פרויקטים

שכונת השחר בדימונה: מוקד המשיכה העיקרי בדרום למשפחות צעירות

בזכות הטבות מס, סבסוד גנים, מערכת חינוך איכותית ומחירי דיור אטרקטיביים – הופכת דימונה ליעד נחשק במיוחד. את המהפך שעוברת העיר מסמלת שכונת השחר היוקרתית, המשתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 7 ומקדימה שכונות נחשבות בבאר שבע ואשדוד. ראש העיר, בני ביטון: "שכונת השחר היא גאוותי. ילדיי שבו ממרכז הארץ כדי להתגורר בה"
הכפלת האוכלוסייה תוך עשור. פארק דימונה (צילום דודו עמר Ddmedia)
דימונה ממתגת את עצמה מחדש. אחרי שנים ארוכות בהן הייתה מתחת לרדאר, היא עומדת בפני מתיחת פנים אינטנסיבית. תנופת הפיתוח המרשימה מורגשת היטב בשטח, ובזכותה הופכת דימונה בהדרגה ללוקיישן אטרקטיבי - ולא רק עבור תושבי אזור הדרום.
העיר, המרוחקת 25 דקות בלבד מבאר שבע, צמודה לכביש 25 וסמוכה לאזורי התעסוקה מישור רותם והקריה למחקר גרעיני, כמו גם לגן הלאומי ממשית. כיום מתגוררים בדימונה כ-40 אלף תושבים, כשהשילוב בין המיזמים הרבים בתחומה להגעתם של עוד ועוד שחקני נדל"ן משמעותיים אליה - עתידים להכפיל את אוכלוסייתה תוך עשור ולמצב אותה כעיר השנייה בגודלה בנגב, מיד אחרי באר שבע.
בבסיס הפיתוח של דימונה עומד הסכם גג שנחתם בין המדינה לעירייה המקומית בסוף 2017, בסכום המוערך בכ-5 מיליארד שקלים. במסגרת ההסכם, עד שנת 2024 ישווקו בעיר כ-26,220 יחידות דיור, לצד מסחר ותעסוקה ב-17 מתחמים בקרקע מדינה. אליהן צפויות להתווסף באישור הוועדה המקומית כ-4,700 יחידות דיור מכוח תקנות התכנון והבנייה, כך שבפועל ייבנו בדימונה לא פחות מ-31 אלף יחידות דיור. לצד הגדלת היצע המגורים, יוקמו בעיר גם שורה של מוסדות חינוך, בתי כנסת, אולמות ספורט ומתנ"סים.
זאת ועוד, בדימונה מערכת החינוך המובילה בנגב על פי שלל מדדים פדגוגים, דוגמת אחוז הזכאים לבגרות – 84%, השקעה תקציבית בחינוך וממוצע תלמידים בכיתה. בשנים האחרונות זכתה העיר שלוש פעמים בפרס החינוך הארצי, כולל ב-2021. בכל תלמיד בעיר מושקעים כ-25 אלף שקלים - כ-27% מעל הממוצע הארצי.

בני ביטון, ראש העיר דימונה צילום: יובל חן
השחר העולה
בין שלל הפרויקטים שצוברים תאוצה בדימונה, מופנה הפוקוס אל שכונת השחר, המהווה את ספינת הדגל של העיר ומציעה סביבת מגורים יוקרתית ואטרקטיבית. שכונת השחר הנה שכונה עצמאית, המשתרעת על פני כ-1,200 דונם וצפויה לכלול כ-3,200 יחידות דיור בתמהיל מגוון הכולל צמודי קרקע בבנייה רוויה, דירות גן, קוטג'ים ופנטהאוזים.
למעלה מ-60% מהדירות בשכונה כבר אוכלסו ובהן מתגוררים נכון להיום כ-3,500 דיירים. עם סיום העבודות, צפויים להתגורר בה כ-12 אלף תושבים, שייהנו מנגישות לכלל השירותים שיש לדימונה להציע ובמרחק הליכה – מקניונים ובתי ספר, עבור במעונות יום ושבילי אופניים ועד שטחים נרחבים של פארקים וגינות.
"שכונת השחר מתפתחת בצעדי ענק ורק השבוע חנכנו בה את המתנ"ס השני בעיר ושני בתי ספר יסודיים, ובקרוב ייבנה גם תיכון. בנוסף, הוקמו גני ילדים, בית כנסת, מקווה טהרה ועוד מוסדות ציבור, כשבתכנון גם סופרמרקט רחב ידיים", אומר ראש עיריית דימונה, בני ביטון. "שכונת השחר, כמו עוד כמה מיזמים שהוקמו בעיר בשמונה שנות כהונתי, היא גאוותי, ולראיה - ילדיי שבו ממרכז הארץ להתגורר בדימונה, בשכונת השחר כמובן". 

שכונת השחר בדימונה  צילום: דודו עמר Ddmedia
חיסכון, נגישות, איכות
מחקר חדש המנתח את הפרופיל האורבני והפוטנציאל הנדל"ני בשכונת השחר, מלמד כי לצד השיפור הניכר באיכות החיים, הרי שהמגורים בשכונה מייצרים גם חיסכון משמעותי בכל הקשור להוצאות השוטפות במשקי הבית – בעיקר בשל הטבת מס בסך 16% לתושבי דימונה, כמו גם סבסוד של גני העירייה. כפועל יוצא, הנהירה אל השכונה מצד זוגות צעירים ומשפחות בעיצומה.
ממחקר איכותני שנערך בקרב המתאכלסים, עולה כי שכונת השחר משתייכת לאשכול חברתי-כלכלי 7, ומקדימה בין השאר את שכונות רמות ונווה נוי הנחשבות בבאר שבע, כמו גם את רובע י"א באשדוד. השורה התחתונה היא התהוותה של שכונת השחר כאחת היוקרתיות, המבוקשות והחזקות בכל אזור הדרום.
כמו כן, שכונת השחר מהווה אבן שואבת לאוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה ומושכת רוכשים ושוכרים ברדיוס גיאוגרפי נרחב. רמת ההשתכרות בקרב תושבי השכונה גבוהה ביחס לממוצע במשק. על פי המחקר, חלק ניכר מהמתאכלסים היגר לשכונת השחר מבאר שבע בשל עליית המחירים הדרמטית בעיר. בין המצטרפים לשכונה גם תושבים מאשדוד, אשקלון וערד ואף ממרחב גוש דן והשפלה.
גם באשר לנגישות תחבורתית מספקת השכונה שבמזרח דימונה בשורה מרעננת, עם מיקום מיטבי בקרבת היציאות מהעיר, וסמיכות למרכז תעבורתי חדש שצפוי לקום בדימונה, אליו תועבר תחנת הרכבת ובו יוקמו גם תחנות אוטובוס. אלמנטים תחבורתיים נוספים נוגעים לנגישות לעורקי תחבורה ראשיים – עירוניים ובינעירוניים, לצד הקמת שבילי אופניים ופיתוח מסלולי שטח באזור. כל אלו ועוד מבטיחים כי בעתיד הנראה לעין, פוטנציאל המגורים הגבוה בדימונה ובמיוחד בשכונת השחר - יבוא לידי ביטוי.