בריאות

תל אביב סיבכה עיריות נוספות? כך יראו מכרזי המיחזור

לאור החלטת בית המשפט על ביטול מכרז של עיריית תל אביב לבחירת תאגיד מיחזור לאיסוף פסולת אלקטרונית, המשרד להגנת הסביבה מזכיר לרשויות המקומיות את ההנחיות להתקשרות עם תאגיד מיחזור, וקורא לרשויות שלא התקשרו עם תאגידים על פי חוק לפעול לכך בהקדם – טרם נקיטת הליכי אכיפה
מערכת ice | 
מיחזור בקבוקים (צילום מרים אלסטר פלאש90)
המשרד להגנת הסביבה מרענן את ההנחיות לרשויות המקומיות בנוגע לאופן ההתקשרות עם תאגידי המיחזור והצורך בקביעת תנאים איכותיים בלבד לבחירת תאגיד, וקורא לרשויות שטרם התקשרו עם תאגיד מיחזור לפעול לכך בהקדם. זאת, לאור החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב אשר ביטל מכרז של עיריית תל אביב בשל אי-חוקיותו.
הרשות פרסמה מכרז לבחירת תאגיד מיחזור לאיסוף פסולת אלקטרונית וסוללות, וקבעה במכרז תנאי יחידי המהווה לכאורה תשלום בגין הפסולת בניגוד לחוק. זאת, במקום לקבוע במכרז תנאים איכותיים על פי חוק לקביעת רמת השירות שהתושבים יקבלו, כמו הוספת מכלי אצירה, הגדלת תדירות הפינוי, הפעלת הסדרי איסוף ממדרכות הבתים או הקמת מרכזי איסוף שבהם תיאסף גם פסולת סוללות ליתיום המהווה סכנה כאשר היא מושלכת בפח הרגיל.
 
לאור זאת, שלח המשרד להגנת הסביבה הודעות לכל הרשויות המקומיות שטרם התקשרו עם תאגידי המיחזור על פי חוק (מ.א.י ואקומיוניטי), לפעול לכך בהקדם. לרשויות הנוספות, שלח המשרד הודעות לריענון ההנחיות בחוק, אשר ישרתו את התושבים באופן הטוב ביותר על מנת שפסולת אלקטרונית וסוללות תופרד במקור ותגיע לטיפול סביבתי, במטרה למנוע מפגעים סביבתיים.
מטרת חוק פסולת אלקטרונית, אשר נכנס לתוקפו בשנת 2014, לקבוע הסדרים לעניין טיפול סביבתי בציוד חשמלי אלקטרוני בסוללות ומצברים. החוק מאפשר לציבור הרחב להפריד פסולת במקור ולהשליכה לתשתית המתאימה, וליהנות ממימון האיסוף והמיחזור הנאות של פסולת זו לפי עיקרון "המזהם משלם" על ידי היצרנים והיבואנים של הציוד.
החוק מחייב את הרשויות המקומיות להתקשר בחוזה עם תאגידי המיחזור, לקבוע הסדרי הפרדה להשלכה של פסולת זו ולקבל את המימון להסדרים אלו מהיצרנים והיבואנים דרך תאגידי המיחזור עמם התקשרו. החל משנת 2021, עם החלת החוק על אופניים וקורקינטים חשמליים והסוללות המורכבות בהם, על הרשות המקומית לקבוע גם אפשרות בטוחה להשלכת פסולת סוללות הליתיום הנטענות בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה.
פסולת חשמלית ואלקטרונית - נורות וסוללות כוללת מתכות כבדות, פלסטיק (בדרך כלל עם חומרים מעכבי בעירה), גזים, שמנים ועוד - נחשבת לפסולת מזהמת ביותר כאשר היא מגיעה לטיפול לא סביבתי או לשריפה בשטחים פתוחים. המתכות הכבדות והשמנים עלולים לזלוג לקרקע ולמים ולזהמם, ובעת שריפה של הפסולת על כל מרכיביה נוצר זיהום אוויר חמור. על כן, פסולת זו מצריכה טיפול מיוחד.
עד היום, 60% מהרשויות בישראל התקשרו עם תאגיד מיחזור לצורך מימון הסדרי הפרדה לפסולת זו. בימים אלו נשלחות הודעות גם לרשויות שטרם ממלאות חובתן מכוח החוק, בטרם תחילת הליכי אכיפה. לממונה על החוק במשרד להגנת הסביבה סמכויות להטיל עיצום כספי על רשות מקומית שאינה ממלאה חובותיה בסך של כחצי מיליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה