משפט

תרמית המיליארדים בקופת גמל: מאסר בפועל למנהל ההשקעות בפסגות

פרשת מרמה רחבת היקף וניצול כספי חוסכים בקופות גמל ופנסיה לצורך הפקת רווחים אישיים, הגיעה לסיומה עם מאסר בפועל וקנסות לאשמים ובראשם משה גולדמן, מנהל ההשקעות הראשי לשעבר בקופת הגמל של פסגות
יהודה לוינגר | 
בית משפט המחוזי תל אביב (צילום Magma Images)
בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ראשון) 44 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה מיליון וחצי שקלים על מנהל ההשקעות הראשי לשעבר בקופת הגמל גדיש של פסגות, משה גולדמן וחילוט סכום של כ-3.5 מיליון שקל.
השופטת אגמון-גונן גזרה גם 30 חודשי מאסר על שאול מאור, יו"ר ובעלים לשעבר של בית ההשקעות מאור לוסקי. גולדמן ומאור הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מתן ולקיחת שוחד, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה, תרמית בניירות ערך, איסור הלבנת הון ועבירות נוספות. גולדמן הורשע גם בעבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחת עד.
בנוסף, גזר בית המשפט עונש של 11 חודשי מאסר בפועל על הדר אשרת, שהיה בעבר מנהל חדר מסחר במניות ב-"דויטשה בנק ישראל", והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ומרמה והפרת אמונים בתאגיד. 
בפתח גזר הדין ציינה  השופטת אגמון גונן כי אין מקום לכנות את העבירות שבהן הורשעו הנאשמים כעבירות "צווארון לבן": "העבירות בהן הורשעו הנאשמים בתיק זה על פי הודאתם, הן עבירות כלכליות חמורות הפוגעות במשקיעים ובחוסכים, בשוק ההון ובכלכלה כולה. העבירות בוצעו ע"י בכירים בשוק ההון, האמונים על ניהול הכספים הללו לטובת אותם חוסכים ומשקיעים. אין דבר "לבן" בעבירות אלו, הן שחורות, תוכן כברן והייתי מוסיפה, שעל אף שצווארונו נקי, ידיו וודאי וודאי אינן נקיות".
כתב האישום שבו הודו והורשעו גולדמן, מאור ואשרת מפרט פרשת מרמה רחבת היקף, שבבסיסה ניצול של כספי חוסכים בקופות גמל ופנסיה על ידי אנשי שוק הון מנוסים לצורך הפקת רווחים אישיים.
בתקופה הרלוונטית לכתב האישום ניהל גולדמן מתוקף תפקידו כספי חוסכים בהיקפים שעומדים על כ-20 מיליארד שקלים. לפי כתב האישום, גולדמן ומאור ביצעו עסקאות תרמיתיות בין חשבונות קופת הגמל "גדיש" לבין חשבון קש שנוהל בבית ההשקעות "מאור לוסקי" על ידי מאור, ובכך רתם גולדמן את כספי קופת הגמל על מנת לייצר רווחים בחשבון הקש שבשליטת השניים במסכת תרמיתית מורכבת.
בצד זה, ביצעו המעורבים פעילות מרמתית בעסקאות הפצת מניות סלקום שבוצעו על ידי דויטשה בנק ישראל. במסגרת עסקאות אלה קנה מאור מדויטשה בנק מניות סלקום בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ומכר אותן ברווח לקופות הגמל של פסגות ואקסלנס שבשליטת גולדמן ויגאל לוי, מעורב נוסף בפרשה. בכך יצרו הנאשמים רווחים עצומים בחשבונות שבשליטת מאור, רווחים שחולקו בהמשך בין המעורבים.
אשרת הורשע בכך שהסתיר מהממונים עליו שהוא מקבל תשלומים בסכום של כ-250 אלף דולר מחברו שאול מאור תמורת מכירת מניות סלקום מדויטשה בנק לחשבונות בשליטת מאור.
התיק נוהל על ידי עוה"ד שירי גפני, אסף עיסוק, נועם רותם ורז סיטבון ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה