השוק

האוצר חשף: היקף הנזק המטורף בגלל חוסר היעילות בנמלים

הכלכלנית הראשית באוצר ניתחה את פעילות הנמלים בישראל, ניתוח שהעלה נתונים מדהימים; חוסר היעילות בנמלים גורם לעלייה של 0.1% בשנה באינפלציה ופוגע במוניטין של מדינת ישראל וכן נאמד ב-39 מיליון שקל בכל 24 שעות
ניצן כהן |  1
פריקת מכולות נמל אשדוד (צילום פלאש 90)
הכלכלנית הראשית באוצר ניתחה את פעילות הנמלים השנה והעלתה ממצאים לא פחות ממדהימים. לא צריך להבין עד כמה הנמלים בישראל במצב בעייתי, די להסתכל על טבלאות השכר ודוחות הביקורת שנעשו במהלך השנים על הנעשה שם אבל כאן כדאי להסתכל על הממצאים של הכלכלנית הראשית באוצר כדי להבין עד כמה הנזק לכלכה הישראלית הוא כבד.
ניכנס למספרים: 
ניתוח הכלכלנית הראשית מעלה כי בשנת 2021 עלה מספר השעות הממוצע בו נמצאת אונייה בנמלים הישראלים ב-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019. התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי אשדוד וחיפה ירדה ב-2021 ב-11% והתפוקה הממוצעת לשעת שהייה של אונייה בישראל ירדה ב-40%. הנתונים הללו הם בהשוואה לנתוני שנת 2019 - שנה נטולת קורונה.
עוד כמה נתונים מדהימים שעולים מהניתוח מגלים כי העלות של חוסר היעילות בנמלי אשדוד וחיפה מסתכמת ב-39 מיליון שקל מידי יום לפי הניתוח הזה:
פגיעה של 16 מיליון שקל מידי יום ביצוא הישראלי וזאת במונחי אובדן תוצר. עוד 10 מיליון שקל מידי יום יורדים לטמיון בשל אובדן יבוא של מוצרי השקעה. 13 מיליון שקל יורדים לטמיון מידי יום בשל פגיעה ביבוא של מוצרי צריכה. כל המספרים הללו במונחי אובדן תוצר.
במשרד האוצר אומרים עוד כי כל הנתונים האלה לא לוקחים בחשבון את הפגיעה במוניטין של ישראל במדינה יעילה שקל וכדאי לעשות איתה עסקים ואת העלייה בהסתברות של הפסקת התקרות של ספקים זרים עם לקוחות ישראלים בשל חוסר היעילות הזה.
כדאי לזכור, 80% מהסחר העולמי מתבצע דרך הים. בישראל המצב הוא בעייתי יותר בשל העובדה כי אין לישראל מערך תובלה יבשתית יעיל ולכן 99% מהסחר של ישראל מול העולם מתבצע דרך הים ולכן לחוסר היעילות בנמלים יש משמעות הרת אסון לכלכלה המקומית.
במשרד האוצר מציינים את הפקק שנוצר בכניסה לנמלי הים של ישראל מאז חודש מרץ האחרון כשאוניות רבות ממתינות מחוץ לנמלים ימים ארוכים כדי לקבל שירות. היחס בין הזמנות הסוכנים לאספקת השירות בנמלי ישראל ירד ל-30% בנמל אשדוד ול-48% בחיפה וזאת לעומת יחס יעילות של 35% ו-64% בהתאמה בשנת 2020. באוצר מציינים כי יחס של 80% מהווה מענה שלם ומלא להזמנות של הסוכנים מהנמלים.
עוד עולה מהנתונים כי בחודשים האחרונים המתינו מחוץ לנמלי ישראל 90 אוניות סוחר כשזמן השהייה בנמלי אשדוד וחיפה עלה בממוצע ב-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019.
יש לציין כי לפני כשבועיים דירקטוריון נמל אשדוד אישר הסכמות עם ההסתדרות והנהלת הנמל לקליטה נוספת ומהירה של 40 עובדים זמניים נוספים לאחר קליטת 50 עובדים זמנים נוספים (שכבר נקלטו) נרשמה ירידה של 50% בתור התפעולי - על פי נתוני הנמל.
מנמל חיפה נמסר בתגובה: "מבלי להביע דעה על נתונים בינלאומיים שנויים מאוד במחלוקת המוצגים בדו"ח המדובר, הרי שהדו"ח של משרד האוצר המתבסס על נתוני חברת נמלי ישראל יצא באמצע ספטמבר אולם הנתונים בו נכונים רק עד לסוף רבעון ראשון של שנה זו, כלומר לפני כחצי שנה. אז היה מדובר בשיאה של עלייה בביקושים שאיש בעולם ובישראל לא צפה, וזו הסיבה היחידה בגינה נוצר העומס.
"מאז ועד היום עושה נמל חיפה מאמצים כבירים להיענות לעומס החריג, בכלל זה גיוס עובדים והגדלה משמעותית של קיבולת הנמל בזמן שיא והמצב כבר שונה בתכלית. לכן, מצאנו לנכון לתת את אותם נתונים שפרסמו האוצר וחברת נמלי ישראל כפי שהם נכונים להיום. אגב, לו פנתה חברת נמלי ישראל אלינו היינו נותנים להם את הנתונים בשמחה. יתרה מכך, הנתונים מועברים באופן שוטף לחברת נמלי ישראל שבחרה מסיבותיה לעצור את המידע במרץ 2021. 
"ולנתונים:
"תפוקות מכולות:
"המתנה ממוצעת של אוניית מכולה בנמל חיפה – בחודשים אוגוסט וספטמבר חזר נמל חיפה לרמה שקדמה למשבר – זמן ההמתנה בחודשים הגיע ל- 7.8 שעות בממוצע, זאת אל מול הנתון המוצג בדו"ח ברבעון הראשון של 2021 (21.1 שעות). הנתון נמצא במגמת ירידה ועוד צפוי להשתפר.
"שינוע מכולות לשעת צוות – התפוקות החל מחודש מאי עלו בהדרגה וחזרו לרמה שטרם המשבר, קרי, למעלה מ-25 פעולות לשעה, וזאת בשונה מהנתון שהוצג בדו"ח בשיאו של המשבר.
"תפוקות מטען כללי - בניגוד לנטען בדו"ח תפוקות והיקפי השינוע בנמל חיפה עלו החל מחודש מאי באופן ניכר:
"נמל חיפה הקצה 217 צוותי עבודה למוצרי מטען כללי באוגוסט. מדובר בעליה של 51% ביחס ל- 144 צוותים שהוקצו ביולי, ו-28 אחוז יותר מהממוצע של הצוותים בחודש ינואר-יולי שעמד על 170 צוותים. 
"נמל חיפה שינע סך הכל  146 אלף טון מטען כללי באוגוסט. מדובר בעליה של 39 אחוזים לעומת יולי אז שונעו 105 אלף טון בלבד, ועליה זהה גם ביחס לממוצע לחודש בחודשים ינואר-יולי שעמד על 105 אלף טון.
"במאמר מוסגר יש לומר שדווקא מי שאינם עומדים כיום בקצב הראוי והתור אליהם הולך ומתארך אלה נמל המספנות ורציף דגון שאינם שייכים לא לנמל חיפה ולא לנמל אשדוד ולמעשה אינם מוזכרים כלל בדו"ח. מחוץ לנמל חיפה לא ממתינות כעת אוניות מכולה וממתינות 3 אוניות מטען כללי, נתון נמוך גם ביחס לשנים האחרונות. לעומת זאת תור ארוך מאוד משתרך מחוץ לנמל מספנות ורציף דגון. בימים אלה בודקים יבואנים אפשרות לשנות נמל יעד ולהעביר עוד מטענים ממספנות ודגון לפריקה בנמל חיפה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו, אז מי אשם?
    דוד 09/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תקלטו עוד 200 עובדים זמניים והתור יעלם, איפה המסקנות הפשוטות של הכלכלנית המהוללת שכנראה מרויחה פי 4 מכל עובד בנמל אבל עינה צרה בהם
    סגור