נדל"ן ותשתיות

אלקין: "השוק בבועה" מסילתי: "אמירה אומללה שגורמת לזינוק ועליה במחירים"

נתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום על ירידה בהתחלות בנייה של 4% ב-11 החודשים האחרונים עוררו לא מעט תגובות: "אם הממשלה רוצה באמת להביא לעלייה בהתחלות הבנייה ולרסן את המחירים, היא חייבת להתייעץ עם גורמי המקצוע"
אריאל נוי |  15
חיים מסילתי (צילום צילום מסך מתוך טוויטר)
תגובות לנתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום (חמישי) על ירידה בהתחלות בנייה של כ-4%  בין אפריל 2020 למרץ 2021, עלייה של 1.6% בהתחלת בניית דירות במסגרת המבצע לזוגות צעירים, ירידה של 4.4% בסיום בניית דירות חדשות כמו כן צויין כי מספר הדירות שהונפקו בהיתרי בנייה בחודשים אפריל אלו עמד על כ-53,640.
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אומר ל-ice כי שר השיכון החדש אלקין הזהיר אתמול מזינוק במחירי הדירות ואמר שהשוק בבועה – ובכך הוא למעשה "מחמם את השוק" וגורם באמירה אומללה זו לזינוק בביקושים ועליה במחירים. 
מסילתי טוען כי קובעי המדיניות למעשה מביאים לזינוק בביקושים בהצהרות שלהם: "אם הממשלה רוצה באמת להביא לעלייה בהתחלות הבנייה ולרסן את המחירים, היא חייבת להתייעץ עם גורמי המקצוע הפעילים בשוק – עם יזמים וקבלנים שחיים את השוק כל יום ולמצוא איתם פתרונות ביחד, דובר על כך בממשלות הקודמות אך לא נעשה דבר בנושא".
לדברי מסילתי אין סנכרון בין כל משרדי הממשלה שאמונים על שוק הנדל"ן מה שיוצר סחבת ובירוקרטיה "שכולם יישבו בישיבות משותפות ויעדכנו על הצעדים של כל משרד ומשרד ויעשו חשיבה משותפת, משום שכל אי-סנכרון משמעותו עיכוב במתן היתרי הבנייה, הקטנת היצע הדירות ועלייה במחירים".
יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, אומר כי "לא רק הממשלה והרשויות המקומיות אחראיות על הירידה בהתחלות והיתרי הבנייה ברבעון הראשון, גם ליזמי הנדל"ן יש חלק בזה. אין כמעט בקשה להיתר בנייה כיום שלא כולל הקלות ושינויים בתב"ע המקורית, במיוחד בתחום ההתחדשות העירונית, וזה גורם לעיכוב כבד בטיפול של ועדות התכנון ובמתן ההיתר בפועל. משך הזמן שלוקח לוועדה לטפל בבקשה להקלות ושינויי תב"ע ארוך פי 3, מבקשה להיתר התואמת את התב"ע משום שהן כוללות גם התנגדויות של הציבור. הסחבת הזו פוגעת במישרין בלקוחות הקצה כי היא מביאה לעלייה בעלויות של רכישת דירה".
לדברי צ'ודנר יש להתייחס לשוק הנדל"ן באופן מיידי כיוון שתהליכים בשוק ארוכים יותר: "התהליכים בשוק הנדל"ן ארוכים יותר ולכן את הפגיעה בפעילות שהיתה בשנת הקורונה אנו רואים עכשיו ברבעון הזה, וגם ברבעונים הבאים להערכתי התמונה תהיה דומה, לא אתפלא אפילו אם הירידה בהתחלות ובהיתרי הבנייה תרחיף יותר בהמשך השנה", מסכם צ'ודנר".
לדברי פיני מלכה, מנכ"ל משותף בחברת מעוז דניאל, "נתוני התחלות הבנייה צריכים להדאיג את כל מי שפעיל בשוק הנדל"ן הישראלי, אמנם המחסור בדירות מלווה אותנו שנים ארוכות אבל עכשיו מדובר במשבר חמור יותר- גם הנתונים הכלליים ובמיוחד הירידה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית שעמדה על יותר מ-30% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון הקודם אינם מפתיעים כלל ומהווים המשך להתנהלות הרשויות, הליכי הרישוי בהתחדשות עירונית אורכים הרבה יותר מדי זמן פי שלוש וארבע מהזמן האמיתי הנדרש לתכנון מצוין והמשמעות הישירה היא מחסור בדירות שגרם וימשיך לגרום לעליית מחירי הדירות" .
מלכה התייחס גם לצעדים הראשונים של שר השיכון זאב אלקין, "כבר בשבוע הראשון שלו, בכנות וביושר הזהיר מפני זינוק במחירים בגלל החוסר בהיצע.  אני מקווה שהממשלה החדשה תשים דגש מיוחד על הסרת חסמים וקידום התחדשות עירונית. תתגבר מתחמים להגדלת היצע הבינוי בערים כפתרון למשבר הדיור והפיכת נורמת התכנון לתכנון לטווח ארוך בהתאם לצפי גידול האוכלוסייה".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    טיק טאק
    ירון 06/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הספירה לאחור מתחילה, לא השכלנו משנות ה80
    סגור
  • 12.
    הרסתם את הזוגות הצעירים שחוסכים כל שקל ושקל לדירה
    עמירם 06/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה מפסיקה לבנות ולעזור לאנשים לחיות במקום אחד ולהקים משפחה? אז נמאס לנו, לא כל הזוגות הצעירים מליונרים ולא לכל ההורים יש חצי מליון שקל לתת מתנה לילדים לקנות בית. נצא לרחובות, נעשה מהפך של ממש שהזכות לדיור תיהיה עליונה ! וצבא? תשכו מזה, לא חייבים למדינה מעכשיו שום דבר !
    סגור
  • 11.
    בעלי ההון הצליחו לחסל את "מחיר למשתכן" עכשיו המחירים י (ל"ת)
    יוסי 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    המדינה הכי מכוערת
    משה 50 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בעולם, הכי פקודה, הכי צפופה, אנשים דרעק, יוקר מחייה בשמיים, הכי מושחתת, הכי מקומבנת, מלא ערסים, היו אמורים לחלק פה דירות במתנה. מי שצעיר שעברו מפה בטיל.
    סגור
  • 9.
    שקרנים
    יוני 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בקרוב המחירים יורדים בענק בדוק לגמרי!!!
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    מס רכוש דירות זה לא השקעה
    מס רכוש על דירה שניה 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מס רכוש שנתי על דירות להשקעה. ועל מגרשים. יאיצו את הבניה. ויפחיתו את משקעי הנדלן. לכן מחירי הדירות ירדו.
    סגור
  • 7.
    הכתבה לא תואמת לכותרת.
    אבי 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ירידה בהיצע גורמת לעליה במחיר. אנשים לא יגורו ברחוב והבנקים לא יעצרו את המשכנתאות כי זה הרווח שלהם והריבית אפסית וצפויה להשאר כזו.
    סגור
  • 6.
    טוב, אלקין הוא לא העיפרון הכי חד כניראה (ל"ת)
    בחור ת״א 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 5.
    התחלות בנייה
    Jo 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה שנוגע הכל זה תבעות מה שתוקע זה עודף רגולציה למערכת הרישוי הישירה שמתאימה לאירופה לא למדינת הפקידים בישראל לא יתכן שברוב העולם רישוי בניה לוקח עד חצי שנה כי בשולחן עגול אחד מאשרים בניה פה מעודף קשיות תפקידים לוקח 3 שנים כי בארץ בכל דבר ממצאים את הגלגל במקום ללמוד ממדינות מפותחות בעלות ניסיון רב שנים . חלם זה כאן
    סגור
  • 4.
    חזירים
    מוטי 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כן ברור רק היזמים והקבלנים יורידו מחירים
    סגור
  • 3.
    בקרוב
    בועה מתפוצצת 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המוני מתים מהחיסול
    סגור
  • 2.
    לפחות הוא מודה שיש בועה (ל"ת)
    אבי 06/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    יריבי כחלון הרגו את תכניתו לדיור מוזל ועכשיו מתלוננים.. (ל"ת)
    איתן 06/2021/17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • למי זה עזר
    מוטי 06/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דיור למשתכן עזר רק למשקיעים ולא למחוסרי דיור
    סגור
  • בדיוק! מלא דירות להשכרה בראש העין, אשקלון ועוד
    עדן 06/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לתת התניה שמי שקונה חייב לגור בדירה כ 10 שנים ולא למכור אותה! ככה פחות משקיעים
    סגור