מדדים ומחקרים

תנובה ושטראוס ראש בראש: זה שיעור העובדים הערבים, החרדים והאתיופים בחברות הגדולות במשק

תחרות "אות הגיוון" של ארגון מעלה חושפת את היקפי העובדים ממגזרים שונים באוכלוסייה בחברות הגדולות בישראל. בתנובה ובשטראוס שיעור דומה של עובדים ערבים, אך בתנובה יותר מנהלים מהמגזר הערבי. מי גרפה את המקום הראשון?
שרון טל |  3
עובדים ממגזרים שונים באוכלוסייה בחברות הגדולות בישראל (צילום Yossi Zeliger, Hillel Maeir/FLASH90)
בשבוע החולף ערך ארגון מעלה לאחריות חברתית והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, את התחרות השנתית של "אות הגיוון", בו נבחנים שיעור המועסקים מקרב האוכלוסייה הישראלית בחברות שונות. הנתונים חושפים תמונה מעניינת, לפיה אחוזים בודדים של חרדים, ערבים ויוצאי אתיופיה מועסקים בחברות הגדולות, אך יש כאלו ששמות דגש רב על מנת לתת ייצוג הולם. 
תנובה ושטראוס ראש בראש
מתוצאות התחרות "אות הגיוון" עולה כי החברה המגוונת ביותר היא תנובה בניהולו של אייל מליס, בה כ-20% מכלל המועסקים הם ערבים (10% בדרג ניהולי), ובני האוכלוסייה הערבית מהווים 24% משיעור העובדים שנקלטו בשנה האחרונה. 2.3% מסך כלל המועסקים בתנובה הם חרדים, ו-7% הם יוצאי אתיופיה. על כך זכתה תנובה באות העסקה רב תרבותית: שיקוף החברה הישראלית.
חברה נוספת בה ייצוג נאה של אוכלוסיות מוחלשות היא שטראוס ישראל בניהולו של גיורא בר דעה. בשטראוס ישראל 21% מהעובדים הם ערבים (3% דרג ניהולי, מתוך 6,200 עובדים). אך רק אחוז אחד בודד הם חרדים. שיעור העובדים יוצאי אתיופיה לא צוין. בשטראוס מים לעומת זאת, כן צוין היקף המועסקים יוצאי אתיופיה שעומד על 1.5%. בשטראוס מים 840 עובדים, מתוכם 5% ערבים.
"שיעורים מרשימים של שילוב עובדים ערבים בסקטור ההייטק"
בחברת אמדוקס המעסיקה כ-4,300 עובדים, 5% מהעובדים הם מהמגזר הערבי ו-3% מהם בדרג ניהולי. החברה שמה דגש רב בשנים האחרונות על גיוון תעסוקתי ואף מחזיקה במרכז פעילות בעיר הערבית נצרת. בשנה החולפת ניכרים המאמצים לגיוס נרחב מהמגזר הערבי, שכן 13% מסך כלל העובדים שנקלטו בשנה החולפת משתייכים לאוכלוסייה זו. 
בין היתר, פעלו באמדוקס ליישם מדיניות גיוון סדורה כולל "מחנה אימונים" לכלכלנים ורו"ח ערבים, להקנות כלים מקצועיים והכנה להשתלבות בחברה. עוד פעלו להכשיר נשים דרוזיות כמתכנתות במסגרת האב ייעודי שהוקם ביישוב עספיא, זאת לצד אימוץ חט"ב בג'לג'וליה ואירוח והרצאות לתלמידים מהחברה הערבית לעידוד השתלבותם בתפקידים טכנולוגיים. 
הוועדה המקדימה של מעלה סיכמה כי אמדוקס מבצעת "עבודה מתמשכת ורוחבית בנושאי גיוון מהותיים לחברות הייטק הן בתעסוקה והן בקבילה. כמו כן ציינה הוועדה כי אמדוקס מחזיקה ב"שיעורים מרשימים של שילוב עובדים ערבים בסקטור ההייטק". 

* (שיעור העובדים מכלל המועסקים שגויסו בשנה האחרונה).
במנועי בית שמש, המעסיקה 740 עובדים, 6% מהעובדים הינם חרדים, ו-6% הינם בדרג ניהולי. גם כאן ניכרת מגמת שיפור כאשר 17% מכלל המועסקים בשנה האחרונה השתייכו למגזר החרדי. 5% מהמועסקים בחברה הם יוצאי אתיופיה, עם שיעור עולה של 7% בשנה האחרונה ביחס לכלל העובדים שגויסו. התחרות עוד התייחסה גם לייצוג של בעלי מוגבלויות בחברות שונות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שיקום תעסוקתי לנכי צה"ל כמתחייב בחוק
    יעל 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה נכי צה"ל מעסיקים בכל מקום כזה? כנראה הגזמתי.
    סגור
  • 2.
    העסקת עובדים בשכר מינימום
    בני אליאסף 11/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החברות שמעסיקות עובדים ערבים ואתיופים מתגאות בכך אבל בפועל זה ניצול של כל אדם זול רובם עובדי ייצור בשכר מינימום .
    סגור
  • 1.
    דואגים לפרנסת האנטיפאתים במקום היהודים (ל"ת)
    בושה למדינה 11/2020/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור