משפט

תביעת מיליונים נגד נמל אשדוד: "היבוא נפגע; מדיניות כושלת"

לשכת המסחר תל אביב והמרכז תבעה ביחד עם תשעה יבואנים נוספים את נמל אשדוד בטענה לנזקים שנגרמו ליבוא בעקבות העומס. נשיא איגוד לשכות המסחר: "הנמל המשיך לנצל את כוחו המונופוליסטי; לקוחותיו שבויים". חברת נמל אשדוד: "הצלחנו בשבועות האחרונים, לצמצם את התור התפעולי לכדי מספר חד-ספרתי של אניות ממתינות"
אביחי דלאל |  8
נמל אשדוד (צילום שבתאי טל)
לשכת המסחר תל אביב והמרכז הגישה אתמול (שלישי)  לבית משפט השלום באשדוד תביעת נזיקין על סך כ-2.3 מיליון שקל יחד עם תשעה יבואנים באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ' נגד נמל אשדוד. היבואנים טוענים לנזקים שנוצרו לאותם יבואנים בעקבות העומס בנמל.
תשעה היבואנים שתובעים הם: כמיטק שיקום בע"מ, פומיס ישראל בע"מ , קראון סחר בע"מ, סורפלוס אינטרנשיונל בע"מ, יו. פי. ערוצי סחר בע"מ, עצמ'לה רהיטים לילדים, י. גיל מדיקל בע"מ, שי מוצרי איכות בע"מ ומשה מצפי שיווק מזון בע"מ.
כאמור, היבואנים טוענים בכתב התביעה כי מאז סוף 2020 קיים עומס חריג בנמל אשדוד והדבר מוביל לנזקים ישירים ועקיפים לאותם יבואנים והוצאות נוספות. טענה נוספת היא הזמן לשיווק המוצרים בשווקים הולך ואוזל וכי הנמל הפר חוזה כתוצאה מאי העמידה בלוח הזמנים של יעדי האספקה. לדבריהם : "מתבצעות השמדה של סחורות ושורה ארוכה של חיובים והיטלים על התובעים שלא לצורך וזאת לאור תפעול לקוי של הנמל".
 
היבואנים מנסים להסביר את הסיבה לכך וטוענים כי הסיבה המרכזית לעומס היא מחסור בכוח אדם בכדי לשחרר את העומס וכי נמל אשדוד נמנע מלגייס עובדים קבועים או זמניים או לתמרץ את העובדים הקיימים. עוד הוסיפו כי הגיוסים האחרונים שאכן אושרו ונעשו קרו מאוחר מן הנדרש. 
בכתב התביעה היבואנים ולשכת המסחר תוקפים בכתב התביעה: "לא זו בלבד שהנמל התרשל במתן שירות בסיסי לתובעים, אא שבאופן מעוות ואבסורדי - הנתבעת אף מרוויחה מהתנהלותה הכושלת.כתוצאה מהפקקים הכבדים בנמלים, השיתה הנתבעת על התובעים חיובים שונים כתוצאה מהעומסים הכבדים, ובכך התעשרה  על חשבונם ביחס ישר למידת ההתרשלות שלה בתפעול הנמל". 
 עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר אמר: "נמל אשדוד הוא מונופול. ככזה הוא מחויב ברמת שירות סבירה ללקוחותיו. אי מתן שירות ברמה סבירה, שמוביל לעיכובים, תוך העמסת הוצאות נוספות על משתמשי הנמל, דוגמת דמי אחסנה, הם משום ניצול לרעה של בעל מונופולין. בסיטואציה כזו על רשות התחרות הייתה חובה להתערב על פי הסמכויות הנתונות לה בחוק התחרות הכלכלית ולתת הוראות לנמל לשפר את רמת השירות, אבל היא התעלמה מחובתה זו; הנמל המשיך לנצל את כוחו המונופוליסטי ולהגדיל את ההוצאות של לקוחותיו השבויים. על מנת למנוע הישנות של תופעה פסולה זו, החליטה לשכת המסחר להביא את העניין לפתחו של בית המשפט".
 
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד הצליחה, בשבועות האחרונים, לצמצם את התור התפעולי לכדי מספר חד-ספרתי של אניות ממתינות. ההישג הינו תודות למאמצים משותפים של משרד התחבורה והנהלת נמל אשדוד אשר הובילה מהלך לגיוס כוח אדם בשיתוף ההסתדרות.הצמצום הדרמטי בתור התפעולי הוא יחודי בעולם המערבי וחשוב מאוד לשמר אותו בעזרת כוח האדם הזמני. נמל אשדוד גייס 90 עובדים זמניים שיועדו להתמודדות עם העומסים יוצאי הדופן שהלכו וגדלו עקב מגפת הקורונה וההשלכות הרוחביות שהיכו בכל נמלי העולם המרכזיים.
מגיפת הקורונה יצרה סדר עולמי חדש שהכה בעולם התובלה הימית, מהקשים שידענו בהיסטוריה. תודות להובלת שרת התחבורה ובשיתוף פעולה עם ההסתדרות אנו מתמודדים בהצלחה עם המגמה במטרה לספק שירות ולשמור על הרציפות התפעולית לטובת המשק והכלכלה הישראלית. בנוסף, חברת נמל אשדוד פנתה להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים, בכדי לפעול להמשך צמצום התור התפעולי. כמו כן, השקיעה חברת הנמל מאות מליוני שקלים בבניית מסוע, ברכישת ציוד מהמתקדמים בעולם ובניית רציף יעודי לפריקת תבואות בנמל, הצפוי להמסר לנמל במחצית השניה של 2022, כל זאת לטובת שיפור השירות והיעילות ללקחותינו הנאמנים".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    תביעה מטופשת (ל"ת)
    כתבנו 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    תודה לעובדי הנמל וההסתדרות
    כלכלית 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמתמודדים באומץ גם עם העומס שהקורונה הביאה וגם עם תביעות מפגרות כאלה
    סגור
  • 6.
    ההסתדרות שוב מצטיירת כבוגר האחראי במשק
    קובי 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בזמן ששוב נערי האוצר מנסים לחרב בעזרת שלוחיהם
    סגור
  • 5.
    כל הכבוד לו ולהסתדרות (ל"ת)
    הישאםזועבי 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ארנון בר דוד הציל את הנמל (ל"ת)
    הישאםזועבי 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    לשכת המסחר היתה צריכה לשלוח
    אבי פס 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכתב תודה להסתדרות על זירוז העניינים בנמל
    סגור
  • 2.
    פחות אניות בתור. כל הכבוד
    נמלה 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בזכות הגמישות שהםגין בר דוד בהעסקת עובדים נוספים. ראיה לכך שיש צורך בעוד עובדים ובנמל ציבורי חזק
    סגור
  • 1.
    תבית יח"צ. הנמל מפתקד יופי
    אוליאנוב 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בזכות ועד ועובדים מצויינים ובזכות התרבות ההסתדרות
    סגור