חדשות

האסון במירון ייזכר לדורות, אבל מה זה למעשה יום אבל לאומי?

הממשלה אישרה במשאל טלפוני על יום אבל לאומי לכבוד זכרם של נספים אסון ל"ג בעומר בהר מירון. רשת 13 יצאה בהודעה בהקשר. כולם מדברים על יום האבל הלאומי אבל מה המשמעות לכך? ומתי זה קרה בעבר?
אביחי דלאל |  4
דגל בחצי התורן (צילום מיכאל גלעדי פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע בשישי להכריז על יום ראשון, יום אבל לאומי, לאחר משאל טלפוני, הממשלה אישרה את ההצעה פה אחד. מה המשמעות של יום אבל לאומי? מה המנהגים שנעשים ביום שכזה ומתי זה קרה בישראל לאורך ההיסטוריה? 
ביום אבל לאומי, הוא יום אבל המוכרז בעקבות אסון לאומי כמו האסון שאירע בהר מירון בל"ג בעומר. באותו היום נוהגים לערוך מנהגי אבלות ממלכתיים. לדוגמה: הורדת הדגל לחצי התורן, סגירת מוסדות בילוי ובידור, ענידת סרטים שחורים או ורדים על דש החולצה ועוד. 
אומנים בתחום הבידור הודיעו על דחיית ההופעות שלהם בסופ"ש וגם ביום ראשון הקרוב, קבוצות הכדורגל שעלו ליגות בסוף השבוע האחרון כמו הפועל אדומים אשדוד שעלתה מליגה א' לליגה הלאומית, הפועל ירושלים והפועל נוף הגליל שעלו לליגת העל, פתחו את משחקם אתמול בדקת דומייה והבטיחו לא לקיים את חגיגות העלייה בזמן האבל הכבד שעוטף את ישראל. כמו כן, משחקי הספורט שתוכננו למחר נדחו גם כן. וגם הרצאות שונות. גם ערוץ רשת 13 הכריז כי מחר יבוטלו שאר התכניות והיום כולו ישדר מ-6 בבוקר אך ורק חדשות, כפי שעשה ביום שישי האחרון.
מתי זה קרה בעבר?
היום אבל הראשון שהוכרז במדינת ישראל היה לאחר מותו של נשיא המדינה יצחק בן צבי ב-1963, הוכרזו שני ימי אבל לאומי בישראל ובמדינות אחרות הזדהו. באותה השנה הוכרזו שלושה ימי אבל לאומיים נוספים בעקבות רצח נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי. ב-1969, הוכרזו שלושה ימי אבל לאומיים בעקבות מותו של ראש הממשלה לוי אשכול אותו החליף יגאל אלון ל-19 ימים עד לבחירתה של גולדה מאיר כראש ממשלה.
בשנת 1997, ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, הכריז על יום אבל לאומי בעקבות אסון המסוקים בו נהרגו 73 חיילים. ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון הכריז על יום אבל לאומי לאחר אסון התאומים ב-2001 ובאותה השנה הוכרז עוד יום אבל בעקבות אסון טיסת 1812, אותו יום אבל הוכרז לאחר סיום חג הסוכות ולא עם היוודע התרסקות המטוס שטס מרוסיה לישראל ובו נספו 78 נוסעים ואנשי צוות. יום האבל האחרון שהיה בישראל היה בשנת 2016 לאחר מותו של נשיא המדינה הקודם, שמעון פרס.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    פופוליזים זול..
    צפוני מהצפון 05/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ראש ממשלתנו אינו בוחל ואינו מפספס כל הזדמנות שניכרת על דרכו, ..."ראו אחי ורעי החרדים, הגם שמתים מקירבכם בשל אוזלת ידם של נרצעי ממשלתי, אני דואג לרומם אותכם על נס הגבורה אל לכם לשכוח זאת ביום בחירה!"..
    סגור
  • 3.
    האסון במירון ישכח בדיוק בעוד יומיים.
    קשקושים 05/2021/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ייזכר לדורות עלק
    סגור
  • 2.
    יום נחמה לאומי
    נחמה מתוך הכאב 05/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתוך היום שנקבע לאבל לאומי, מתחזקת חשיבות הערבות ההדדית. כל אחד במקומו. גם בקטן. שותף ונושא בעול. לא רק לכאוב אלא לעשות ולפעול. ואולי נצליח להפוך אותו יום נחמה לאומי
    סגור
  • 1.
    פאניקה
    אזרח מודאג 05/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ראש הממשלה מנסה להסית את האסון בכך שהכריז על יום אבל לאומי כדי שלא ימנה שרים כפי שהבטיח לבג"ץ כי הוא לא רוצה וזה הוא יום אבל לאומי חוץ מזה כולם בשיגרה
    סגור