TOP 5
הילדים לא מוכנים לעשות שיעורים? 5 דרכים מפתיעות לפתרון - מבוסס מחקר
כל הורה מכיר את התחושה שהוא יושב עם בנו או ביתו להכין שיעורים והילד פשוט לא מסוגל. זו ההפרעה נפוצה, אבל יש מה לעשות: כך תעזרו לילד להתרכז, להשלים משימות ולחוות הצלחה
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, לא תמיד מאובחן, יש לעיתים קושי בהתארגנות, התמדה בביצוע משימות וניהול זמן – מה שמקשה במיוחד על הכנת שיעורי בית. החדשות הטובות הן שמחקרים מצביעים על דרכים פשוטות ויעילות לשיפור ההתמודדות, שמתאימות גם להורים שלא רוצים להפוך כל אחר צהריים למאבק.
1. חלקו את המשימות ליחידות קצרות
מחקר של אוניברסיטת מישיגן (2021) מראה שילדים עם ADHD מצליחים יותר כאשר המשימה מחולקת לחלקים ברורים וקצרים, עם הפסקות בין כל חלק.
מה לעשות בפועל: במקום לבקש מהילד "לסיים את כל שיעורי הבית", חלקו את המשימות ליחידות של 10–15 דקות, עם הפסקה קצרה בין כל אחת. זה מקטין את תחושת העומס ומגביר את תחושת ההצלחה.
מחקר של אוניברסיטת מישיגן (2021) מראה שילדים עם ADHD מצליחים יותר כאשר המשימה מחולקת לחלקים ברורים וקצרים, עם הפסקות בין כל חלק.
מה לעשות בפועל: במקום לבקש מהילד "לסיים את כל שיעורי הבית", חלקו את המשימות ליחידות של 10–15 דקות, עם הפסקה קצרה בין כל אחת. זה מקטין את תחושת העומס ומגביר את תחושת ההצלחה.
2. צרו סביבת עבודה נקייה מהסחות דעת
מחקרים מראים כי הפחתת גירויים חזותיים וקוליים עוזרת לילדים עם ADHD להתמקד לאורך זמן רב יותר (Barkley, 2015).
מה לעשות בפועל: הכינו פינה קבועה לשיעורים – שקטה, מסודרת, ללא צעצועים, טלוויזיה או טלפון. השתמשו באוזניות עם רעש לבן או מוזיקה מונוטונית אם הסביבה רועשת מדי.
מחקרים מראים כי הפחתת גירויים חזותיים וקוליים עוזרת לילדים עם ADHD להתמקד לאורך זמן רב יותר (Barkley, 2015).
מה לעשות בפועל: הכינו פינה קבועה לשיעורים – שקטה, מסודרת, ללא צעצועים, טלוויזיה או טלפון. השתמשו באוזניות עם רעש לבן או מוזיקה מונוטונית אם הסביבה רועשת מדי.
3. השתמשו בטיימר – זמן קצוב למשימה
לפי מחקר שפורסם ב־Journal of Attention Disorders (2020), עבודה עם טיימר משפרת את הניהול העצמי אצל ילדים עם ADHD.
מה לעשות בפועל: הגדירו שעון עצר (טיימר) ל-10–20 דקות של ריכוז. כאשר הזמן נגמר – הילד מקבל הפסקה מתוכננת. המסגרת הזו עוזרת להכניס את המוח למצב ממוקד ומפחיתה דחיינות.
לפי מחקר שפורסם ב־Journal of Attention Disorders (2020), עבודה עם טיימר משפרת את הניהול העצמי אצל ילדים עם ADHD.
מה לעשות בפועל: הגדירו שעון עצר (טיימר) ל-10–20 דקות של ריכוז. כאשר הזמן נגמר – הילד מקבל הפסקה מתוכננת. המסגרת הזו עוזרת להכניס את המוח למצב ממוקד ומפחיתה דחיינות.
4. מתן חיזוקים מיידיים וחיוביים
שיטות התנהגותיות כמו Positive Reinforcement נמצאו כיעילות במיוחד לילדים עם ADHD (DuPaul & Stoner, 2014).
מה לעשות בפועל: שבחו את הילד על כל שלב שהוא מצליח להשלים, גם אם חלקי – “כל הכבוד שסיימת את העמוד הראשון”, “התרכזת ממש יפה!”. הוספת חיזוק קטן (מדבקה, נקודה, או זמן משחק) יכולה לעודד המשך עבודה.
שיטות התנהגותיות כמו Positive Reinforcement נמצאו כיעילות במיוחד לילדים עם ADHD (DuPaul & Stoner, 2014).
מה לעשות בפועל: שבחו את הילד על כל שלב שהוא מצליח להשלים, גם אם חלקי – “כל הכבוד שסיימת את העמוד הראשון”, “התרכזת ממש יפה!”. הוספת חיזוק קטן (מדבקה, נקודה, או זמן משחק) יכולה לעודד המשך עבודה.
5. שלבו תנועה לפני התחלת שיעורי הבית
מחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי (Pontifex et al., 2013) הראה שפעילות גופנית מתונה לפני משימות קוגניטיביות משפרת ריכוז אצל ילדים עם ADHD.
מה לעשות בפועל: תנו לילד 10–15 דקות של פעילות גופנית קלה – קפיצות במקום, ריצה קצרה, או ריקוד עם מוזיקה – לפני תחילת שיעורי הבית. זה עוזר לשחרר אנרגיה עודפת ולהכין את המוח ללמידה.
מחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי (Pontifex et al., 2013) הראה שפעילות גופנית מתונה לפני משימות קוגניטיביות משפרת ריכוז אצל ילדים עם ADHD.
מה לעשות בפועל: תנו לילד 10–15 דקות של פעילות גופנית קלה – קפיצות במקום, ריצה קצרה, או ריקוד עם מוזיקה – לפני תחילת שיעורי הבית. זה עוזר לשחרר אנרגיה עודפת ולהכין את המוח ללמידה.
ילדים עם קשב וריכוז לא צריכים פחות דרישות – הם צריכים תמיכה חכמה יותר. באמצעות כלים מדעיים וניסיון, אפשר להפוך את שיעורי הבית למשימה אפשרית, חיובית ומקדמת.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


