השוק

פסגות על התוכנית הכלכלית: כוחות מנוגדים שיפעלו על האינפלציה

שני תהליכים מקרו כלכליים צפויים לקרות בעקבות התוכנית הכלכלית שפרסמו אתמול ראש הממשלה ושר האוצר: התהליך הראשון מאיץ אינפלציה (הגדלת מענקי מס הכנסה שלילי) והשני מאט אינפלציה (ביטול מכסים)
ניצן כהן | 
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יוסי אלוני)
התוכנית הכלכלית שפרסמו אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר, אביגדור ליברמן היא בהחלט צעד משמעותי בכיוון הנכון. הפחתת המס על עבודה, ביטול מכסים והגדלת מענקי העבודה - כל אלה יש להם שתי תכליות: עידוד העבודה וצמצום העלייה ביוקר המחיה. הבעיה היא עדיין תנאי המקרו כשליבת הבעיה היא האינפלציה.
הכלכלן הראשי של פסגות, גיא בית אור, מנתח את הבעיה הזו כשהעלייה במענקי העבודה תביא להגברת הלחצים האינפלציונים בעוד הפחתת המכסים, בשלב הבא, יביאו להפחתה שלהם. כך או אחרת, איזה כוח יהיה חזק יותר, לא ברור אבל עליית המחירים היא לא אגדה אורבנית, היא אמיתית והיא כאן.
 
"מאומדן ראשוני שחישבנו, עולה כי האפקט של תכנית "מכס אפס" על האינפלציה עשויה להוביל לירידה של 0.3% בקצב השנתי וזה במצב אופטימלי שבו המכסים יורדים והכל משתרשר (וזאת במקרה והצרכן והיצרן מתחלקים חצי חצי בהפחתת המכסים, שכן לראייתנו הצרכן לא יספוג את מלוא ההטבה).
"עם זאת, יש לקחת בחשבון שהאפקט על המדד יהיה בסופו של דבר נמוך יותר ויתפרס על פני יותר זמן שכן היבואנים עוד צריכים לעבוד על המלאים שלהם שעליהם כבר שולמו המכסים". אומר בית אור.
"הערה נוספת וחשובה בהקשר זה – התהליכים האינפלציוניים בעולם אינם אחיזת עיניים. מחירי הסחורות מזנקים לשיאים שלא נראו שנים רבות והשיבוש בשרשראות האספקה חסר תקדים באופן ששומר על עלויות שילוח גבוהות במיוחד. סביבה זו בהחלט מקשה על העסקים ובחו"ל היצרנים והעסקים מעבירים את עלויות אלו באופן ברור אל הצרכנים.
"בסופו של דבר, גם ישראל לא תוכל לחמוק מהשפעות אלו ובהחלט ייתכן והפעם היצרנים והיבואנים יחליטו לשמור חלק גדול יותר מהפחתת המכסים אצלם בכיס.
"בשורה התחתונה, שורת הצעדים של הממשלה צפויה לתמוך בהכנסה הפנויה של משקי הבית ובכך דווקא לתרום לעלייה בלחצי האינפלציה מצד הביקוש. מנגד, צעדי הממשלה להפחתת המכסים צפויים לסייע, אך בסופו של דבר ברמת האינפלציה הכללית אלו יהוו הקלה חלקית שלא תורגש באופן מיידי, במיוחד לא בסביבה העולמית הנוכחית" מסיים בית אור..
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה