נדל"ן ותשתיות

הסוף לתאונות העבודה? אלו ההוראות שישמרו אתכם בחיים

עונת החורף החלה ואלו הן הנחיות הבטיחות שכל עובד באתר בניה חייב להכיר: איך להתגונן מסכנות ואיך להערך למזג האוויר הקיצוני? התשובות בפנים
מערכת ice | 
נדלן (צילום shutterstock, פלאש 90)
קריסת עגורנים, התמוטטות מבנים ארעיים, יצירת בורות באתר וסכנת התחשמלות. עונת החורף החלה השבוע באופן רשמי והסכנות הבטיחותיות באתרי הבנייה דורשים ערנות גבוהה וזיהוי הסיכונים ומזעורם מצד העובדים והמנהלים. המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: אלו הם הנחיות הבטיחות שכל מנהל אתר בניה חייב להכיר
החורף החל השבוע באופן רשמי עם גשמים סוערים והסיכונים הבטיחותיים לעובדים באתרי הבנייה יכולים להיות קטלניים. המוסד לבטיחות ולגיהות מסביר מה הנחיות הבטיחות היכולים להציל את חייהם של העובדים באתרי הבנייה. עגורני צריח הם האמצעי המרכזי והמשמעותי ביותר בתפעול אתר הבנייה, אך גם אחד המסוכנים, כתוצאה מקריסה או מנפילת עצמים כמו חומרים/ציוד במהלך ההנפה.
 
אל מוקד "קו החיים" של המוס"ל הגיעו בשנת 2022 כ-223 דיווחים על סיכוני בטיחות באתרי הבנייה שנוצרו כתוצאה ממזג האוויר הסוער. 98 דיווחים בנושא של מנופים ועגרונים שהמדווחים ציינו שאינם יציבים, 86 דיווחים על בורות ומדרכות מעבר רעועים באתרי הבנייה ו-39 דיווחים על סכנת התחשמלות באתר.
כחלק מפעילותו בשנה האחרונה החל לפעול המרכז הלאומי לסימולטורים לבטיחות במוס"ל, המרכז החדשני והמתקדם בישראל הוקם ע"י המוס"ל ומאפשר למפעילי עגורנים וגם למנהלים בחברות הבנייה להגיע למרכז הסימולטורים ולשפר את מיומנות ההפעלה במצבי חירום, עבודה במצבים מסוכנים כמו רוחות, גשם, שלג, ראות לקוייה, ערפל, ועוד מצבי קיצון. הקמת המרכז הביאה לשינוי בתפיסת האימונים וההדרכה המתקדמת בתחום העגורנים, משאבות בטון ומלגזות. בכדי למנוע תאונות עבודה מיותרות בעונת החורף, המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בפרסום מידע לציבור העובדים והמנהלים ומחדד את נהלי הבטיחות בעבודה בחורף באתרי הבנייה.
כיצד יש להכין את אתרי הבנייה בחורף? יש לוודא שאין ציוד בקומות גבוהות אשר יכול לעוף ברוח וליפול מטה על העובדים או עוברי אורח ברחוב בזמן רוחות חזקות, יש לסמן בורות אשר עלולים להיות מוצפים ולהוות מכשול, יש לסדר מצעים וריבוד מצעים בדרכי הגישה ובמקומות הצבת הכלים, במעברים ובשטחי פריקה ואחסנת ציוד, מומלץ לוודא שימוש בנעלי בטיחות עם סוליה נגד החלקה.
כמו כן, יש לבדוק את איטום גגות המשרדים באתר ולנקות אותם מחפצים המונחים עליהם, יש לנקות את המרזבים ולוודא שהמים זורמים בקלות, יש להקפיד על מעקב שוטף של אמצעי גידור ושילוט כולל סימון סכנת נפילה, יש לחפור תעלות ניקוז סביב כל האתר בכדי למנוע הצפות, בכדי למנוע התחשמלות, יש לוודא שאין על הרצפה בקרבת מים כבלי חשמל, שארונות החשמל מוגנים מפני הגשם, שלא נשארים ללא השגחה מכשירי חשמל המחוברים למתח חשמלי וכלי עבודה הפולטים חום. יש לוודא כי באתר הבנייה קיים גנרטור ותאורת חירום תקינים למקרה של תקלות חשמל.
בטרם התחלת עבודה בגובה יש לבצע הערכת סיכונים בהתאם לעוצמת הרוחות ולהימנע מעבודה על גגות שבירים תלולים או חלקלקים או טיפוס על סולמות וככלל עבודה בגובה תופסק כאשר יורד גשם או נושבות רוחות חזקות. בכדי להימנע ממקרי התחשמלות במקרה של סופת ברקים, יש להגן על המתקנים בקולטי ברקים ולהימנע מהפעלתם בימים גשומים וסוערים. בנוסף יש לוודא שחיבורי ההארקה נגד ברקים תקינים. אין להפעיל עגורן צריח או להרכיב, או לפרק עגורן צריח בתנאי רוח חזקה. 
יש לנקות במשנה זהירות בעת טיפוס או ירידה בסולם כאשר שלבי הסולם רטובים. על מפעיל העגורן לבצע בדיקה יומית לבדיקת תקינותם של הבלמים השונים, גובלי העומס (על ידי שימוש במשקולת מבחן), התקני אזעקה למניעת עומס יתר והמתגים הגובלים. נוסף על כך, תבוצע בדיקה שבועית, הכוללת בדיקה ויזואלית של כל כבל המשמש בעגורן. עבודות הנפה לא יבוצעו כאשר הרוחות חזקות ועלולות לסכן את יציבות המטען.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "עונת החורף החלה השבוע וזה הרגע שבו כל המנהלים במקומות העבודה ובאתרי הבנייה בפרט, נדרשים לנהל בנוסף לסיכונים הרגילים גם את סיכוני החורף,  ולפעול למזער אותם, למנוע את הפגיעה, ולדאוג לבטיחות העובדים. אני מזמין את מנהלי החברות לשלוח את מפעילי העגורנים והמנהלים לאימון לשיפור מיומנות ומקצועיות בהפעלת עגורן באמצעות הסימולטור, במיוחד כעת שהחורף הגיע וסיכונים חדשים נוספו לסיכונים  באתר הבנייה זו למזער נזקים ופגיעות, לחסוך בעלויות ולהביא לקיצור זמנים ע"י שיפור מיומנות המפעיל להתמודד עם מצבים מסוכנים. מדריכי המוס"ל ימשיכו להגיע לאתרי הבנייה לסייע ולחנוך את המנהלים לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם בכל אתר ואתר לשמירה על חיי אדם ודאגה לבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית של העובדים גם בעונת החורף הקרובה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה