נדל"ן ותשתיות

מאיץ הליכים: הפתרונות שמציע המשנה ליועמ"ש למאות אלפי דירות שלא רשומות בטאבו

בדו"ח מעמיק שהוגש לשר המשפטים, ממליצים ארז קמיניץ וצוותו על שורה של הקלות מגוונות, בהן סנכרון הליכי התכנון והרישום, שיפור אופן עשיית העסקים בישראל ואיגוד מסמכים דומים  

אור בוקר | 
עו״ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי) (צילום דוברות משרד המשפטים)
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, הגיש השבוע לשר המשפטים את דו"ח הצוות הבין-משרדי להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין. הצוות פעל בהתאם להחלטת הממשלה, במטרה לאתר חסמים ולהציע פתרונות, למציאות שבה זכויות דיירים במאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בפנקסי המקרקעין (טאבו). המשמעות היא שבעלי הדירות מחזיקים בזכות חלשה יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה על שמם בטאבו, והדבר דורש תיקון.
הדו"ח מאתר שלל חסמים ומציע פתרונות יוצאי דופן ומשמעותיים, אשר את חלקם ניתן ליישם כבר בטווח הזמן הקצר, וחלקם טעון הליכי הסדרה באמצעות חקיקה ראשית ותקנות. בין ההמלצות הרבות והמגוונות, מצא הצוות כי לשם מתן פתרונות ישימים יש לבצע שינוי תפישתי, כך שהליכי התכנון והרישום יסונכרנו לכדי הליך אחוד – מ"תכנית לרישום". לכן, לשם ייעול רישום בזכויות בפנקסי המקרקעין, נדרש לייצר הרמוניה של ממש בין עולם התכנון לעולם הרישום, וזאת כבר בשלבי התכנון הראשוניים, כך שיקדמו גם את צרכי הרישום העתידיים.
זאת ועוד, בדו"ח המלצות אשר נועדו להקל ולשפר את אופן עשיית העסקים בישראל, תוך מחויבות ודאגה לשיפור מצבם של ציבור בעלי הדירות, הקבלנים והרוכשים בשוק הדיור ההולך ומתפתח. פתרונות אלו כוללים הצעות לפישוט הליכי הרישום, גם ביחס לבניה קיימת שהוקמה לפני שנים רבות וגם ביחס לבניה חדשה, או כזאת הקורמת עור וגידים בימים אלו.
בין השאר ממליץ הדו"ח לעדכן את ההסדר החוקי הקיים בסעיף 125 לחוק התכנון והבניה כיום. על פי ההצעה, סמכויות אישור התאמתם של התשריטים המעגנים את גבולות החלקות (תת"ג ותצ"ר), יאושרו תוך כדי ההליך התכנוני ע"י מוסד התכנון המאשר את התוכנית ולא זמן רב אחרי אישור התוכנית וע"י יו"ר הוועדה המקומית, כפי שנעשה כיום. מדובר בהסדר שעשוי להישמע טכני, אך צפוי להיות בעל השלכה מהותית על הסיכוי לרישומם של הזכויות בטאבו בלוחות זמנים יעילים.
דוגמה נוספת היא ההמלצה לאגד למסמך אחד שני מסמכים דומים - היתר הבנייה שניתן לבית המשותף ותשריט הבית המשותף שמוגש לטאבו. הכפילות במסמכים אלה אינה הכרחית ומייצרת ביורוקרטיה עודפת ופתח לקשיים משפטיים. דוגמאות מייצגות אלה מצטרפות להמלצות הדו"ח, המבקשות להקל על הליך רישום הזכויות לאחר גמר התכנון, לתמרץ ולהבטיח כי הזכויות הדיירים יזכו להגנה הקניינית המרבית.
יצוין כי בצוות הבין-משרדי השתתפו ראש הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין ונציגי מינהל התכנון, מרכז למיפוי ישראל, רשות המיסים, רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. דו"ח מעמיק זה מתפרסם לאחר קיומה של עבודת מטה משמעותית, שכללה הליכי שיתוף ציבור והתייעצויות עם גופים מהמגזר הפרטי והציבורי, להם תפקיד משמעותי בשוק הדיור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה