נבחרת אייס

אחרי שסמוטריץ' נכשל: איך אפשר להציל את דירוג האשראי? | מתן חודורוב

בניגוד לטענת הממשלה, כאילו החלטת "מודיס" התקבלה בשל המלחמה בלבד, ענקית הדירוג מבהירה איך תרמה ההתנהלות הפוליטית למשבר. למרות ההתקפות והספינים, ההפחתה עלולה לפגוע בעתיד בכיס של כל משפחה ישראלית – לכן קריטי למנוע תגובת שרשרת מצד סוכנויות האשראי האחרות. האם שר האוצר הוא האיש המתאים לשקם את האמון העולמי בכלכלה? | מתן חודורוב

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  12
מתן חודורוב על הקפאת הכספים לחברה הערבית (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, הדס פרוש, מיכל פתאל, shutterstock)
יש מדינות שבהן שר אוצר כמו בצלאל סמוטריץ', שעל שמו כבר רשומה לדיראון עולם הפחתת הדירוג הראשונה של ישראל אי פעם, היה מנסח לפני כשבוע מכתב התפטרות והתנצלות. במשך שנה התגאה בעובדה ש"מודיס", S&P ו-Fitch אינן מפחיתות את פרופיל האשראי, גם כשבחלקן ירדה התחזית, כביכול כהבעת אמון במדיניות הכלכלית שלו.
רק לאחר שאחת מהן פעלה בניגוד לעמדתו, סמוטריץ' נזכר לפתע שאין באמתחתה "טיעונים רציניים" וטען שפרסמה "מניפסט פוליטי, מבוסס תפיסת עולם פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בצדקת דרכה של ישראל". כך במקום תגובה עניינית להחלטה דרמטית, שנשלחה למשקיעי ענק מסביב לגלובוס, קיבלנו ספינים בסגנון "העולם כולו נגדנו", שנועדו בעיקר לפייס את דעת הקהל הביקורתית מבית.
 
האם הכול אכן בגלל המלחמה כפי שניסו לטעון באוצר? כחודש לאחר שהיא פרצה הבטיח השר, קבל עם ועדה, שהגירעון ב-2024 לא יחצה רף של 5% מהתוצר – כ-95 מיליארד שקל - בעוד הצעת התקציב, שהניח על שולחן הכנסת באיחור, חשפה שההתחייבות "פוספסה" ב-30 מיליארד ולכן לחברות הדירוג אין סיבה להאמין להצהרות הממשלה.
למרות החריגה הדרמטית, סמוטריץ' ממשיך בחלוקת כספים קואליציוניים ובמימון של משרדים מיותרים – נאמן כנראה לתפיסה שביטא ראש הממשלה נתניהו, כשקבע כי "מדובר באירוע תחום ולכן לא יקרה כלום אם נתוני המאקרו יגדלו". בסוף השבוע קרסה הקונספציה הזו על שניהם, וגם בחזיתות המשיקות לכלכלה – הביטחונית, המדינית והפוליטית – "מודיס" הביעה חשש שישראל לא תשיג יציבות כשיתפזר עשן הקרבות.
בניגוד לדברי נתניהו, כאילו "הדירוג יעלה כשננצח", "מודיס" הפחיתה שוב גם את תחזית האשראי של ישראל – כך שלפחות כרגע, אנחנו ברשימת המועמדות להורדה ולא לשדרוג. בשיחת ועידה שקיימה סגנית נשיא החברה עם משקיעים בעקבות הפרסום, נשמע שלדעתה הציון הנוכחי עוד גבוה יחסית למצב הקיים של המשק – ובכל מקרה, תיקונו ידרוש עבודה רבה.
היא ציינה לטובה בעיקר את בית המשפט העליון, שהתבלט בעצמאותו כשפסל את החוק לביטול עילת הסבירות, אל מול מגמה שזיהתה כ"היחלשות צפויה של הממשלה והכנסת"; היא הדגישה את תרומת החברה האזרחית בתקופת המחאה ובתחילת המלחמה כעדות לחוסן חברתי, ובמשתמע מתחה בכך ביקורת על תפקוד המערכת הפוליטית. אלה אמנם מילים לא נעימות לקריאה, אך חשוב שהציבור יבין – מבעד לספינים על "אלפי שנות היסטוריה יהודית" – כיצד המדיניות הכלכלית כאן משתקפת, לפי שעה, לעיניים חיצוניות.
עם שוך ההתלהמות הראשונית נגד הדו"ח, נולד התעתוע הבא ברשתות: ניסיון לטעון כאילו אין לו משמעות. מי שמתהדרים בעשור האחרון במחמאות מחברות הדירוג, נזכרו פתאום איך ב-2008 אף אחת מהן לא חזתה את המשבר בכלכלה העולמית (נכון, אבל לא רלוונטי).
כמו פטריות אחרי המבול, הופיעו ציוצים על הבורסה והשקל שלא זועזעו נפגעו לטווח הקצר מההחלטה השלילית (שבחלקה כבר מתומחרת, לכן המדד הנכון הוא לאורך זמן); סמוטריץ' הפציע שוב, הפעם כדי לבשר שהאוצר גייס בהצלחה חובות בתוך ישראל (המבחן הוא בחו"ל ובשיעור הריבית); וצייצנים אחרים הפריחו שתי ספקולציות סותרות: האחת – ש"השמאל שמח" בשל המפלה הכלכלית, והיפוכה – ש"השמאל עשיר ולכן ייפגע יותר". שתי הטענות הללו, כמובן, מופרכות ונטולות כל קשר לדיון על כלכלת המדינה.
בניגוד לתגובות התוקפניות, האמת היא שדירוג האשראי חשוב מאוד – אחרת בבנק ישראל ובמשרד האוצר לא היו משקיעים שבועות ארוכים בניסיונות, מקצועיים וגם פוליטיים, למנוע את הפחתתו. קרנות פנסיה, בנקי השקעות, אנשים פרטיים וגם מדינות מביטים על האינדיקטור הזה כשהם מחליטים להיכן לנתב מכיסם את הדולר הבא, שבסביבת הריבית הגבוהה יוכל להניב תשואה מספקת גם בלי חשיפה לאפיקים הנתפסים כיחסית מסוכנים.
לטווח הארוך תיתכן פגיעה במחירי ההלוואות שתגייס הממשלה, בפתיחת שלוחות נוספות של תאגידים זרים בארץ, ביצירת מקומות עבודה איכותיים, בהמשך העלייה של הפריון והשכר, שער החליפין של השקל מול הדולר, עלות הייבוא של מוצרים מחו"ל הנגזרת ממנו ועוד. גם מי ששותפים, כמוני, לתפיסה ש"השמיים לא נפלו בגלל מודיס" – אסור שיתעלמו מהעובדה שדירוג אשראי אינו שבשבת הנוטה להתהפך לפי כיוון הרוח, אלא אקלים עסקי מתמשך שבצילו המשך יצטרך להתנהל לפחות בשנה או בשנתיים הקרובות.
כל זה, כמובן, לא אומר שאין מה לעשות במצב שנוצר: טוב שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והחשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, החליטו להחזיר את השיח עם "מודיס" לפסים מקצועיים. פרופ' ירון המליץ לממשלה ללמוד וליישם את ההערות המופיעות בדו"ח, בעוד רוטנברג הדגיש השבוע בקולו: "הם לא אנטישמיים אלא אנשים רציניים... אנחנו לא מתעלמים מהסיכונים שהציגו, גם אם חולקים על התוצאה הסופית. חשוב להסתכל בצורה מקצועית על הדו"ח ולהפיק ממנו לקחים, לקראת החלטות מדיניות טובות יותר בעתיד".
לאילו "החלטות מדיניות" מכוון החשב הכללי? לא מופרך להעריך שגם הוא מצטער על אסטרטגיית הניהול של התקציב: יעד גירעון לא ריאלי שהוצב בעל פה  בתחילת המלחמה בידי השר, לפני עבודה מטה מסודרת; חריגה מהשיעור שהוצג, שלא כולה נובעת מצרכי הלחימה אלא גם משיקולים קואליציוניים; הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון מעבר לכיסוי הוצאות שכבר שולמו, כמעט עד כדי הכפלתו, לפני הקמת ועדת המומחים שאמורה לבחון את הצרכים של צה"ל ואת הפוטנציאל העתידי להתייעלות פנימית במערכת; והיעדר התייחסות מוחלט לשאלות שמטרידות את שוק ההון כמו המציאות ב"יום שאחרי". ייתכן שפקידות נחושה קצת יותר בתוך האוצר עצמו, יכולה הייתה למנוע לפחות חלק מהטעויות.
ואולם לפחות בהיבט התקציב, שטרם אושר סופית בכנסת, נראה שעוד לא מאוחר לתקן: ויתור על הכספים הקואליציוניים וסגירה של משרדי ממשלה מיותרים אמנם לא יחסכו כסף גדול אבל ישדרו "דמי רצינות" שחברות הדירוג מחפשות בנרות, בניסיון להיאחז בדימוי הכלכלי האחראי שאפיין בעבר את ישראל.
ההחלטה של "מודיס" יכולה לא רק לחלץ את נתניהו מהקונספציה, אלא לשמש בידיו גם כקריאת השכמה לראשי המפלגות השותפות. האופן שבו ינהג כעת, כשהתרחיש שהדחיק התממש, יקבע כיצד יגיבו בהמשך יתר חברות הדירוג, הצפויות לעדכן את הערכותיהן על ישראל לקראת פסח. בשבוע הבא ייצא רוטנברג לסבב פגישות בלונדון, שבו ייפגש עם נציגי S&P ו-Fitch – יש לקוות שהפעם, הוא יגיע מצויד בתשובות משכנעות יותר מצד הדרג הפוליטי.
כאן מרחפת שוב, לסיום, השאלה שבה פתחנו: האם סמוטריץ' שתוקף בקביעות את מבקריו, מפרשני העיתונות הכלכלית ועד לחברת הדירוג, הוא האיש שיוכל לחולל שינוי בהתייחסות הכלכלית לישראל? "הפחדות", "תבהלה", "יללות בתקשורת" – אלה רק כמה משמות התואר שהדביק לטובי המומחים, כשהתריעו משחיקת האמון הבינלאומי במשק (לפני המלחמה ובעקבותיה).
השר שהתכחש לכל האזהרות, עד שמצא את עצמו לבסוף תוקף את המציאות עצמה – לא נראה, בלשון המעטה, כמועמד הטוב ביותר לחלץ את האוצר מהמשבר הזה. מי שדרוש למשק עכשיו הוא מנהיג כלכלי לא פופוליסט, שיחשב מסלול מחדש, אלא שמצרך נדיר כזה אינו חלק מתוכנית ההישרדות של ממשלת נתניהו.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    חוכמת הגדר
    מפרגן 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שבענו רואי שחורות. אף אחד אינו נושא באחריות על כישלונות פנלסטים. כלכלת ישראל מהחזקות בעולם וכך תמשיך להיות בשנים הקרובות בעזרת השם
    סגור
  • 11.
    חוכמת הגדר
    מפרגן 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שבענו רואי שחורות. אף אחד אינו נושא באחריות על כישלונות פנלסטים. כלכלת ישראל מהחזקות בעולם וכך תמשיך להיות בשנים הקרובות בעזרת השם
    סגור
  • 10.
    זקוק לטיפול
    לילי 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שחודרוב איבד מציאות,סימן רע לדמנציה?!הוא שכח שישראל במלחמת קיום??? באמת סימן רע!!דמנציה??מחלת השינאה??שמישהו יקח אותו לטיפול דחוף,חבל הוא איש צעיר שאיבד את המציאות.תבדקו גם מקורות מימון שלו,מי מממן אותו עכשיו שיממן אולי את הטיפול שהוא זקוק
    סגור
  • 9.
    מדינה פלסטינית שבירתה תל אביב היא המפתח להעלאת הדרוג (ל"ת)
    אאט 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    סמוטריץ חייב להתפטר!!! (ל"ת)
    שי 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מתן חודרוב
    מוחמד מחאג'נה 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אחד שהשתן עלה לו לראש. הייתה מותג חשבת שאתה יכול להשפיע והפכת איש ממורמר ועלוב. הכל נגד אצלך, זבולון.
    סגור
  • 6.
    מייצג בקושי את עצמו
    מסעוד 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש הזה משנה פרצוף לפי איך שנוח לו. משאירים דירוג, מהלל ומשבח. מורידים דירוג משמיץ ומטנף. תגידו לו להסתכל בראי.
    סגור
  • 5.
    עושה רושם שהשמשבר הגדול עוד לפנינו כי חובה לפרק את הדיפ
    אאט 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חובה לפרק את הדיפסטייט וההפיכה שבוצעה וכל מבצעיה יועמש'ית שבתאי הרצי ושופטי העליון צריכים להכלא. זאת בנוסף לכך שהשמאל כנראה ינסה להקים מדינה פלסטינית רק כי יאירלפיד ובני גנץ רוצים להיות רה'מ ולהכנס לספרי ההיסטוריה. עכשיו מאשימים את ביבי לאחר שהביאו את המרצחים חימשו אותם העדיפו אותם על אחיהם ממש כך בעיניהם עדיין סמוטריץ' הוא האוייב ולא המחבלים.
    סגור
  • 4.
    מי הם טוביי המומחים בעינך?
    אבישלום 02/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אותם 300 הקלקלנים שחתמו על עצומות טיפשיות וביסו את עצמם. מלחמה דורשת הרבה משאבים ואין שום דבר מוזר בהורדת הדירוג. המשק הישראלי הוא משק בריא ולכן יחזורויפרח מיד בתום המלחמה. אתה מתגלה יןתר ויותר כקפלנ יסט ולא כאיש המבין בכלכלה
    סגור
  • 3.
    מתן חודורוב דמגוג (ל"ת)
    אור 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    מצאתם לכם עיתונאי...חודרוב .בושה של מרעיל
    מממ 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האשמים היחידים בהורדת הדירוג. חמאס חיזבאללה והשמאל שהוציא כספי הייטק .ואיים מעל כל במה בהרס המדינה.
    סגור
  • 1.
    כלב
    אבי 02/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 2
    בכל תפקיד שהכלב הזה נמצא רק בעיות
    סגור