דעות

התוכנית שלא תוריד את יוקר המחייה

התוכנית שנרקחה במהירות שיא של כמה ימים לא באמת מטפלת בבעיות השורש הגורמות לישראל להיות כל כך יקרה, היא כמו אקמול לכאבי שיניים, תחושת הכאב תוקל במעט אבל בעיות היסוד של המשק הישראלי ימשיכו ללוות אותנו ויגרמו לנו להמשיך לשלם מחיר יקר
ד"ר שרון חדד | 
ד"ר שרון חדד, ראש המחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר (צילום רז זהבי, יח"צ ספיר)
ישראל מדינה יקרה, כל אזרח במדינה מרגיש זאת ביום יום והשוואות בינלאומיות של מדדי יוקר מחייה או כוח הקנייה מאוששות תחושות אלו. אולם התוכנית החדשה שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר לא תשנה מצב זה מהיסוד ולא תגרום לשיפור משמעותי ברמת החיים של האזרח הישראלי הממוצע.
התוכנית שנרקחה במהירות שיא של כמה ימים לא באמת מטפלת בבעיות השורש הגורמות לישראל להיות כל כך יקרה. כל מי שמנהל תקציב משפחתי יודע שעיקר התקציב המשפחתי מופנה למספר שימושים עיקריים: דיור, חינוך, תחבורה ובריאות ואכן סקרי הוצאות המשפחה של הלמ"ס מלמדים שבממוצע כ-50% מההוצאה לתצרוכת של משקי הבית מופנים לסעיפים אלו.
התוכנית הכלכלית שהוצגה לא מטפלת בהם כלל. זוהי נקודה חשובה כי לא מדובר בכשל שוק, אלא העלות היקרה של מוצרים ושירותים אלו הן עדות דווקא של כשל ממשלה, שלה האחריות והכלים לאספקה סדירה וברת השגה של מוצרים חשובים אלו (מוצרי זכות). אומנם הכשלים שאנו עדים להם אינם תוצאת פעילות הממשלה הנוכחית, אלא של הממשלות הקודמות לה. אך הממשלה לא הציגה שום תוכנית סדורה או אפילו חזון אסטרטגי לטיפול שורש בבעיות בתחומים אלו.
 
התוכנית אומנם כוללת הורדת מכסים וזה צעד חיובי שמעודד תחרות אבל לא מספיק משתי סיבות. ראשית תחום החקלאות לא כלול בתוכנית, אולי בהמשך הוא ייכנס ובנוסף, כפי שנוכחנו לדעת בתוכנית הקודמות של האוצר להורדת מכסים, הריכוזיות הגבוהה בקרב היבואנים וברשתות הקמעוניות גורמת לכך שעיקר ההנחות במכס לא התגלגלו לכיס הצרכנים.
הטבות המס שהתוכנית מעניקה יתנו קצת אוויר למי שיהיו זכאים להם אבל אין קשר אמיתי בין נקודות זכות להורים עובדים, ריווח מדרגות מס הכנסה, או הגדלת תחולת מס ההכנסה השלילי לבין יוקר המחייה בישראל שנגרם מרגולציה עודפת, ריכוזיות וחוסר תחרותיות. יתרה מזו, הגדלת ההכנסה הפנויה בקרב כ-800,00 משקי בית תופנה מן הסתם, כפי שראינו במענקי הקורונה, לצריכה פרטית ולעוד לחצים לעליית מחירים. 
לסיכום, התוכנית היא כמו אקמול לכאבי שיניים, תחושת הכאב תוקל במעט אבל בעיות היסוד של המשק הישראלי ימשיכו ללוות אותנו ויגרמו לנו להמשיך לשלם מחיר יקר.
הכותב ד"ר שרון חדד הוא ראש המחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה