מדדים ומחקרים

נשארה בפסגה: החברה הזו נבחרה שוב למקום העבודה הטוב ביותר

מייקרוסופט היא שוב החברה שהכי טוב לעבוד בה. ביטוח ישיר עלתה למקום השני בדירוג BDI, תעשייה אווירית במקום השלישי, חברת החשמל ובנק הפועלים חזרו לעשירייה הפותחת ומי הדרדרו למטה? וגם: האם החברות מתכוונות לחזור לעבודה מלאה במשרדים
כפיר אדר |  3
Microsoft (צילום pixabay)
מייקרוסופט ממשיכה גם השנה להיות החברה שהכי טוב לעבוד בה, כך עולה מהדירוג השנתי של CofaceBdi ומגזין TheMarker לשנת 2021, המציג את רשימת 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן זו השנה ה-17 ברציפות. למקום השני הגיעה חברת ביטוח ישיר, שעלתה מהמקום השלישי בדירוג של שנה שעברה, ולמקום השלישי הגיעה התעשייה האווירית לישראל, שהייתה במקום השני בדירוג הקודם.
הדירוג, שמבוסס על סקר שנערך בקרב חברות בענפי המשק הישראלי ונעשה בשיאה של מגפת הקורונה (חודשים מרץ עד דצמבר 2020), מציג כמה שינויים משמעותיים בעשירייה הפותחת: חברת החשמל ובנק הפועלים, שנעדרו מהעשירייה הראשונה בדירוג 2020 - חזרו אליה השנה ותפסו את המקום ה-8 וה-9 בהתאמה. מבין החברות שהתברגו השנה לעשירייה הראשונה ישנן שש חברות מענף ההייטק, שתי חברות מענף הפיננסים, חברה אחת מענף התעשייה וחברה אחת מענף התשתיות.
מי שלא בעשירייה הן אלביט מערכות, שהגיעה רק למקום ה-11, כאשר ישרכארט ואינטל ממוקמות מיד אחריה. מקורות תופסת את המקום ה-14 ורפאל רק 17. פלייטיקה רק במקום ה-20 וכאל בעשירייה השלישית במקום ה-23. פרטנר שני מקומות מתחת וטבע רק במקום ה-27. אסם במקום ה-31 ופייסבוק למטה עם דירוג ששווה מקום 40 בלבד. משטרת ישראל הגיעה למקום ה-50, נמל אשדוד עשר מקומות מתחת, צים אגב הגיעה למקום ה-83 בסך הכל.
מיכל ברוורמן־בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח: "דווקא בשנת הקורונה הגדלנו את מספר העובדים במרכזי הפיתוח בישראל ב 25% ליותר מ-2000 עובדים, וחנכנו קמפוס חדש בהרצליה, שהוא הבניין הכי ירוק בישראל. ברור לנו שהעובדים הם הנכס החשוב ביותר, וחשוב לנו להיות חברה חדשנית, מובילה טכנולוגית ובעיקר מכילה ומכבדת, כדי שנוכל להתגאות ולעמוד ביעדים העסקיים שלנו. המהנדסות והמהנדסים בישראל אמונים על חלק מהפיתוחים המובילים ביותר במיקרוסופט העולמית, שיוצרים אימפקט על מאות מיליוני לקוחות מיקרוסופט בעולם. אנו מעניקים לעובדינו המון חופש פעולה, והם מרגישים בנוח ליזום פרויקטים שנעים בין הקמת מוצר חדש, שמתחיל כמו סטארטאפ במיקרוסופט הגדולה, ועד לרתימת החברה להתנדבויות מגוונות. אנחנו גם דואגים לטפח את העובדים מבחינה הוליסטית וזה בא לידי ביטוי בדאגה לרווחתם, לתמיכה מלאה בכל המישורים, בהדרכות מנהלים, בהרחבת ימי חופש, ועוד".
סדר עדיפויות הישראלים השתנה: יציבות תעסוקתית קפצה למקום 3, השכר ירד ל-4
בשנים האחרונות, טרום תקופת קורונה, שני המדדים החשובים ביותר לעובד הישראלי היו – יחסי עבודה ותנאי שכר. השנה, שנת משבר הקורונה – נרשם שינוי משמעותי בחלק מסדרי העדיפויות של העובד: משתנה היציבות התעסוקתית, שבשנתיים האחרונות דורג במקום השישי, קפץ למקום השלישי, בעוד שמשתנה  תנאי השכר, שכיכב במקום השני בשנים האחרונות - ירד למקום הרביעי.
שינוי חשוב נוסף נרשם במשתנה  ניהול ממונה ישיר, אשר עלה למקום השני, ומדגיש את הצורך שהיה לעובד בתקופת קורונה בקשר ישיר ורציף עם הממונה עליו. יחסי העבודה ממשיך לשמור על המקום הראשון גם השנה במסגרת המשתנים שחשובים לעובד בבחירת מקום עבודה , על אף שנת הקורונה, בה מרבית העובדים במשק הישראלי נאלצו לעבוד מהבית. 
45% מהחברות יחזרו לעבודה במשרד בלבד; הפגישות הווירטואליות היו יעילות?
בסקר שנערך בקרב מנהלי משאבי אנוש במאות חברות מענפים שונים במסגרת הדירוג, עולה כי 45% מהחברות מתכננות לחזור לעבודה במשרד בלבד. 23% מהחברות ימשיכו במתכונת היברידית של שניים שלושה ימי עבודה מהבית, 10% יאפשרו לעובדים יום בשבוע מהבית, 12% טרם החליטו על מודל העבודה לטווח הרחוק, ו-10% גמישים.
על אף שכמעט מחצית מחברות העידו כי יחזרו למתכונת עבודה במשרד בלבד, מרבית החברות (55%) דווקא היו מרוצות מיעילות העבודה מהבית, וציינו כי היא שווה ליעילות העבודה במשרד. זאת לעומת 3% בלבד שהעידו כי העבודה מהבית לא יעילה כלל. יחד עם זאת, לפי הסקר, 66% מהחברות אמרו כי היעילות של הניהול השוטף באמצעות פגישות וירטואליות - היה יעיל באופן חלקי בלבד. מנגד, שליש מהחברות אמרו כי הדבר היה יעיל מאוד. בנוסף, 94% מהחברות העידו כי למרות המצב, ניסו לפעול לטובת היום שאחרי בהיבט של פיתוח עסקי כהכנה לתקופה טובה יותר.
18% מהחברות שהורידו את שכר העובדים עקב המשבר – וטרם העלו אותו בחזרה
לפי הסקר, 70% מהחברות לא הוציאו עובדים לחל"ת ולא פיטרו עובדים כלל.(עם זאת יש לזכור כי הסקר נערך בקרב עובדים של החברות הגדולות והיציבות במשק ) מבין החברות שהוציאו עובדים לחל"ת, 69% מהן הוציאו עד 20% עובדים. רק 6% מהחברות הוציאו מעל 50%, ומרבית החברות שפיטרו עובדים במשבר הקורונה, פיטרו עד 10% בלבד.
כמו כן, מבין החברות שביצעו הורדת שכר – 82% עשו זאת באופן נקודתי ולאחר מכן העלו את השכר בחזרה. בקרב 18% מהחברות שביצעו הורדת שכר, ההורדה נשארה בעינה. נתון מעניין נוסף מעלה כי 26% מהעובדים ביקשו לצאת לחל"ת, מתוכן 69% נשים. 18% מהעובדים שיצאו לחל"ת ביקשו להכיר בכך כפיטורים – מעלה תהייה לגבי "מחשבה לטוח קצר " שמאפיינת חלק לפחות מהמועסקים במשק . עוד עולה מהסקר כי כמעט מחצית (47%) מהחברות לא סייעו לעובדים בציוד משרדי, השתתפות בהוצאות, ארוחות, סיוע רגשי וכדומה. 36% השתתפו חלקית, ו-17% בלבד מהחברות סייעו לעובדים בפרמטרים אלה.
עלייה בשביעות רצון העובדים כלפי שכרם, מרביתם רוצים להתקדם בארגון בו עובדים 
בסקר שנערך בקרב העובדים בחודשי הקורונה, מרבית העובדים שידרו הערכה להתנהלות החברות בהן הם עובדים ולדרכי הניהול וההתמודדות של המנהלים. 82% ציינו שההתנהלות בתקופת הקורונה הייתה טובה, 12% סבירה ורק 6% ציינו שההתנהלות לא הייתה טובה
דווקא בתקופה בה רבים מהעובדים במשק חוו פגיעה בשכר - נרשמה עלייה מפתיעה בתשובה לשאלה "האם אתה חושב שאתה מקבל שכר הולם את תפקידך": 47% מהנשאלים השיבו בחיוב, זאת לעומת 42% בשנה הקודמת. שיפור ניכר נרשם בקרב הגברים העונים לשאלה זו – 52% ענו תשובה חיובית, לעומת 46% בשנה הקודמת.
מאחר והמשבר ערער את יציבות שוק התעסוקה, ניתן להסיק כי העובד הבין את חשיבות היציבות במקום העבודה שלו – 82% הביעו השנה את רצונם להתקדם בארגון בו הם עובדים, ופחות עובדים השנה מעוניינים לחפש אלטרנטיבות במקומות אחרים (33% לעומת 40% בשנה הקודמת).כמו כן, 34% ציינו שרמת הביטחון שלהם עלתה, ורק 17% טענו שפחתה. באופן מפתיע, גם בני ה-50 הנמצאים בגיל שמאפיין בדרך כלל חשש למצב התעסוקה שלהם - חוששים פחות, ורמת הביטחון גם שלהם עלתה.
לשאלת "ממה הופתעת", ענו 24% מהעובדים שהשתתפו בסקר כי הופתעו שאפשרי לעבוד מהבית, ועוד 13% הופתעו מכך שחשו טוב בעבודה מהבית. 16% הופתעו שניתן לנהל אפילו סיעור מוחות בזום, ו-9% הופתעו לטובה מכך שהמנהלים סומכים עליהם באופן מוחלט. יחד עם זאת, 16% הופתעו מכך שהמשרד חסר להם.
תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי CofaceBdi: "אנחנו עם סתגלן. הסתגלנו למסכות, לסגר, להגבלות חברתיות ומשפחתיות, להיעדר תנועה בכבישים. ראינו את אלמנט הסתגלנות גם בתגובות העובדים והמעסיקים לאורך שנת הקורונה, או יותר נכון בהבדל בין מועד ההתפרצות – שלווה בתחושת כאוס וסוף העולם, לבין המשך חודשי הקורונה. בזמן פרוץ המגפה, 72% ממנהלי משאבי אנוש העריכו כי מה שהכי חשוב לעובדים האו שיהיה להם מקום עבודה לחזור אליו. זאת לעומת רק 42% עם היציאה מהמגפה והחזרה לשגרה. התנהלות חברות ומעסיקים רבים במשק בתקופת המשבר קיבלה ציון גבוה מהעובדים, מרביתם העידו שרמת הביטחון שלהם בחברה עלתה. עם זאת, הכרחי לציין כי הניתוח שלנו מבוסס על סקר בקרב המועסקים בלבד. סביר להניח שלו היה נערך בקרב המפוטרים או בקרב אלו שבחל"ת - היינו מקבלים תשובות אחרות. בהקשר זה יש לזכור כי הדירוג מבוסס על סקרי עובדים בחברות המובילות והיציבות במשק, אשר טובת העובד לנגד עיניהן והן משקיעות רבות במשאב החשוב ביותר לכל חברה – ההון האנושי".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קשקוש בלבוש
    יובל 05/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    דירוג שבו חברה כמו "ביטוח ישיר" מופיעה במקום השני, מאבד מייד מהרלוונטיות לדעתי. כל הדירוגים האלה לא שווים כלום כי מי ש"מדרג" אותם זה חברות כח האדם
    סגור
  • למה חברה כמו "ביטוח ישיר" לא יכולה להופיע במקום השני?
    ירון 05/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי הדירוג הוא של העובדים, לפחות לפי מה שפרסמים עורכי הסקר, וגם בחברה שאני עובד בה נשלח הסקר לכלל העובדים ואנחנו דירגנו. נ.ב. החברה שלי דורגה בעשירייה שניה ואני מאוד מרוצה בה ולא הייתי חושב לעבור לאף אחת מחברות שמדורגות מעלינו
    סגור
  • נקודה למחשבה
    סגור 05/2021/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא כל חברה שיטפה פעולה עם הסקר וחלקם ךא נתנו לעובדים לדרג כלל (מה שכנראה הסיבה שגוגל לא מככבת). בכל מקרה זה מטה את התוצאות של הסקר. בנוסף, מתצפית אישית, ברגע שעובד התרגל לתנאים מסוימים אז הנקודת ייחוס של השביעות רצון שלו היא בהתאם כך ששביעות הרצון עולה בהתאם לשיפור בתנאים לאורך זמן, עבדתי גם בתע"א וגם בגוגל וזה כמו להשוות פיאט עם מרצדס.
    סגור