. הפרטה זו ממשיכה את מדיניות הממשלה להגברת התחרות והיעילות במשק הישראלי. אני מברך את כלל אנשי המקצוע שמובילים את המהלך במשרד האוצר, ברשות החברות הממשלתיות, במשרד התקשורת ובדואר ישראל. כל גורמי המדינה עומדים מאחורי הליך ההפרטה ונמשיך להוביל אותו בצורה מקצועית. אין לי ספק שדואר ישראל היא חברה חזקה שעם המשקיע הנכון תצמח ותשגשג״.
משנה למנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מלכא: "משרד התקשורת רואה לנגד עיניו את איכות השירות לציבור. בשוק תחרותי ללא חסמי כניסה חברות פרטיות נוטות להעניק שירות טוב יותר מאשר גופים ממשלתיים מונופוליסטיים. המשרד בהובלת שר התקשורת ד״ר שלמה קרעי הוביל דה רגולציה שתאפשר גמישות ותחרות בשוק על מנת לשפר את השירות לציבור. אנחנו מאמינים שההפרטה נחוצה ותוביל לשיפור השירות לתושב בטווח הארוך".
את מתווה ההפרטה, לוחות הזמנים ונוהל המכירה מול הגופים המתעניינים ברכישת הדואר, הציגה מנהלת רשות החברות עו"ד מיכל רוזנבוים, ולאחר מכן הציג מנכ"ל דואר ישראל דוד לרון, את תהליך ההבראה, הנכסים ומגזרי הפעילות, והתוכנית האסטרטגית של החברה לשנים הבאות.
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, עו"ד מיכל רוזנבוים: "הפרטת הדואר בעיצומה. בשנה האחרונה, הובילה רשות החברות ועובדיה, בשיתוף חברת הדואר - יו״ר החברה ומנכל החברה, משרד האוצר- מנכל המשרד, החשב הכללי ואגף התקציבים ומשרד התקשורת עבודת מטה נרחבת להפרטת דואר ישראל. הפרטת הדואר היא אירוע חסר תקדים שיתרום רבות לציבור הרחב, שיזכה לשירות יעיל, מהיר ואיכותי, ודאי בעידן המתרחב של סחר עולמי, וכן יתרום לתקציב המדינה".
עוד הסבירה: "הדואר מוכן מתמיד להפרטה. זה קרה בזכות עבודה צמודה של רשות החברות עם הנהלת חברת הדואר וביסוס התנאים הטובים ביותר לטובת הצלחת התהליך. הפוטנציאל של חברת דואר ישראל עצום, וההפרטה תאפשר לממש אותו. השקעה בדואר היא לא רק הזדמנות עסקית מצוינת, אלא גם השקעה שתשיא תשואה וערך חברתית, בזכות פוטנציאל הקשר עם הציבור הרחב. אני מברכת על כנס המשקיעים ועל העניין הרב שגילו המשקיעים בחברה. בקרוב נקיים גם כנס מיוחד בשפה האנגלית עבור משקיעים זרים. אני יכולה לאחל, משיצאנו לדרך שהטוב ינצח".
מנכ"ל דואר ישראל, דוד לרון: "כשהגעתי לדואר ישראל לפני קצת יותר משנה, גיליתי חברה עם נכסים אדירים, ותחומי פעילות עם מובילות מובהקת ופוטנציאל פיתוח משמעותי. לצד האטרקטיביות שיצרה תכנית ההבראה בזכות עדכון הרגולציה, השקעה דחופה בשיפור השירות והביצועים, והתייעלות בכוח האדם ובמערך התפעולי, לדואר יש היום יתרונות תחרותיים בולטים, כשהייחודי שבהם הוא המקצועיות וההיכרות עם השטח, בכל מקום. הדוור שלנו, השליח, הסניף השכונתי, מגיעים לכל הציבור בישראל ומכירים אותו באופן אישי ויום יומי. אנחנו בטוחים שמעבר לנכסים, לנתחי השוק ולתכנית האסטרטגית המרשימה לשנים הבאות, המשקיע הפוטנציאלי יזהה גם את העוצמות הייחודיות של חברת דואר ישראל, בהווה ובעתיד".
בכנס הציג מנכ"ל דואר ישראל למשקיעים את אסטרטגיית הצמיחה של הדואר, הכוללת שני מנועי צמיחה עיקריים, סחר מקוון ובנק הדואר, הנתמכים במעטפת של מיקוד בחדשנות, יעילות וחוויית לקוח מצוינת. זאת, לצד ייצוב תחום הדואר המסורתי הנמצא במגמה עולמית מתמשכת של קיטון בהיקף הפעילות. החברה הגדירה יעדים אסטרטגיים המגובים בתכנית פעולה והשקעות נרחבת, שמטרתם לבסס את דואר ישראל כחברת שירותי הסחר המקוון הגדולה בישראל, והספק המוביל של פתרונות פיננסיים לקהלי היעד, במסגרת הצמיחה המתוכננת בשירותים ובפעילות בנק הדואר.
השלב הנוכחי בהליך המכירה יושלם ב-12 בספטמבר, המועד האחרון להגשת פניות בהתאם לתנאים בנוהל המכירה. לאחר השלמת בדיקת תנאי סף של המתעניינים ואישור הפונים להמשך התהליך, יתקיימו במהלך הרבעון הרביעי של 2023, ייפתח חדר המידע, יושלמו בדיקות נאותות ויתקיימו פגישות של רוכשים פוטנציאליים עם ההנהלה. השלב האחרון של המכירה – תהליך הבחירה – יתקיים במהלך הרבעון הראשון של 2024, לאחר קבלת הצעות המחיר, בחירת מציע מועדף, קבלת האישורים הרגולטוריים והשלמת ה-Closing למכירה.
בהליך ייבחר הרוכש (או קבוצת הרוכשים) אשר ייתן את הצעת המחיר האטרקטיבית ביותר בהתאם לתנאי ההליך, שתביא לידי ביטוי באופן הטוב ביותר את הפוטנציאל הגדול של פעילות חברת הדואר. בכנס המשקיעים השתתפו כמה עשרות משקיעים המתעניינים ברכישת חברת דואר ישראל, כולל גופים פיננסיים בהם גם קרנות השקעה ומוסדיים, וגופים אסטרטגיים מקומיים שחלקם עוסקים בתחומי הליבה של הדואר, מתחומי הלוגיסטיקה, הנדל"ן והקמעונאות. בימים הקרובים תפרסם רשות החברות את המידע באתר גם בשפה האנגלית, לקראת כנס המשקיעים הווירטואלי שיתקיים ב-8.8, בו צפויים להשתתף נציגי משקיעים זרים שנמצאים בקשר עם בנק ההשקעות רוטשילד אנד קו והביעו עניין ברכישת החברה.
נוהל המכירה פורסם ב-11 ביולי על ידי רשות החברות בהמשך לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה את טיוטות צווי האינטרסים החיוניים של המדינה בחברת הדואר המגדירים חובות שיחולו על הגוף שירכוש את הדואר. הנוהל מפורסם באתר רשות החברות, לצד מצגת המשקיעים המפרטת את מגזרי הפעילות העסקית של הדואר, נכסים עיקריים, תהליכים מרכזיים שהובילו להבראת החברה, מנועי צמיחה מרכזיים ותכנית אסטרטגית לשנים הבאות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מי ידאג לחלוקת דואר בישובים קטנים בפריפריה?
    דב 07/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התייקונים לא רואים אותנו.
    סגור