דעות

רק ההתחלה: 2018 תהיה שנת הפודקאסט והאודיו דיגיטל

עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים בארה"ב, פילוח מדויק ומאזינים בעלי הכנסה גבוהה שרוצים ללמוד ולהשכיל, גם ישראל נכנסה חזק לטרנד הזה
דרור גנות | 

האזנה לפודקאסטים הפכה לאחד מהטרנדים החמים בדיגיטל גם בישראל. למי שבמקרה ובטעות לא יודע במה מדובר, אז רק נציין שפודקאסט הוא תוכן אודיו לפי נושא המופץ באינטרנט ומאפשר האזנה בכל זמן ומקום באמצעות הורדה או האזנה ישירה במכשירים הדיגיטליים.

בכל העולם, חל זינוק אדיר בהאזנה לפודקאסטים בעיקר בסמארטפון, תוך התעצמות קהילת מאזינים נאמנה ומעורבת. במחקר האחרון שלEdison Research  'צרכני הפודקאסט 2017' עולה כי 24% מהאמריקאים מאזינים לפודקאסטים ברמה חודשית, 112 מיליון מאזינים דיווחו שהאזינו עד כה, קהילת מאזינים עצומה בגילאי 18-54 בעלי השכלה והכנסה גבוהה ולכן מהווים קהל מבוקש למפרסמים.
במחקר אפקטיביות שלNielsen  'חסות אפקטיבית לפודקאסט' נמצא כי המאזינים לפודקאסטים מונעים בעיקר מהרצון ללמוד מידע חדש, והפרסום באמצעות קולו של המנחה אפקטיבי ביותר, שכן מנצל את הקשר בין המנחה למאזיניו הנאמנים. ובכל מקרה, על פי תחזיות IAB, סך ההוצאה לפרסום בפודקאסטים ב-2017 בארה"ב תכפיל את עצמה ותעמוד על 220 מיליון דולר. 


גם בישראל ההאזנה לרדיו באינטרנט בישראל מזנקת, על פי דוח האינטרנט השנתי של בזק שפורסם בנובמבר 2017, 50% מהאוכלוסייה מאזינים לרדיו באינטרנט והפודקאסטים הינם חלק בלתי נפרד מתכני האודיו הדיגיטליים אליהם מאזינים. מכיוון שמרחב הפודקאסט מאפשר האזנה מכל נקודת קצה דיגיטלית, הפרסום בפלטפורמה תופס תאוצה.

ישנן מספר מערכות פודקאסטים מובילות בישראל שמתקיימות מפרסום. המובילה שבהן היא פודקאסט ישראל מדיה (רשת 'עושים היסטוריה עם רן לוי') הכוללת מגוון רחב של פודקאסטים במגוון נושאי ליבה: היסטוריה, מדע, טכנולוגיה, שיווק, ספורט, פוליטיקה, טיולים, רפואה ועוד.
בדומה לעולם, גם בישראל לא מעט גופי תוכן השיקו פודקאסטים במגוון נושאים ביניהם ניתן למצוא את גלי צה"ל, רדיו תל אביב, תאגיד השידור כאן, קהילת מנהלי שיווק מצייצים, מירן פחמן לקהילת הפרסום שמפורסם באייס, מערכת הארץ TheMarker, כלכליסט, וואלה, חדשות 2 ועוד רבים אחרים, חלקם כחלק מגופי שידור קיימים המבינים שהאודיו זה תחום שחייבים להיות בעידן הנוכחי, וחלקם שחקנים חדשים בהם ניתן למצוא את Geekonomy של ראם ודורון, סעמק של איתי גולדה ואפי (המשודר מעמק הסיליקון), נבות וולך ואביב פרנקל בפודקאסט חדשנות וסטארט אפ, יזמות או למות של יוסי דהן, אבאל'ה של איתן דוידסון, רפ"י (רשת פודקאסט ישראלית) המציעה מגוון פודקאסטים ועוד ועוד. חלקם צוברים תאוצה לאלפי האזנות לפרק, וחלקם ייעודיים לקהילות קטנות.
הפרסום בפודקאסטים מבוסס תוכן לקהילות מובנות, פינות תוכן של כדקה או דקה וחצי המוגשות לרוב על ידי מנחה הפודקאסט עצמו ומשודרות במגוון פרקים על פי נושאים ותחומי עניין. המפרסמים יכולים לייצר מסע ארוך טווח במגוון פודקאסטים הכוללים אזכורים שיווקיים, שילוב גורמים מטעם, ראיונות רלוונטיים ופינות תוכן משתנות לכל פרק ופרק. היתרון המהותי הוא היכולת להגיע לקהילת מאזינים נאמנה ומעורבת המבינה את מערכת היחסים במשולש: מערכת הפודקאסט, הגורם מסחרי וקהילת המאזינים, 3 הגורמים המעורבים כל אחד והאינטרס שלו. מערכות הפודקאסט המובילות מציעות לגורמים מסחריים גם יכולת הפקת פודקאסט ממומן, המאפשר ערך משמעותי תחת נושא מסוים ובהובלת הגורם המסחרי.
במטרה להגיע ליעדיו השיווקיים ולהגדיל את כמות ההאזנות, הפודקאסט הממומן חייב לכלול מספר פרקים, בדרך כלל סביב אותו נושא ובזוויות אחרות המשלימות לעונה שלמה סביב נושא. ומכיוון שמדובר בקהילות מאזינים מתקדמות, גם הגורם המסחרי מבין שבכדי לייצר מהלך איכותי וסוחף, עליו להתאים את עצמו לצרכי המערכת ולוודא כי המסרים השיווקיים עצמם משולבים כחלק אינהרנטי ובצורה עדינה – אחרת המאזינים לא יאזינו והמפרסם יישאר עם פרק אודיו לקישוט באתר.
דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה