קריירה ולימודים

יפה בן דוד בריאיון: "יהיה מאבק חבל על הזמן, מה שהיה בקורונה זה רק פרומו"

מזכ"לית הסתדרות המורים לא מתרגשת ממה שאומרים או כותבים עליה ובמידה ותיבחר שוב,  היא חדורת מטרה להיאבק על שכר המורים בכל הכוח. על הפרק: שכר של 10 אלף למורה מתחיל: "אם צריך אשבית את המערכת" | ריאיון ל-ice
יהודה לוינגר |  2
יפה בן דוד (צילום Yonatan Sindel/Flash90)
יומיים לפני הבחירות להסתדרות המורים, יפה בן דויד ממשיכה כרגיל בהכנה לקראת המאבק האמיתי שלה: המו"מ על שכר המורים מול הממשלה החדשה שתקום. הפעם בעוצמה רבה יותר ובלי וויתורים: "אם צריך אשבית את המערכת".
כאמור, על רקע הקמת הממשלה, החליטו בינואר בוועידת הסתדרות המורים המונה 401 נציגי סיעות, כי יש להקדים את הבחירות - כמעט שנה לפני המועד. ביום שלישי הקרוב, ה-1.6, יכריע צוותי ההוראה מי יהיה אמון על המו"מ לשכרם אל מול גורמי הממשלה.
הסיעות המתמודדות: סיעת אמ"י בראשות יפה בן דויד מזכ"לית הסתדרות המורים, סיעת נחל בראשות יעל אביטל, מנהלת בית ספר "מעיין" לבעלי מוגבלויות בירושלים, סיעת רפ בראשות מואפק ח'לאילה, סיעת מה בראשות סופיאן מוסא - סגן המזכ"לית ומנהל בי"ס יסודי ריינה, סיעת ו' בראשות שמעונה בן כנען, וסיעת ד' בראשות גבי שמעון - יו"ר סניף רחובות.
בן דויד, בת ה-56, נבחרה לתפקיד מזכ"לית הסתדרות המורים בשנת 2016 והאישה הראשונה בתפקיד. בריאיון ל-ice, חושפת האישה החזקה בארגון על הסיכויים לזכות בתפקיד מחדש ועל המאבק שהולך להתנהל מול הממשלה על שכר המורים - ועד הדרישה לשכר של 10,000 שקל למורה מתחיל - "מה שהיה בקורונה זה רק פרומו לקראת המאבק על השכר".
תפקיד מזכ"ל הסתדרות המורים אמנם חשוב כלפי המורים אבל נתפס בציבור אחרת, כזה שלא מתפשר.
"אני מייצגת את ציבור עובדי ההוראה ולא מייצגת גופים אחרים או קהלים אחרים. ציבור עובדי ההוראה חבוט הרבה שנים והגיע הזמן לשים אותו במרכז, גם מבחינת המעמד וגם השכר. על זה נלחמתי ואני רואה בתפקיד שלי בהסתדרות כשליחות גדולה, ויש לי כבוד לעמוד בראש ארגון שמאגד בתוכו אנשים מאוד איכותיים ומסורים שעושים את עבודתם בצורה הטובה ביותר, וצריך לדאוג להם וצריך להילחם עבורם".
"הרבה אנשים טובים לא רוצים לחטוף את האש ולא מוכנים לנהל את המלחמות והמאבקים, לא מעניין אותי מה אומרים ומה כותבים. אותי מעניין עובדי ההוראה, ואני אמשיך, ואני זוכה, תודה לאל, לאהדה עצומה מאוד לאחר ארבע השנים בהן אני מכהנת כמזכ"לית, ובפרט בתקופת הקורונה והמאבקים הקשים שניהלתי ולא הרפיתי, לא ראיתי אף אחד בעיניים ואני שמחה על כך".
"המטרה שאיבחר באחוזים גבוהים שמעולם לא היו"

יפה בן דויד. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
רגע לפני הבחירות, כיצד את מעריכה את הסיכויים שלך?
"אני חושבת שברור לכולם, גם למי שמתמודד שמבין שהסיכויים שלי מאוד גבוהים ושאני איבחר. אני רואה את האהדה בקרב ציבור עובדי ההוראה, והמטרה היא שאיבחר באחוזים גבוהים שמעולם לא היו כי המאבק הכי חשוב כרגע הוא הסכם השר, ושרוצים לעשות הסכם שכר אני רוצה לבוא עם כוח שיש אנשים מאחוריך".
יש סיכוי למאבק הזה?
"זה מאבק שאי אפשר לא להצליח בו. זה לטובת ישראל ישראל וגם לצוותי החינוך, ולמה?אם אתה מצליח לגרום לכך שהשכר יעלה בקרב המורים הצעירים, וגם אלו שבמערכת הוותיקים, לכולם ביחד, אתה תגרום לכך שיהיה כוח איכותי וצעיר שייכנס למערכת החינוך. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחמש השנים האחרונות יש עלייה של 28% בעזיבה של מורים צעירים בכלל השכר, ואם המדינה לא תתעורר, ואנחנו כבר אחרי התמרור האדום, חייבים לעשות את זה בשביל החינוך, בשביל צוותי החינוך, זה מגיע למורים הצעירים שעושים עבודת קודש והגיע הזמן שיתגמלו אותו. כל הזמן רק נותנים משימות ועומסים ולא מתגמלים, וזה הסקטור היחידי שהעבודה שלו שוחקת מתוגמלת, וצריך לעשות לזה סוף".
בן דויד עלתה על הבמה התקשורתית במאבקה עבור המורים בזמן הקורונה, והיא מונה הישגים רבים שלה במאבקים מול האוצר, מהמאבק על הוצאת המורים לחל"ת, דרך הסכם קיבוצי ייחודי לפנסיה, שינוי מתווה ימי המחלה, קיצור שבוע עבודה בחינוך המיוחד ועוד. לדבריה, "אין ספק שצוותי ההוראה עבדו בתקופת הקורונה מעל ומעבר, עבדו קשה יותר מכל שנה אחרת, השנה הייתה כמו שבע שנים".
במאבקים עבור המורים את משתפת פעולה עם ארגון המורים? מה היחסים שלך עם רן ארז?
"שלום שלום, לא יותר. לצערנו שיתוף הפעולה לא צלח. אני גאה שאני בארגון הגדול ביותר עם 120 אלף חברים מורים ועוד 45 אלף גמלאים".
האם את מתכננת מהלכים פוליטיים כדי להצליח?
"אני רוצה להגיד לך משהו, יש לי קשרים ויחסים טובים עם כל הקשת הפוליטית, וזה נושא חוצה מפלגות. בסך הכול יש לכל אחד מהם ילדים, ואם לא אז נכדים, ויש באמת הרבה דברים לבדוק ולקדם, ולכן יש יחסים טובים. יש הערכה כלפיי ואני רואה זאת בוועדות שאני יושבת ובמפגשים. אני רואה את טובת ציבור עובדי ההוראה וכל מי שרוצה לסייע לציבור עובדי ההוראה אני משתפת פעולה".
מה היעד? עד כמה גבוה יהיה שכר המורים במאבק?
"הלוואי ונצליח, אבל צריך להבין שאם תיקח את מדינות ה-OECD הם הרבה יותר טובים מאיתנו מבחינת השכר עם פער של 36%, ויש פער גם בנושא הכיתות הקטנות שאצלם הממוצע עומד על 26-27 ילדים ואצלנו 34-35, ולהם יש אפילו יותר חופשים ולנו פחות למרות שכולם עטים על נושא החופש אצל המורים. אני חושבת שצריך לקדם את השכר של עובדי ההוראה ולהשוות את התנאים ואז נהיה במצב יותר טוב, גם בכיתות הקטנות. בקורונה הכיתות הקטנות נתנו מענה מצויין עבור הילדים וכל עובד הוראה נגע בכל ילד ולד הן ברמת הלמידות, והן ברמה הרגשית והנפשית, וזה מה שצריך לקחת מהקורונה, לא מהכיתות הגדולות והמאוכלסות שאי אפשר להגיע לכל ילד וילד וככה כולם ירוויחו".
"קבענו יעד לגבי השכר של המורה המתחיל, שהוא באמת שכר מביש. על 100% משרה מורה מרוויח 6,800 שקל, שכר מביש לכל הדעות, והדרישה שהוא יקבל 9,000-10,000, אם לא - אז יהיה מאבק חבל על הזמן. לא נוותר על שכר של מורה מתחיל ולא על קידום של כלל עובדי ההורה. זה המקצוע הכי קשה וזה לא יכול להיות, עם כל הכבוד. המורים הם החוסן הלאומי של מדינת ישראל אבל בלי שכר".
להערכתך המאבק יצליח?
"אני חושבת שזה חובתם, זו החובה של המדינה כלפי הילדים, כלפי צוותי ההוראה, ואני מקווה שנצליח בדרכי שלום ולא במלחמות. אבל אם נצטרך להיאבק - נצא גם למאבק, ואם צריך להשבית - אני אשבית את המערכת כדי שיעלה השכר לכולם. הרבה שנים היינו חבוטים והשכר מביש לכל הדעות, וישנם מורים שעובדים רק 60% משרה, ומה שנשאר להם מהמשכורת זה ממש רעב. נדרוש 10,000 שקל ונילחם בכל הכוח. רק ככה יגיע כוח איכותי שיבוא למערכת ויישאר במערכת. יש מחסור גדול של מורים ושל מנהלים, ואף אחד לא רוצה לעבוד במשכורת כזו".
במהלך 4 שנותיה בתפקיד בן דויד הראתה שהיא לא סתם מדברת ומאיימת, כך נעשו שינויים שהביאו 700 מיליון שקל בתיקוני שכר, נעשו שינויים בבתי ספר ממלכתיים דתיים ששעת התפילה לא תהיה על חשבון המורים, וגם הישג שהגיע רק לאחרונה על תביעה נגד המדינה להבאת קרן השתלמות ל-12 אלף מורים שהסתירו מהם את הזכות שיש לכל מורה לקרן השתלמות: "אני היחידה שהגשתי תביעה נגד המדינה, לאף אחד לא היה אומץ, ואנחנו מדברים על מיליוני שנים בשנה. באתי לשרת את הציבור ואם יש עוולות אני אילחם עד שיתוקנו. הסכם השכר זה המאבק הכי הגדול. מה שהיה בקורונה זה רק פרומו לקראת המאבק בשכר. אין אפשרות אחרת, אין גננות ואין מנהלים וצריכים להיאבק למען המטרה. זה תפקידי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כל המורים יפוטרו מיד, ורק חלק יוחזרו בחוזה אישי
    בלי בעיה... 05/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ככה גם יעופו חצי מהמורים העלובים שלא שווים שכר של שקל. יש גבול לאלימות של המגזר המפונק הזה, שעובד 7.5 חודשים בשנה בשכר עתק. תתחילו לשלם מס הכנסה על הההון השחור שאתם מקבלים בשיעורים פרטיים ואז נדבר.
    סגור
  • 1.
    מתה על האשה הזאת
    תותחית 05/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אני מורה ואני מחזקת את ידיך. סוף סוף מישהו שם לציבור בפנים את העבודה הקשה והמטורפת שאנחנו עושים. להוביל לשינוי ו"להופיע" ולהשפיע בוקר בוקר 5, 6 שעות על ציבור מוחות מבתים שונים בכל שכבות הציבור. מי שלא עבד בהוראה לא יבין לעולם. חינוך זו התחנכות!!!
    סגור