פרויקטים

התחדשות עירונית לא למגורים בלבד: אזורי התעסוקה המוזנחים זוכים לחיים חדשים

התחדשות אזורי תעשייה ישנים והפיכתם למתחמים אורבניים שוקקים – נותנת את הטון בארה"ב ובאירופה. את המגמה בישראל, מובילים רמת גן ומתחם הבורסה. עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ודודי קפלן, מנכ"ל קבוצת ולור ביירון – על המהפכה הצפויה


בארה"ב ובמדינות אירופה, התחדשותם של אזורי תעשייה ישנים ומוזנחים, לטובת מתחמים חדישים ומודרניים – המאמצים את מודל עירוב השימושים, וממזגים בין מסחר ועסקים, מגורים, בילוי ופנאי – הם כבר הרבה מעבר לטרנד נדל"ני. צ'לסי מארקט וההאדסון יארדס בניו יורק, הדוקלנדס בלונדון והנורדהאבן בבירת דנמרק קופנהגן, הם רק דוגמאות מייצגות.
באיחור אופנתי, גם ערי ישראל מצטרפות למגמה – ונערכות לשדרג את אזורי התעשייה הישנים, ההופכים בשעות הלילה למתחמים שוממים, לטובת מוקדים אורבניים תוססים. מי שניצבת בחוד החנית ומקדמת את הנושא במרץ, היא רמת גן. תוכנית המתאר לעיר, מבקשת להניח את המדיניות לרמת גן העתידית – כאשר להתחדשות אזורי התעשייה הוותיקים, ומתחם הבורסה בראשם, תפקיד מרכזי בחזון.
"תוכנית המתאר היא בשורה ענקית, ונותנת איזושהי ודאות איך צריכה להיבנות העיר", מדגיש עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש עיריית רמת גן, ומי שעומד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בדבריו, מתייחס עו"ד ברזילי גם למתיחת הפנים לאזורי התעשייה הוותיקים והבורסה, ומציין: "בתקופה בה ההיצע הצפוי של עתודות הבנייה לתעסוקה הולך להיות בלתי רגיל, בטח בהשוואה לביקוש, נוצרת תחרות בין ערים מי יציע מתחמים נחשקים יותר. הבורסה הוא האזור הכי מבוקש. אנחנו רוצים לבנות משהו מיוחד, שייתן עוד ערך מוסף".
ולור ביירון, היא קבוצת נדל"ן המתמחה בהתחדשות מתחמי תעסוקה ומסחר מיושנים באזורי ביקוש, תוך הטמעת עירוב שימושים. במתחם הבורסה היא אחת השחקניות המרכזיות. "הפעילות בתחום הזה של חידוש אזורי תעשייה ותיקים, היא מאוד מורכבת", מסביר דודי קפלן, שותף ומנכ"ל קבוצת ולור ביירון. "זו פעילות המתאפיינת בתהליכים מאוד ארוכים ומחייבת חוסן כלכלי, מיומנות וניסיון – זה לא דומה לשום התחדשות עירונית אחרת".
איזה מסר יש לעירייה המקומית לגורמי הנדל"ן המבקשים לחדש את אזורי התעשייה והמסחר הישנים של רמת גן? מהם החסמים הביורוקרטיים הנדרשים בטיפול? כיצד רותמים את בעלי הזכויות לקידום הפרויקטים? ואיך צפוי להיראות מתחם הבורסה בעשורים הבאים? כל התשובות בפאנל שלפניכם.  
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן