מדדים ומחקרים

ראש אגף כלכלה בהראל צופה חורף קשה - אך יש סיבה לאופטימיות

בניתוחו של אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים הוא מעריך שהעלאת הריביות בארץ תימשך בעקביות לפחות עד תחילת 2023. ומה באירופה? הישועה עלולה להגיע ממקור מפתיע
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום)
חברת הראל ביטוח ופיננסים מפרסמת היום (שלישי) סקירה מקרו כלכלית שבוצעה על ידי כלכלנים באגף כלכלה ומחקר בחברה. על הניתוח חתום ראש האגף - עפר קליין. הנה הנקודות העיקריות:
בארץ
בהראל צופים ירידה בקצב האינפלציה השנית ולמרות זאת, העלאת ריבית של חצי נקודת אחוז בתחילת אוקטובר בהתאם לקצב עליית הריבית בארה"ב ואירופה. עוד צופים בהראל שהעלאות הריבית יימשכו בעקביות לפחות עד תחילת שנת 2023. 
עוד קובעים כלכלני האגף בסקירתם ש"נתוני השכר הממוצע לא משקפים את כל האמת". השכר הממוצע לשכירים בישראל נותר כמעט ללא שינוי ביוני והוא גבוה ב-3 אחוזים בהשוואה ליוני בשנה שעברה. לטענתם, הנתון הממוצע מגלה טפח אך מסתיר טפחיים: ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 5% במגזר העסקי בעוד במגזר הציבורי לא השתנה השכר כלל. נתונים אלו מספקים תמונה מוכרת יותר עבור המועסקים במגזר הציבורי.
 
למרות זאת, כלכלני החברה צופים צמצום בפערים משתי סיבות עיקריות: ההסכם שנחתם עם ארגוני המורים עשוי להוביל לעוד הסכמי עבודה בשירות הציבורי ובהלעאת השכר הממוצע במגזר זה, ובמקביל - העלאות הריבית צפויות להאט את קצב עליית השכר במגזר העסקי. 
בעולם
בפרק שכותרתו "הבנק המרכזי בגוש האירו בין הצינור לאינפלציה" סוקרים כלכלני הראל את המצב הכלכלי המדאיג ביבשת. האינפלציה עמדה על 9.1% בחודש אוגוסט (על פי אומדן ראשוני), כמחצית מכך בשל מחירי האנרגיה שממשיכים לעלות. עוד הם מציינים שצמצום התפוקה האחרון של מדינות אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) יעמיק את המצוקה בעתיד הקרוב.
 
בנוגע להעלאת הריביות באירופה נוקט הדיווח לשון זהירה יותר: "אנחנו לא פוסלים העלאת ריבית של 0.75 נקודת אחוז על ידי הבנק המרכזי ביום חמישי הקרוב". באופן אירוני למדי, מציינים בהראל כי מה ששעשוי למתן את קצב עליית הריבית זה "הפסקת זרימת הגז מרוסיה לגרמניה" שעלולה להכניס את אירופה למיתון מוקדם מהצפוי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה