מדדים ומחקרים

נתוני העובדים הסוציאליים בישראל מדאיגים במיוחד: 74% לא צופות קידום

על פי נתוני המחקר, 35% צופות שינוי לרעה במצב התעסוקה שלהן, 84% נחשפו לאלימות מילולית, 58% לאלימות פיזית ו-29% להטרדה מינית. וגם: מה הגיל הממוצע והשכר הממוצע של עו"ס?
כפיר אדר | 
הפגנת העובדים הסוציאליים (צילום פלאש90)
היום (שלישי) חל יום העובד הסוציאלי 2021. על פי מחקר שערכו איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים והאוניברסיטאות בן גוריון וברקלי עולים הנתונים הבאים: יום העו"ס 2021: החמרה דרמטית במצב השירותים החברתיים בישראל.  42% מהעו"סיות מדווחות על יכולת מועטה לענות על צרכי הפונים, 40% מדגישות זמני המתנה ארוכים מידיי ו-50% מציינות כי קיים דגש על כיבוי שריפות בלבד.
46% מדווחות על קיצוץ בשירותים החברתיים ו-36% על סגירת תכניות ופרויקטים, 84% נחשפו לאלימות מילולית, 58% לאלימות פיזית ו-29% להטרדה מינית, 43% מהעובדות הסוציאליות עובדות במשרה חלקית ו-35% צופות שינוי לרעה במצב התעסוקה שלהן; 77% מדגישות כי הן עובדות שעות נוספות ללא תשלום על מנת לוודא שהמטופלים יקבלו סיוע; 64% מדווחות על שחיקה, 68% על דרישה לבצע יותר מדיי עבודה ו-77% כי העבודה פוגעת בחייהן המשפחתיים, 54% מדווחות על תנאי עבודה פיזיים ירודים ומחסור בציוד בסיסי כמו סבון ונייר טואלט.
הגיל הממוצע של עו"ס בישראל הוא 42 וותק ממוצע של 16 שנים. הממוצע הגבוה יחסית מעיד על הקושי לגייס למקצוע סטודנטיות וסטודנטים המסיימים את לימודיהם או לשמר עו"סים צעירים. 64% מהעו"סיות בעלות תואר שני. 73% מועסקות במגזר הציבורי-מוסדי, 16% במגזר השלישי, 6% בארגונים פרטיים ו-4% בקופות החולים.
ביטחון תעסוקתי
35% צופות שינוי לרעה במצב התעסוקה שלהן, 74% מדווחות על סיכויי קידום נמוכים. לעומת זאת, בניו יורק 62% מהעו"סים דיווחו על סיכויי קידום נמוכים ובשוודיה 31% בלבד. 67% מציינות כי השירות אינו מתוקצב באופן מספק, לעומת 42% מהעו"סיות בניו יורק. 43% מהעו"סיות עובדות עד 85% משרה -  14% עובדות עד 50% משרה, 22% עובדות ב-75%-51% משרה, 7% עובדות ב-85%-76% משרה. תופעת אחוזי המשרה הנמוכים מאפיינת את ישראל בלבד ולא קיימת בקרב עו"סים בעולם. 46% מדווחות על קיצוץ בתכניות, שירותים או פרויקטים. 37% מדווחות על הוצאה של שירותים שהופעלו ע"י המדינה/הרשות המקומית למיקור חוץ (הפרטה). 36% מדווחות על סגירה של תוכנית. 23% מדווחות על קיצוצים בהיקף אנשי צוות או היקף משרות.
נגישות השירותים לפונים ומשפחותיהם
51% מדווחות כי אין מספיק זמן לפגישות עם הפונים, ו-40% כי אין מספיק זמן לבחון באופן ראוי את צורכיהם. 50% מציינות כי קיים דגש על השגת מטרות לטווח קצר וכיבוי שריפות. 42% מדווחות על יכולת מועטה לענות על הצרכים של הפונים לשירות. במחקר שנערך באנגליה 9% בלבד מהעו"סים דיווחו על יכולת מועטה לענות לצרכי הפונים. 40% מציינות זמני המתנה ארוכים מידיי לקבל השירות. לעומת זאת, במחקר שנערך באוסטרליה 82% מהאזרחים שפנו לשירותי הרווחה דיווחו כי קבלו סיוע בזמינות גבוהה.
23% מדווחות על תנאי זכאות נוקשים מדיי, ו-21% מציינות כי הדרישות מהמפונים רבות מידיי. מנתונים שפרסם ה-OECD עולה כי ישראל ופולין הן המדינות היחידות שקיצצו בשירותים הציבוריים בשנים האחרונות. אף מדינה מהמדינות המפותחות מלבדן לא שקלה לצמצם או להקפיא שירותים במגזר הציבורי. בניגוד לישראל, בריטניה וצרפת העלו את השכר עבור חלק מהעובדים במגזר הציבורי בשל המשבר שגרמה המגיפה. 77% מדווחות כי חברי הצוות עובדים שעות נוספות ללא תשלום על מנת לוודא שהפונים יקבלו סיוע. תופעה זו אינה קיימת במדינות אחרות וייחודית לישראל.
בעיות במקום העבודה
55% מציינות החמרה במצב הנפשי ובנזקקות של הפונים עוד לפני משבר הקורונה. 68% מדווחות על דרישה לבצע יותר מדיי עבודה. 64% מדווחות על שחיקת עובדים. במחקר בריטי 40% דיווחו על שחיקה. 54% מדגישות כי תנאי העבודה הפיזיים במקום ירודים ו-28% הדגישו כי חלה ירידה באיכות תנאי העבודה (ציוד, ריהוט, איוורור, ניקיון, מחסור בנייר טואלט וסבון). 40% מדווחות על תחלופת עובדים גבוהה. בענף האחיות והאחיות מנגד, 11% בלבד מתכוונות לעזוב את מקום עבודתן 65% מדווחות כי היקף העבודה עלה בצורה מתמדת עוד לפני פרוץ מגיפת הקורונה. מבחינת זו ישראל נמצאת במקום גרוע יותר מאיטליה, זה 34% דיווחו על עומסים גדלים. בקנדה 56% דיווחו על עלייה מתמדת בעומסי העבודה. 83% מהעו"סיות לא מספיקות להשלים את עבודתן בשעות העבודה ונאלצות לקחת את העבודה הביתה ו-77% מציינות כי העבודה פוגעת בחייהן המשפחתיים. רק מחצית מהמשתתפות במחקר בניו יורק דיווחו על בעיה דומה.
אלימות
84% מדווחות שנחשפו לאלימות מילולית מצד פונים או בני משפחותיהם.
58% מדווחות שנחשפו לאלימות פיזית מצד פונים או בני משפחותיהם.
29% מדווחות שנחשפו להטרדה מינית של פונה או בן משפחה שלו.
35% מהעו"סים שדיווחו על מקרי אלימות, לא היו מרוצים מהאופן שבו טופלה הבעיה.
בסקטור האחים והאחיות בישראל נתונים האלימות נמוכים יותר. 20% נחשפו לאלימות פיזית ו-40% לאלימות מילולית. במקום דומה לישראל נמצאת איראן, בה 67% מהעובדים הסוציאליים דיווחו כי הם נחשפו לאלימות מילולית, פיזית או שתיהן. בארה"ב החשיפה לאלימות נמוכה יותר, 40% מהעו"סים בניו יורק נחשפו לאלימות במקום עבודתם. בקנדה, שליש מהעו"סים נחשפו לאלימות במסגרת עיסוקם. באירלנד מנגד, רק 11% מהעו"סים דיווחו על חוויות אלימות מילוליות או פיזיות.
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים עו"ס ענבל חרמוני: "בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם גידול של עשרות אחוזים בפניות ובהעמקה מטאורית של המצוקות. ילדים שנפגעים בבית, נערים שנכבים מול הזום, משפחות שנכנסות לעוני, קשישים שמסתגרים בבדידותם, אלימות כלפי נשים. יש אוכלוסיות שמעולם לא היו בשירותי הרווחה וכעת מתקשים לסגור את החודש. המדינה לא השכילה להגדיל בהתאמה את המשאבים בשירותים החברתיים, ולכן לעובדות ולעובדים הסוציאליים אין יכולת לתת מענה, ובקושי לכבות שריפות. אם המדינה לא תתעורר היום ותשקיע את מה שנדרש - המגפה החברתית תתפוצץ לנו בפנים״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה