נבחרת אייס

שלא יעבדו עליכם: 5 שקרים נפוצים על המהפכה המשפטית והכלכלה | מתן חודורוב

"תחזית האשראי ירדה בגלל המחאה, לחברות הדירוג אין הבנה במשפטים, ההייטקיסטים מתנגדים ממניעים פוליטיים, התחזקות הדולר לא דרמטית והבורסה מדשדשת רק בגלל ההאטה" – לקט הכזבים הנפוצים שמופצים ברשתות החברתיות, מול האמת העובדתית, לשיפוטכם | מתן חודורוב
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  47
מתן חודורוב (צילום פלאש 90/ אריק מרמור)
5 שקרים נפוצים על המהפכה המשפטית והכלכלה:
[1] "תחזית הדירוג ירדה בגלל השביתה, המחאה והסרבנות, ולא כתוצאה מהרפורמה": הטענה מנוגדת הן לעיקרי הדו"ח הקשה ש"מודי'ס" פרסמה בסוף השבוע, והן להבהרות החריפות שסיפקה סגנית נשיא החברה, קתרין מולברונר, בשיחת הוועידה עם משקיעים כעבור שלושה ימים.
נכון שסוכנות האשראי ציינה בהודעתה כי החקיקה הממשלתית הובילה לקרע חריף בציבור, ואולם במוקד הסקירות ניצבו באופן עקבי סעיפי התוכנית עצמה: "לדעתנו הרפורמה חותרת תחת עצמאות מערכת המשפט, מפני שהיא תקנה לקואליציה שליטה במינויים לעליון... מערכת משפט בלתי תלויה חיונית לכל דמוקרטיה, אבל בהקשר הישראלי – שבו סמכויות הנשיא סמליות והשלטון המקומי חלש – חשיבותה אפילו גוברת... הדאגה המרכזית היא הממשלה, שדוחפת לשינויים גדולים במהירות וללא דיאלוג ממשי עם מתנגדיה... ההתפתחויות האחרונות לימדו שהרשות המבצעת מוכנה לסכן את היציבות הכלכלית והיא נעשתה פחות צפויה בקבלת החלטות".
זהו המניע היחיד שהוביל את "מודי'ס", לדבריה, להפחית את תחזית הדירוג של כולנו – וגם להדגיש בהמשך כי כל עוד המשבר אינו נפתר בהסכמה, באופן שיבטיח את העצמאות השיפוטית במדינה, אין מקום לצפות להעלאה מחודשת בציון. באשר למחאה, הודגש בדו"ח כי היא דווקא מלמדת על "עוצמתה של החברה האזרחית בישראל", כשמולברונר אף הזכירה בעל פה את תרומת ההסתדרות וגמלאי הממסד הביטחוני להצלחה היחסית שרשמו המפגינים בהשהיית החקיקה החד צדדית. ב"מודי'ס" אומנם ציינו את השסעים, הסרבנות והשביתה, אך מרכז הכובד של החששות – כפי שהבהירו גם שם שוב ושוב – נעוץ במהפכה עצמה.
[2] "עם כל הכבוד, אין פה דרמה גדולה. לאנליסטים של 'מודי'ס' אין דוקטורט במשפט חוקתי": אלמלא נשמע הציטוט ההזוי מפיו של שר האוצר בעצמו, היינו אולי צוחקים. ה"דרמה" שסמוטריץ' מכחיש נובעת מהשפעת הדירוג (לרבות התחזית המלווה אותו) על גובה הריבית שתשלם הממשלה עבור חובות חדשים בחו"ל – באופן שעלול לגרוע בעתיד מיליארדים מתקציב המדינה המיועדים לשירותים ציבוריים כמו חינוך, בריאות ותשתיות.
 
הסקירות של סוכנויות האשראי המובילות משמשות גם משקיעים מוסדיים מהעולם – ובראשם קרנות פנסיה – כדי להחליט לאילו שווקים כדאי לנתב את חסכונות העמיתים, ולאילו יעדים מוטב מבחינתם לצמצם חשיפה. נכון ש"מודי'ס" אינה גוף עם מומחיות חוקתית רשמית, אבל המומחים מטעמה צברו ניסיון רב שנים באומדן ההשפעה שיש לשינויים במבנה המשטר על ביצועי המשק.
למעשה, ניתוח "היציבות המוסדית" והשלכותיה על הכלכלה, הוא אחד התפקידים המרכזיים שמבצעת החברה בעבור לקוחותיה, אלא שבהקשר הישראלי לא נתקלנו בו כקריטריון שלילי לפני החקיקה הנוכחית. למעשה, ניתוחי הרוחב של סוכנויות הדירוג מאפשרים להן לערוך השוואות בין מדינות הפונות לכיוונים דומים. בהקשר זה ציינה מולברונר שהמהפכה המשפטית אצלנו מזכירה בין השאר יוזמות בפולין (אף ששם, לדבריה, הממשלה "הצליחה יותר") אך שונה מהמצב בהונגריה – בזכות עצמאותה של התקשורת ועוצמתה של החברה האזרחית. גם בהנחה ובתקווה שהיא צודקת, מועדון המדינות שבחברתן מצאנו את עצמנו השנה על שולחן העבודה של "מודי'ס", אינו מחמיא במיוחד לדמוקרטיה הישראלית.
[3] "הדולר עלה רק ב-10 אגורות מאז הבחירות, כך שההשפעה עליו לא דרמטית": הכול תלוי איך מחשבים. ב-1.11 הדולר היציג אכן היה גבוה יחסית (3.54 שקל), לעומת 3.24 שקל רק שלושה חודשים קודם לכן – כך שהפער בין רמתו במועד הבחירות למצב כיום עומד על כ-13 אגורות "בלבד". אלא שאם מתחילים לספור משלבים מתקדמים של החקיקה – למשל מיום הדיון הראשון בחוק יסוד השפיטה בוועדת החוקה של חה"כ רוטמן, אפשר להיווכח שהפרשי השער מזנקים ל-23 אגורות. כך או כך מובן שהפיחות בשקל, שאותו איש לא יכול עוד להכחיש, מייקר את המוצרים המיובאים לישראל (שמחיריהם הרי נקובים בדולרים), באופן שעלול ללבות את האינפלציה במקום לזרז את דעיכתה. בהקשר זה מקובל לטעון כי עלייה של 1% בשער החליפין, שקולה לתוספת שנתית של 0.3% למדד המחירים לצרכן. אם נחיל את המפתח הזה על התוספת "הקטנה" לדולר, נגיע להתחזקות של 3.67% מהבחירות בנובמבר, שעלולה לתרום לבדה יותר מאחוז שלם לאינפלציה (אם תישאר על כנה לאורך שנה שלמה). את התוצאה הישירה הצרכנים כבר החלו לספוג, למשל בהתייקרות ההזמנות מאתרי השופינג אונליין, או פגיעה בכוח הקנייה של המטבע בחופשות משפחתיות בחו"ל.
כך זה נראה מתחילת 2023, לפי נתונים של אחד מבתי ההשקעות המובילים:
[4] "הבורסה מדשדשת בגלל ההאטה הגלובלית, ולא כתוצאה מהמהפכה המשפטית": את הפרשנות הזו ניתן להפריך בקלות רבה. נכון שעליית הריבית ברחבי העולם אינה תורמת בלשון המעטה לגאות בשוק ההון, אלא שמול המגמה הרוחבית הזו – הבורסה הישראלית בולטת לרעה מתחילת 2023 בכל המדדים המובילים. בעוד שת"א מציגה תשואה שלילית מובהקת, מניות ה-S&P בארה"ב רושמות עלייה של 8% - שלא לדבק על נאסד"ק, המאגד חברות טכנולוגיה, עם החזר של כ-15% על ההשקעה רק השנה.
באירופה, לאחר ההפסדים ב-2022, הבורסות חוגגות עם זינוק בשיעורים דומים (ראו תרשים) – והשאלה היא מהיכן הפער נובע, אם לא מההתפתחויות הפנימיות הייחודיות בישראל. בשבועות האחרונים חלה אמנם הידרדרות ביטחונית, אך זו אינה מסבירה את המסכים האדומים בת"א גם בחודשים שלפניה. לכן מרבית האנליסטים בדעה שלא ניתן להכחיש את הקשר הסיבתי בין המהפכה המשפטית, שהוכרזה ע"י השר לוין בימים הראשונים של 2023, לבין התשואות הגרועות שרשמה הבורסה מאז. את המחיר הזה החוסכים לפנסיה משלמים לעת עתה במזומן, עוד לפני אישור החקיקה בכנסת.
כך זה נראה בנתונים מתחילת השנה, לפי נתונים של אחד מבתי ההשקעות המובילים:
[5] "ההייטקיסטים לא באמת חרדים לעתידם הכלכלי, אלא משתמשים בכוחם לסיכול החקיקה ממניעים פוליטיים": ההיסטוריה מלמדת כי ראשי הסטרט-אפ ניישן הישראלי אינם מעורבים בדרך כלל במחלוקות בין ימין ושמאל בישראל. אלו אכן אנשים עשירים ולכן, אילו חפצו להחליף את נתניהו בשל עמדותיו המדיניות או כתבי האישום נגדו, הגיוני היה שיתגייסו למשימה עוד לפני שנים ארוכות. אין שום סיבה להניח כי יזם שהשקיע את כל כספו וזמנו בחברה שייסד, יפעל לפגיעה בתדמית השוק שבתוכו הוא פועל, אלא אם אכן זיהה סכנה ממשית לעתיד הענף.
לראייה, קברניטי ההיי-טק "התעוררו" רק כעת, כאשר הממשלה מקדמת שינויים במנגנון הדמוקרטי מהסוג שמרתיע משקיעים בינלאומיים בקרנות ההון-סיכון. המממנים הזרים של תעשיית החדשנות העולמית מקפידים להפקיד את כספם, ולפתח את פעילותם הכלכלית, במדינות שמקיימות מערכת ערכים ליברלית בתחום זכויות הפרט – ואף חשוב מכך: מאפשרות לבתי המשפט לפסוק עפ"י שיקול דעתו, גם בניגוד לעמדת המדינה, מבלי שחברי ההרכב (או הערכאה הדיונית כולה) יהיו חשופים בשל כך לסנקציות שתנקוט נגדם הממשלה.
הפרדת הרשויות הכרחית מבחינתם גם כתעודת ביטוח עסקית, וגם כאמצעי למשוך ולשמר עובדי היי-טק מבוקשים שיכולים להגר בקלות ממדינה שבה הם חשים לא בנוח. כפי שהעידו המעטים שהודו (גם בשם הרבים ששתקו) בהוצאת כספים מישראל: "אלה לא אנחנו שסיפרנו לקרנות מה קורה היום בארץ, אלא המשקיעים הזרים שהתקשרו ודרשו את הכסף בחוץ".
תגובות לכתבה(47):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 36.
    כמה הבהרות
    א 06/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית, זו לא מהפכה זו רפורמה, את המהפיכה עשה אהרון ברק. שנית, ננית לשיטתך שהמדינה לא תהיה "דמוקרטית" עדיין עדיפות המשקיעים בעולם היא לפי מידת הריווחיות בהשקעות לדוגמא: סינגפור שכתוב עליה בויקיפדיה: על אף שבסינגפור מתקיימות בחירות, ובדרך כלל זוכה האופוזיציה בלמעלה מ-30% מהקולות, קשה לראות אותה כמדינה דמוקרטית. שלישית, גם אם ההשקעות ייפגעו, מה שלא נראה בחודשים האחרונים למרות רצונם הגדול של מתנגדי הרפורמה, מערכת משפט דמוקרטית וצודקת עדיפה.
    סגור
  • 35.
    פיחות השקל
    ציוני 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רע ליבוא מעולה ליצוא. אולי כדאי לייבא פחות ולעודד יצוא. מרוב פינוק שכחנו זאת.
    סגור
  • 34.
    זה האיש הצרחן , המשעמם , אפס גדול
    ע.ישר 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דיבורו כמו״ קוף משתין על פח״ בלתי ניתן לשמיעה, אפס שיודע אפס על הכל,אבל לא על אפסיותו
    סגור
  • 33.
    כתבה חשובה ביותר (ל"ת)
    עידית 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 32.
    אתה
    אורישי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 4
    חתיכת זבל
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    מתן חודרוב
    דוד 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מילה אחת טובה על הצורך ההכרחי במערכת המשפט אולי לא כל כך חזק אבל שחייבים שינוי רוב העם מבין ויפה שעה אחת קודם ואתה רואה רק רע ורע ורע במה שעושים במקום שתומר ודאי שחיבים שינוי השאלה איך ועד כמה זה הסיבה שגנץ עולה כי הוא מאזן את הדברים
    סגור
  • 30.
    חודרוב
    רפי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    פרופסור זליכה הראה כמה אתה שקרן
    סגור
  • 29.
    ירידת האשראי
    עמרם בן חמו 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    שאלה, כתוצאה ממה או ממי האשם בירידת האשראי, אתה כתב לעינייני כלכלה אז אתה הראשון שגרמת לירידת האשראי, שנית זו המחאה, וכי למה אני אומר זאת, כי אותם האנשים שלא יכולים לראות את הימין בשלטון ואתה בתוכם אתם תעשו הכל וגם אם יהיה צורך למכור את עצמכם לשטן, וזו הסיבה לכל הבלגן שמתרחש היום בארץ
    סגור
  • 28.
    מתן חודרוב לא מבין
    אירינה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מתן אתה מדבר המון קישקושים תלמד מזליכה האלוף בידע ובהסבר .אז באמת מה אנחנו טפשים .השמאל יראה לבן יגיד וישכנע שזה שחור מספיק הכרנו אותכם ב3 חודשים.חוץ מלהשמיץ לפלג ולטנף לא עושים כלום
    סגור
  • 27.
    לא חכם במיוחד
    ישראל 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מתן אתה לכלכן ולא כלכלן
    סגור
  • 26.
    חבל שאתה לא מפורט באמת מה קורה שם...
    א ג 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    חודורוב פעם הערכתי אותך :/
    סגור
  • 25.
    רק אני יכול לעבוד עליכם
    סאשה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מתן חודורוב: שלא יעבדו עליכם, רק אני אעבוד עליכם על מלא.
    סגור
  • 24.
    אמרת מתן חודורוב? אמרת פייק פייק פייק
    מתן חודורוב? מוחרם 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    10 8
    מוחרם מוחרם מוחרם. לך תשדר באל גזירה
    סגור
  • אין לך יכולת להתמודד עם הטענות. מה פייק? (ל"ת)
    ניר 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 23.
    כמה בולשיט
    שמעון 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    8 7
    חודורוג אתה הוא השקרן פה תפסיק עם החארטות
    סגור
  • איפה השקר? (ל"ת)
    ניר 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 22.
    היחיד שעובד עלינו זה אתה מתן (ל"ת)
    א 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    8 7
    סגור
  • 21.
    לך תעשה סטאז' אצל זליכה
    איציק מלכה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    10 6
    אם לא אתה היית כותב את זה או שלפחות היית היית משתמש במושג רפורמה משפטית ולא מהפכה היינו מתייחסים אליך... אתה כמו כל ערוץ 13 תתרסקו לאט לאט...
    סגור
  • 20.
    חודורוב
    מהונדס תודעה 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    7 8
    כל הכתוב בכתבה שקר וכזב !
    סגור
  • מה שקר? אתם אפילו לא מסוגלים להתמודד עם טענה אחת (ל"ת)
    ניר 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    לא מפסיקים לשקר
    איתן 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 10
    שקרן רמאי נוכל בשירות משרדי "פנקס אדום" עוד לפני שפתחת את הפה ...מעביר ערוץ.
    סגור
  • 18.
    אז אתה אומר לשים מיבטחי באנשי הייטק
    י 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 8
    הם יחליטו אם יהיה טוב או לא פה אבסורד מה שאתה כותב יש חילוקי דעות בין כלכלנים ויש ראש ממשלה שהאחריות על ראשו
    סגור
  • זה לא עובד ככה
    גדי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    7 3
    הוא בסך הכל טוען שהחשש שלהם אמיתי, ולא מזויף ומוטה כמו שיש הטוענים מולם. הוא לא טוען שהם צודקים
    סגור
  • 17.
    מסחר בשקל יורו
    יאיר 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    5 7
    נו באמת, גם אחרי אמירת דברי ההבל של הכתב המוכשר על קיומו של מסחר בשקל יורו הוא, אתם מאפשרים לו לכתוב שטויות נוספות. נו... באמת .... שלחו אותו לעיתון מתחרה, העיתון שלכם רציני וראוי לכתבים רציניים יותר. לא מהסוג של ........
    סגור
  • 16.
    אחלה כתבה (ל"ת)
    מלרון 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    10 6
    סגור
  • 15.
    החנון התעורר ?????? (ל"ת)
    חחח 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 6
    סגור
  • 14.
    ואתה מבין בהההכל נכון? בדיחה (ל"ת)
    מפוקח 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 8
    סגור
  • 13.
    לא קורא אותך יותר
    מאיר 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    11 12
    מרגע שהפכת לסוג של אמנון אברמוביץ ואתה תועמלן של מתנגדי הרפורמה, הפכת בעיניים שלי להיות שופרולא עיתונאי רציני. לדעתי, כל מה שאתה כותב הוא מתוך פוזיציה
    סגור
  • למה אתה ךא מתייחס לנתונים?
    מוטי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    8 3
    אם הוא טועה/שופר וכל זה, בקשה, תביא נתונים סוטרים. שאין איך להתווכח עם המספרים, אז יורדים על מי שמציג אותם.
    סגור
  • 12.
    הסברת יפה!! כל הכבוד לך! שיתפוצצו כל נציגי מכונת הרעל
    פיטבול 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    17 9
    שהחליטו לתקוף אותך אישית
    סגור
  • אז בעצם אתה מאחל לחודורוב להתפוצץ? (ל"ת)
    שמעון 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 11.
    איזה פרשנות מדהימה של איש חכם. תודה (ל"ת)
    צפוני 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    16 10
    סגור
  • חרטטן אחד גדול
    אריק 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    5 8
    מנסה בכל להנדסה תודעה לא נכונה עם פרשנות סובייקטיבית מטעה. למזלנו הקוראים לא טיפשים כמוך.
    סגור
  • אם אתה כל-כך חכם, יש לך במה לכתוב במה הוא טועה ומטעה,
    הבורר 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 5
    אז לפחות תשתוק.
    סגור
  • 10.
    עוד שופר של ערוץ 13
    רן 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    11 14
    מי שמנסה לעבוד עלינו זה עוד שופר תעמולה של השמאל. העם מזמן לא מאמין לכם לכן הרייטינג עלוב לערוץ זה
    סגור
  • 9.
    אנא כתוב בעיברית קלה
    המלצה 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 4
    אנא כתוב בעיברית קלה, כדי שביביסטים יבינו
    סגור
  • 8.
    מתן חודורוב, אתה המניפולטור
    יעקב 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    12 15
    עדיין לא חוקקו חוק אחד במסגרת הרפורמה, עדיין לא שונו סדרי המשפט בישראל ואתה וחבריך יודעים בדיוק מה יהיה בכלכלת ישראל? רק בגלל אנשים כמוך וכמו רביב דרוקר או יותר נכון השפעת המדיה התקשורתית גורמת לשינוי הדעה על ישראל בעולם...
    סגור
  • לא התייחסת לדבר אחד ממה שהוא כתב
    מוטי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    10 4
    אם הוא טועה, תביא נתונים הפוכים, תמיד בכל התגובות של תומכי הרפורמה אין התייחסות לתוכן רק יורדים על הבנאד, מעניין אם זה בגלל שכקשה להתווכח עם עובדות אז יותר קל לקטול אנשים במקום
    סגור
  • 7.
    ממתי האמת או אי האמת הפריעו לביבי ? (ל"ת)
    לא באמת 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    18 10
    סגור
  • 6.
    הויי מתן איך התדרדרת תוך שנתיים??
    נח 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    8 22
    אתה דוגמא לשקיעה של העיתונות המקצועית לתוך הנדסת תודעה פוליטית. פעם היית עיתונאי כלכלי.
    סגור
  • 5.
    מתן חודורוב אתה פייק שרלטן ועלוב ! (ל"ת)
    אסף 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    10 23
    סגור
  • ואתה עילג שלא מסוגל לתת קמצוץ של דוגמה הנוגדת את ה"פייק (ל"ת)
    הבורר 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 4.
    היה שוער טוב
    Zb 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי נתן ומי לקח
    סגור
  • 3.
    מתן חודורוב
    אמיר יצחק 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 9
    כלכלה ודעה פוליטית----------היינו הך
    סגור
  • 2.
    מתן מתי בפעם האחרונה אמרת משהו נכון או אמיתי? (ל"ת)
    טמבל 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    10 18
    סגור
  • 1.
    גם השקל קשור לאירו נכון?
    כן מתן תמשיך לחרטט 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    9 12
    חרטטן , שקרן , אפילו זליכה עוד שניה התפוצץ עליך ועל השקרים שאתה מפיץ והוא כלכלן גאון ואתה סמרטוט , לא להאמין לאף מילה שיוצא מתומך bds מקבל מימון מארגוני שמאל
    סגור
  • שקרן
    פרגי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תפסיק לעבוד בתקשורת לך לטעות כבישים אתה מטעה את העולם
    סגור