קריירה ולימודים

מייסד אתרי המידע משפטי בסכנה? ארגון העיתונאים בדרישה מהמשטרה

ארגון העיתונאים בדרישה למשטרת ישראל: פתחו מחדש את חקירת תיק האיומים וההטרדות כנגד מייסד האתרים תולעת המשפט ומידע לעם: "סגירת התלונה במשטרה ללא חקירה לעומק יש בה כדי התרת דמו של זומר ולפגיעה בזכות הציבור ובחופש העיתונות"
כפיר אדר |  3
בית משפט (צילום freepik)
ארגון העיתונאים פנה בימים אלה למשטרת ישראל בבקשה לפתוח מחדש את תלונתו של גיא זומר, מייסד עמותת התמנון שמפעילה את האתרים "תולעת המשפט" ו"מידע לעם". לדבריהם, גיא זומר נתון מזה תקופה ארוכה למתקפות אישיות, הטרדות ואיומים, בשל פעילותו להנגשת מידע משפטי לציבור באמצעות האתרים שבבעלותו.
באתר "תולעת המשפט" מפורסמים כל פסקי הדין והחלטות של בתי המשפט בישראל. באתר "מידע לעם" מצויים למעלה מ-5000 תשובות לבקשות שניתנו למבקשי מידע שונים לפי חוק חופש המידע. אתרים אלו מנגישים את המידע המשפטי בחינם וללא כל אינטרס כלכלי, זולת זכות הציבור לדעת. עיתונאים רבים נעזרים במידע המובא בשני האתרים הללו, ובכך הם מנגישים את המידע לציבור. לא לכל העיתונאים בישראל קיימת גישה לתיקים המתנהלים בבתי המשפט השונים, או למאגרים משפטיים, אשר רובם ככולם פתוחים לבעלי מנויים בלבד. 
 
ב-1 באוגוסט השנה גיא זומר הגיש תלונה במשטרה שלא זכתה למענה על אף חריפות הדברים העולים ממנה, לרבות איומים של פגיעה פיזית. ברשות זומר עשרות שיחות שהוקלטו ועשרות הודעות שנשלחו. זומר ביקש להעביר למחלקת החקירות את הראיות, אך אלה סירבו להצעתו וביקשו שלא יתערב בחקירה. בשום שלב זומר לא התבקש למסור עדות מפורטת בתחנת המשטרה, ואיש ממחלקת החקירות לא יצר עימו קשר. התלונה נסגרה ב-4 בספטמבר בשל היעדר ראיות מספיקות לעמדה לדין, לטענת המשטרה.
אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים, ענת סרגוסטי,  פנתה למפקד מחלקת חקירות בתחנת ראשון לציון, פקד דרור פרימן בדרישה לפתוח את התיק מחדש: "האיומים וההטרדות הם מצד אנשים או גופים שונים, במקרים שונים על רק פרסום מידע משפטי הנוגע להם באתרים. מדובר בגורמים המבקשים להטיל את אימתם על זומר וחברי העמותה המפעילה את האתרים, כדי להביא למניעת פרסומים שאין כל מניעה חוקית, או מניעה מכל סוג מלפרסם. סגירת התלונה במשטרה ללא חקירה לעומק יש בה כדי התרת דמו של זומר ולפגיעה בזכות הציבור לדעת ובעקרון הפומביות שהוא חלק ממשטר דמוקרטי.
"בכך שהמשטרה סוגרת את התיק, היא פועלת מחזקת גורמים פליליים שאינם מעוניינים שפרטי ההליכים המשפטיים שלהם יהיו שקופים ונגישים לציבור באמצעות עיתונאים. בכך עלולה המשטרה לסייע לחיזוק העולם העברייני במקום לחזק את מניעת הפשע. ראוי כי פרוייקטים וולונטריים אלה ימשיכו את פעילותם השוטפת, ללא חשש לפגיעה בביטחונם האישי. כפי שלא ראוי להטריד ולאיים על עיתונאים לאור עבודתם העיתונאית, בוודאי שלא ראוי לעשות כן לכל גוף אשר בוחר להעביר מידע חופשי לציבור. על משטרת ישראל לפעול במלוא החומרה ולפתוח בחקירת אירועי ההטרדה והאיומים בצורה מעמיקה כלפי מי שמנסה לפגוע בעקרונות הדמוקרטיה, בזכות הציבור לדעת ובחופש העיתונות, וחמור מכך – כלי מי שמנסה לאיים ולפגוע באזרחים מן השורה".
לפניית ארגון העיתונאים צורפו עדויות של עיתונאים שהשתמשו במערכת "תולעת המשפט" ועל חשיבותה לעבודתם העיתונאית. העיתונאים העידו כי החשש של גיא זומר מפני נקמות ופגיעה פיזית הוא ממשי, ולכן הם נמנעים מלתת לו קרדיט כאשר הם נעזרים בו כדי להביא מידע או להנגיש אותו לציבור. ענת רואה, כתבת כלכליסט ציינה כי: "אחד התחקירים הכי מורכבים שעשיתי היה מבוסס על נתונים שקיבלתי מתולעת המשפט. זה איפשר לחשוף שחיתות שלעולם לא הייתה מתגלה אחרת. למען האמת, אפילו לא יכלנו לגמול לגיא זומר על הסיוע שלו ולתת לו קרדיט בכתבה, בשל החשש שהקרדיט הזה יוביל לניסיון נקמה מצד מי שהיו מושאי התחקיר. היה חשש שאם הם ידעו מי הביא לחשיפת התיקים המשפטיים שהם היו מעורבים בהם, הם פשוט ינסו לנקום בו".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אחד המכוערים (ל"ת)
    פלסטיקאי דחוף 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חופש עיתונות?חצופים. הם חודרים לתחתונים.
    אבייתר 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מקווה שמישהו יתבע אתכם ואותו. לכו תעבדו בעבודה אמיתית חבורת קשקשנים.
    סגור
  • על ניתוח אוזניים הוא שמע?
    עצה חינם לזומר 11/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש לו פנים קשות לצפיה
    סגור